ralc.co.il

true

הליך פשיטת הרגל מעביר את הזכות לפטור ממס שבח לכונס

03.08.2013

הליך פשיטת הרגל מעביר את הזכות לפטור ממס שבח לכונס

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

נכס הנמכר על-ידי נאמן בפשיטת רגל של אדם שנפטר, יש לראותו כאילו נמכר גם לצורך הוראת הפטור ממס שבח אשר בסעיף 49ב לחוק מיסוי מקרקעין על-ידי פושט הרגל בעודו בחיים. כך נקבע ביום 15.7.2013 ע"י בית המשפט העליון בעניין שמחה איתן (ע"א 990/11 מנהל מס שבח מקרקעין תל- אביב נ' עיזבון המנוח שמחה איתן ז"ל בפשיטת רגל).

שמחה איתן הוכרז ע"י בהמ"ש כפושט רגל ולנכסיו מונה נאמן. כשנה מאוחר יותר, ובטרם הסתיימו הליכי פשיטת הרגל, הלך איתן לעולמו אך לבקשת הנאמן ומכוח סעיף 189 לפקודת פשיטת הרגל הורה בית המשפט המחוזי על המשך הליכי פשיטת הרגל בעניינו.

במסגרת זו מכר הנאמן את זכויותיו של איתן בשלוש דירות בתל-אביב. סמוך לאחר מכן הגיש הנאמן למס שבח הצהרה על דבר העסקה וביקש פטור מתשלום מס שבח לגבי אחת הדירות, מכוח הוראת סעיף 49ב(1) לחוק מיסוי מקרקעין, בטענה כי איתן לא מכר דירת מגורים בפטור ממס בארבע השנים שקדמו לעסקה ועל כן הוא זכאי לפטור.

מנהל מס שבח דחה את הבקשה לפטור ממס שבח בקבעו כי זכותו של איתן לפטור מתשלום המס פקעה עם פטירתו.

בהמ"ש קבע כי בהתאם לסעיף 42 לפקודת פשיטת הרגל, הרי הכרזה על חייב כפושט רגל מקנה את נכסיו לנאמן, למעט הנכסים המפורטים בסעיף 86 לפקודה. הקנייה זו מיועדת לאפשר לנאמן לבצע באופן מיטבי את תפקידו. סעיף 189 לפקודה קובע כי כאשר פושט רגל נפטר, יימשכו ההליכים בעניינו "כאילו היה בחיים".

אכן, סעיף 1 לחוק הירושה קובע, כי "במות אדם עובר עזבונו ליורשיו", אך משהוקנו נכסי פושט הרגל בעודו בחיים לנאמן, הקנייה זו נותרת בעינה עם פטירתו. נכסים אלו אינם שייכים עוד לפושט הרגל וממילא אין הם נכללים בעיזבונו ואינם עוברים ליורשיו.

משנקבע כי במישור הקנייני הדירות שמכר הנאמן לא נכללו בעיזבון המנוח איתן ולא עברו אל יורשיו עם פטירתו, צדקה הוועדה בקבעה כי אין להחיל על המקרה דנן את הוראת סעיף 5(ג)(1) לחוק מיסוי מקרקעין שעניינה ב"מכירת זכות במקרקעין הנמנית עם נכסי עזבון".

סעיף 3 לחוק מיסוי מקרקעין קובע, כי מכירת זכות במקרקעין שהוקנתה לנאמן בפשיטת רגל, רואים אותה לצורך חישוב המס כאילו נמכרה "על ידי מי שממנו הוקנתה". בענייננו ברי כי איתן המנוח הוא "מי שממנו הוקנתה" הזכות לנאמן.

צירופן של שתי הוראות אלה הוביל את בהמ"ש למסקנה כי נכס הנמכר על-ידי נאמן בפשיטת רגל של אדם שנפטר, יש לראותו כאילו נמכר גם לצורך הוראת הפטור שבסעיף 49ב לחוק מיסוי מקרקעין על-ידי פושט הרגל בעודו בחיים.

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-3370-הליך-פשיטת-הרגל-מעביר-את-הזכות-לפטור-ממס-שבח-לכונס.aspx

© כל הזכויות שמורות