ralc.co.il

true

הכרה למס בהוצאות ללא אסמכתאות

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  30.05.2023

הכרה למס בהוצאות ללא אסמכתאות

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

הפסיקה כמו גם נוהלי מס הכנסה מאפשרים הכרה בהוצאות לצורך מס הכנסה, גם ללא חשבוניות מס וללא אסמכתאות, אלא באמצעות ראיות חלופיות.

על נישום המבקש לדרוש ניכוי של הוצאה מההכנסה לשם חישוב ההכנסה החייבת במס, מוטל להוכיח, הן כי ההוצאה אכן הוצאה (קיומה של ההוצאה) והן את מהות ההוצאה – שהינה הוצאה עסקית המותרת בניכוי.

הפסיקה קבעה, כי נטל ההוכחה בדבר קיומן של הוצאות וסכומן, מוטל על הדורש אותן בניכוי[1]. רק הוצאות שיוכח שהוצאו ניתן יהיה לנכות מההכנסה ובתנאי כי מדובר בהוצאה לצורכי ייצור ההכנסה ולא מדובר בהוצאה פרטית.

מקובל להוכיח קיומה של הוצאה באמצעות אסמכתאות, כגון חשבונית מס/קבלות מאת הספק/נותן השירות. אולם אין חובה להציג דווקא חשבונית מס לצורך הוכחת ההוצאה ודי כי תוצג אסמכתא מהימנה שתכיל את הפרטים של העסקה ואת פרטי הצדדים באופן ברור ומפורט[2].

בפסק דין הידרולה[3] נקבע, כי נטל ההוכחה לעניין ניכוי הוצאות מוטל על הנישום באמצעות הצגת מסמכים ותיעוד רלוונטי שילמדו על עצם ההוצאה, מהותה, יעודה וסכומה ובנסיבות יחודיות יש להצדיק ניכוי הוצאה ככל שאלה יוכחו בראיות אחרות.

כך למשל מצב בו אובייקטיבית לא ניתן לקבל חשבונית מס כדין (למשל כאשר נותן השירות אינו עוסק מורשה) או שנוצר פגם בשמירת תיעוד. גם במקרים אלה לשם קביעת שומת מס אמת יש לבחון את דרישת ההוצאה בדרכים אחרות.

במסגרת חוזר מס הכנסה 2/2012 בנוגע לאסמכתאות להתרת הוצאות, סקרה רשות המיסים מצבים בהם אי המצאות של אסמכתאות לקיומה של הוצאה או להוכחת סכומה לא יהווה חסם לדרישת ניכוי ההוצאה מההכנסה לשם קביעת ההכנסה החייבת במס ובלבד שמדובר בהוצאה שיצאה לייצור הכנסה.

כך למשל, מצב בו נישום לא שמר את התיעוד הנדרש ואין בידו חשבוניות להוכחת ההוצאה (יצוין כי חלה חובת שמירת מסמכים למשך שבע שנים), או מצב של קבלת חשבונית מס שאינה כדין, לא תאפשר ניכוי מס התשומות, אך עדיין תיתכן אסמכתא או אומדן לניכוי ההוצאה למס הכנסה.

רשות המיסים קבעה אמות מידה לשם קביעת ההוצאות האמיתיות לשם חישוב השומה בדרך של ניכוי הוצאות, על סמך אסמכתאות אחרות, כגון הוכחה שנעשתה הוצאה המתבטאת במתן שירות בשטח, אותר המוצר שנרכש, בדיקת הסכמים וחוזים, ביצוע אומדנים, הסתמכות על רישומים של רשויות מנהליות או צדדים שלישיים, הצהרות של נותני שירותים, בדיקה של חשבונות בעלי החברה לאיתור כספים שהתקבלו או הוצאו בעבורם לשם סיווג ההוצאה כפרטית ועד הסתמכות על תסקיר כלכלי והכל בהתאם לנסיבות של כל ענין ועניין.

מכאן, שקיימות מספר אפשרויות לדרוש הוצאות גם כאשר אין אסמכתאות להוצאות אלו, אך ניתן להוכיח את קיומן בדרכים חלופיות, חבל לוותר עליהן בחישוב הרווח.

 

 

 

 

 



[1] ראו ע"א 8138/06 סלון מרכזי למכונות כביסה וטלויזיה בבית אל על בע"מ נ' מנהל מיסוי מקרקעין; עמ"ה    עינבר היכלי יופי לכלה 1986 בע"מ נ' פ"ש תל אביב 3.

[2] ראו למשל עמ"ה 8/93 אברמוב ג'ורג' נ' פקיד שומה חיפה

[3] עמ"ה 1068/00 הידרולה בע"מ נ' פקיד שומה תל אביב יפו 1

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-6084-הכרה-למס-בהוצאות-ללא-אסמכתאות.aspx

© כל הזכויות שמורות