ralc.co.il

true

החיוב בדיווח על בסיס מצטבר הינו גזירה שלא ניתן לעמוד בה

22.08.2012

החיוב בדיווח על בסיס מצטבר הינו גזירה שלא ניתן לעמוד בה

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

דרכן של מהפכות גדולות מתחילה כרגיל בהוראת ביצוע קטנה, כך לשיטת רשות המיסים בישראל שפרסמה ביום 25.7.2012 הוראת ביצוע 8/2012 הקובעת כי "כאשר על פי כללי חשבונאות מקובלים ערכה החברה דוח כספי חשבונאי על בסיס מצטבר, לא ניתן לשנות את בסיס הדיווח בדוח ההתאמה לצרכי מס לבסיס מזומן". רטרואקטיבית לכל שנת המס 2012 ואילך.

משמעותה של הוראת ביצוע זו, הלכה למעשה, הינה הרחבת בסיס המס בתוקף מהשנה הנוכחית ואילך, על כל חברה שדיווחה עד היום לצורכי מס על בסיס מזומן. היות והחובה המקובלת עד היום הייתה כי כל חברה שאין לה מלאי רשאית לדווח על בסיס מזומן, עולה כי ההוראה החדשה תחול על כל החברות שאין להם מלאי (להלן: "חברות שירותים") כגון: חברות שיווק, חברות ביטוח, חברות החזקה, חברות השקעות, חברות כוח אדם, חברות עורכי דין, אדריכלים ובעלי מקצועות חופשיים אחרים וכל חברה שאין לה מלאי מסחרי.

לפי הוראת הביצוע החדשה ייאלצו חברות שירותים לדווח החל משנת 2012 רק בהתאם לבסיס מצטבר לפי כללי החשבונאות המקובלים בישראל החלים עליה. בהוראת הביצוע אין הוראת מעבר לתחולתו. כלומר, תהיה חובה לדווח השנה גם על ההכנסות שנדחו בשל אי גבייה, משנת 2011 לשנת 2012 על פי דוחות שכבר הוגשו למס הכנסה על בסיס מזומן וגם על ההכנסות מכל 12 חודשי השנה הנוכחית לפי חשבונות החיוב על בסיס מצטבר.

במילים אחרות, חברה הנוהגת לגבות מלקוחותיה על בסיס שוטף + 60 ורובן ככולן של הוצאותיה הן במזומן למשכורות לעובדים או שכירויות, תיאלץ לדווח השנה על הכנסות של 14 חודשים והוצאות של 12 חודשים. די כי לחברה כזו מחזור הכנסות חודשי של 1 מיליון ₪, כדי שהרווח שלה יצמח בשנת 2012, אם תיישם את החוזר כלשונו, ב- 2 מיליון ₪. תוספת רווח לצורכי מס שכולו תיאורטי כמובן ללא גבייה בפועל, אשר תיצור חבות במס של 0.5 מיליון ₪ (25%) ללא תזרים מזומנים מקביל. בחברות שהיקף מחזור הכנסותיהם הוא 5 מיליון ₪ לחודש (60 מיליון ₪ לשנה), מדובר כבר על תוספת מס בסך של 2.5 מיליון ₪ לשנת 2012. מדובר בתוצאה הרסנית לחברות שירותים רבות, אשר חלק מהן אף נותן ללקוחות בעיקר המוסדיים שבהם, תקופות אשראי גדולות יותר מ- 60 יום.

יישום זה של הוראת הביצוע החדשה מחייב כבר הגדלת שיעורי המקדמות על חשבון מס, רטרואקטיבית מתחילת השנה הנוכחית והתאמות מיידיות של כל תחשיבי המס וההפרשות למס בדוחות התקופתיים לשנה זו, כמו גם בדוח השנתי לצורכי מס שיוגש בהמשך. אצל חברות ביטוח ומוסדות כספיים אחרים המשמעות היא גם בהרחבת בסיס המס לעניין תשלום מס רווח.

לדעתנו, הוראת הביצוע החדשה סותרת את הוראות פקודת מס הכנסה ותקנותיה ואת הפסיקה בעניין זה ואינה חוקתית.

לא נותר אלא לקרוא למקבלי ההחלטות ברשות המיסים לחזור בהם מהאמור בהוראת הביצוע החדשה. לא רק שמדובר בהוראת ביצוע המשנה סדרי עולם, אינה חוקית ואינה תואמת את הפסיקה כאמור לעיל, אלא שהיא תגדיל את חבויות המס באופן דרסטי בשנת 2012 באופן שרוב חברות השירותים לא יוכלו לעמוד בה. תיווצר פעולת שרשרת שתפגע קשות בכלכלה ישראל כולה.

בינתיים, עד שתבוטל אם תבוטל הוראת הביצוע, אנו ממליצים להיערך ולהצטייד בחוות דעת כתובה ומפורטת באשר לחובת הדיווח ולחבויות המס האפשריות כבר כעת ואף מתחילת שנת 2012 רטרואקטיבית. לדעתנו, כאמור הוראת הביצוע החדשה אינה מבוססת בדין והפרשנות האמורה בה שגויה ולא תעמוד במבחן ביקורת שיפוטית.

רמי אריה עו"ד רו"ח ויועץ מס, בעל משרד לעריכת דין העוסק בדיני מיסוי.

מידע נוסף באתר מיסים ועסקים www.ralc.co.il או בדוא"ל [email protected]

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-3066-החיוב-בדיווח-על-בסיס-מצטבר-הינו-גזירה-שלא-ניתן-לעמוד-בה.aspx

© כל הזכויות שמורות