ralc.co.il

true

פיצוי נזיקי בגין מכירת קרקע חייב במס שבח

03.02.2013

פיצוי נזיקי בגין מכירת קרקע חייב במס שבח

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 

תשלום ששולם כפיצוי בגין פעולת מכירה של מקרקעין על ידי צד ג', יחויב במס שבח, כאילו מדובר במכירת המקרקעין עצמם על ידי מקבלי הפיצוי, כך נפסק ביום 23.1.2013 על ידי ביהמ"ש העליון בע"א 6909/11 זאב אבלס נגד מנהל מיסוי מקרקעין.

בעניין אבלס, נמכרו המקרקעין על ידי האפוטרופוס הכללי באמצעות מינהל מקרקעי ישראל לטובת נהנה שהיה בלתי ידוע בעת המכירה. המערערים שהיו היורשים בדין של בעלי הנכס תבעו את מינהל מקרקעי ישראל וקיבלו פיצוי בסך של 2.8 מיליון ₪.

המערערים טענו כי הם פטורים בכלל ממס שבח וממס מכירה, באשר לא מכרו זכות במקרקעין אלא רק קיבלו פיצויים בגין שלילת זכות במקרקעין. לחלופין, טענו המערערים כי המדובר בהפקעה ועל כן שיעור המס צריך לעמוד על 6%.

בהמ"ש העליון ראה בנסיבות כסוג של נאמנות. האפוטרופוס הכללי מופקד על ניהולם והחזקתם של נכסים עזובים על פי החוק, וניתן לראותו כנאמן מכוח חוק (ex lege) על הנכס או על התמורה שנתקבלה חלף הנכס. במקרה דנן הנכס נמכר על ידי הנאמן (האפוטרופוס הכללי) לצד שלישי לטובת נהנה שהיה בלתי ידוע באותה עת (המערערים), ובמצב דברים זה, על הנהנה המקבל לידיו את תמורת המכירה לשאת בחבות המס הנובעת מהמכירה.

אף אם התשלום ששולם למערערים הוא "רק" פיצוי, ניתן להחיל את "עקרון הפרצה" לפיו דין הפיצוי כדין החלל שהוא בא למלא (ע"א 171/67 פקיד השומה למפעלים גדולים נ' הוצאת ספרים ש' ל' גורדון). הזכות לקבלת שווי הנכס היא "המרה" או "תחלוף" של הזכות בנכס שהייתה למערערים כיורשי הוריהם המנוחים.

לגבי הטענה החלופית כי מדובר בהפקעה, נקבע כי כאן לא הייתה רכישה של זכויות במקרקעין למטרה ציבורית, ולכן לא מדובר בהפקעה.

 

 

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-3215-פיצוי-נזיקי-בגין-מכירת-קרקע-חייב-במס-שבח.aspx

© כל הזכויות שמורות