ralc.co.il

true

המרוויחים והמפסידים מהדיווח על בסיס מזומן למע"מ

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  16.12.2014

המרוויחים והמפסידים מהדיווח על בסיס מזומן למע"מ

 

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

לכאורה, תיקוני החקיקה האחרונים בחוק מע"מ המאפשרים דיווח ותשלום מע"מ על בסיס מזומן, רק בעת קבלת התקבול בפועל, נותנים הקלה לעוסק. אלא, שבענפים רבים הנותנים שירותים וכעת גם בענפים יצרניים ומוכרי טובין מסוימים, הנוהגים לגבות מקדמות מראש על חשבון, המעבר לבסיס מזומן מביא להקדמת תשלום המע"מ בגין המקדמות המתקבלות על חשבון.

המועד לחיוב ולתשלום המע"מ מפורט בסעיפים 22- 29 לחוק ובתקנות מע"מ. סעיף 22 לחוק מתייחס לעסקה מסוג "מכר", וקובע ככלל את מועד מסירת הטובין לקונה, כמועד החיוב במס.

לפעמים מסירת הטובין נעשית לפני קבלת התקבול – ואז הדיווח על בסיס מזומן מאפשר דחיית התשלום למע"מ, עד קבלת התקבול לפי תנאי האשראי סוכמו עם הלקוח.

אך לפעמים נוהג העוסק לקבל מקדמות על חשבון הטובין (או השירותים), והמעבר לבסיס מזומן יגרום לתשלום המע"מ עוד לפני מסירת הטובין בפועל (או ביצוע השירות).

בתיקוני החוק הקודמים אושר בסיס מזומן למע"מ ל-"יצרנים" בעלי מחזורים נמוכים יחסית. המגמה החלה עם חקיקתו ותיקונו של סעיף 29(1ב) אשר מסייג את תחולתו של סעיף 22 לגבי "יצרנים" בעלי מחזורים גבוהים מ-1,950,000 ובעלי יותר מ-6 מועסקים, לגביהם החיוב במס ממשיך להיות עם "מסירתם לקונה", דהיינו: חיוב על בסיס מצטבר.

ואילו לגבי יצרנים בעלי מחזור שנתי נמוך מ- 1,950,000 ועד 6 מועסקים, מועד החיוב עבר להיות על בסיס מזומן, דהיינו: עם קבלת התמורה.

בתאריך 2.12.2014 ,עם תיקון 48 לחוק, הורחבה קבוצת ה-"יצרנים", עליה יחול בסיס מזומן למע"מ, החל מיום 1.1.2015.

במסגרת התיקון נוספה פסקה נוספת לסעיף 22 (ובוטלה תקנה 29(ב1) )כדלקמן:

סעיף 22(ב):  על אף האמור בסעיף קטן(א), בעסקה של מכר טובין בידי אחד מאלה, יוחל החיוב במס, עם קבלת התמורה ועל הסכום שנתקבל:

(1)     עוסק שמחזור העסקאות שלו אינו עולה על שני מיליון שקלים חדשים.

(2)     עוסק שמתקיים בו האמור בפרט 2(ג) לתוספת א' להוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות) התשל"ג-1973". דהיינו: מחזור של עד 3,450,000 ₪ עד 17 מועסקים.

 

לסיכום, כדאי שמוכרי טובין או נותני שירותים יעשו בדק בית מחדש, בדבר מועד החיוב במע"מ החל לגביהם. חלקם יגלו כי המעבר לבסיס מזומן מביא להם הקלות, אך חלק מהם עלולים לגלות, כי המעבר לבסיס מזומן - כאשר הם נוהגים לגבות מקדמות מראש על חשבון מכר הטובין או מתן השירותים - יקשה עליהם מאד לעומת העבר.

 

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-3947-המרוויחים-והמפסידים-מהדיווח-על-בסיס-מזומן-למע-מ.aspx

© כל הזכויות שמורות