ralc.co.il

במס הכנסה בודקים רק 1% מתיקי הנישומים

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  13.08.2024

במס הכנסה בודקים רק 1% מתיקי הנישומים

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

לפי פקודת מס הכנסה יש לפקיד השומה סמכות לבדוק את הדוחות המוגשים אליו על ידי הנישומים במדינה. אך מסתבר כי רק 1% מתיקי מס הכנסה נבדקים עקב חוסר במפקחי מס ברשות המיסים כך לפי נתונים מפורטים שפורסמו במאמרו של נתי טוקר מדה-מרקר שקיבל אותם מרשות המיסים.

ברשות המסים מועסקים כ–750 מפקחים, רובם במס הכנסה. הם אלה שמחליטים לבחון לעומק חלק מהצהרות המס שמוגשות לרשות. בחינה כזו עשויה להסתיים בלא כלום, אם הנישום פעל כשורה והצהרותיו נכונות.

אבל במקרה שמפקח המס מחליט על שומת מס שונה, הוא יכול להתחיל מסלול שנועד לחייב את הנישום לשלם מס גבוה הרבה יותר, לפעמים מגיעים לפשרה על חבות המס ולפעמים המחלוקת על גובה השומה תסתיים בהליכים משפטיים בערעור מס.

רשות המסים משקיעה את מרב המאמצים בפעולות הפיקוח באגף מס הכנסה — הכולל בין השאר את ניכויי המס ואת מס החברות (ואינו כולל מיסי מקרקעין ומכס, למשל). ב–2022 הצליחה רשות המסים להכניס יותר מ–16 מיליארד שקל רק מתוספת גבייה שנעשתה באמצעות ביקורת שומתית בסעיף מס הכנסה (ועוד כמה מיליארדי שקלים משומות מס בסעיפים אחרים, בעיקר מקרקעין).

הרשות לא מדווחת באופן שוטף על הכנסותיה מפעילות שומת המס. אבל לפי נתונים שנמסרו לבקשת TheMarker , תוספת הגבייה היא משמעותית — והיוותה כ–17% מהגבייה הכוללת בסעיף מס הכנסה ב–2022.

התוספת צמחה מהר בהרבה מההכנסות

תוספת הגבייה הזאת ב–2022 מתאימה למגמה ארוכת השנים, במסגרתה רשות המסים מגדילה באמצעות מפקחי המס את הכנסות המדינה ממסים. כך למשל, ב–2009 תוספת המס מפעולות שומה הייתה 4.6 מיליארד שקל — וב–2020, למרות הקורונה, התוספת זינקה ל–13 מיליארד שקל, וב–2022 הגיעה ליותר מ–16 מיליארד שקל. גידול של פי 3.5 ב–13 שנה.

כלכלת ישראל והכנסות רשות המסים כמובן צמחו בקצב אטי הרבה יותר, ולכן אפשר לייחס את הגידול החד הזה בעיקר לשיפור משמעותי ביכולת של רשות המסים לאתר את הנישומים הבעייתיים ביותר — בעיקר באמצעות מערכות BI (בינה עסקית – Business Intelligence ) שהוכנסו לפעילות ברשות המסים.

אלא שהשיפור הטכנולוגי ביכולת האיתור של שומות בעייתיות התרחש במקביל לירידה חדה במספר המפקחים והביקורות. למעשה, אם בעבר רשות המסים בחנה 2.5% מכלל התיקים מדי שנה, כיום מתבצעת ביקורת לפחות מ–1%. הסיבה לכך היא בעיקר מחסור במפקחי מס.

הירידה במספר התיקים שנבדקו היא תלולה. בעוד ב–2018 נבדקו כ–18.5 אלף תיקי מס, ב–2022 נערכה בדיקה רק ל–11.5 אלף תיקים, וב–2023 נבדקו 8,471 תיקי מס בלבד — ירידה של כ–60%.




אף שבחישוב כולל של תוספת המס בשקלים, חלה כאמור עלייה, זו אינה התמונה המלאה. ברשות המסים מחלקים בין תיקים "כבדים", שבהם תוספת המס הגיעה ליותר מ–10 מיליון שקל, לתיקים "רגילים" שמכניסים פחות מכך — שהם רוב התיקים שנבדקו. למעשה, 97% מהתיקים שנבדקו הכניסו בסופו של דבר פחות מ–10 מיליון שקל תוספת מס.

הגידול המשמעותי בתוספת המס נרשם בעיקר בשל תיקים "כבדים". בתיקים ה"רגילים" כמעט לא נרשם שינוי במהלך השנים, ואלה הכניסו קרוב ל-5 מיליארד שקל ב–2022.

למרות הקיטון במספר התיקים שנבדקו, הירידה במספר המפקחים לצד השיפור הטכנולוגי איפשרו לרשות המסים לרשום עלייה חדה בתשואת המס לשעת עבודה של כל מפקח (תוספת המס שהתקבלה מכל שעת עבודה של מפקח פעיל) — וזו הגיעה לכמעט 13 אלף שקל לשעת עבודה של מפקח.

ברשות המסים מודעים היטב גם לאלמנט ההרתעה. ל–17% מההכנסה המגיעה מתוספת הגבייה עקב שומות, יש אפקט משמעותי על הנישומים שמייצרים 83% מכלל ההכנסות ממס — שמתקבלות ללא שומה מיוחדת. כשנישום יודע שיש סיכוי גבוה שהוא ייתקל בביקורת של מפקח מס ועשוי לשלם יותר, הוא נזהר יותר ומצהיר מראש על הסכום המלא. מכאן נובעת החשיבות הרבה של גיוס מפקחים לרשות המסים.

ב–2023 ההכנסות מתוספת המס ירדה ל–12.3 מיליארד שקל (מכ–16 מיליארד שקל ב–2023). הירידה יכולה להיות מוסברת בהמשך הקיטון במספר מפקחי המס ומספר התיקים שנבדקו — אבל אי־אפשר להתעלם מהמלחמה, שהשפיעה בכמה דרכים על היכולת של רשות המסים למקסם את הגבייה.

ראשית, הפעילות העסקית בסוף השנה — המועד הקריטי לדיווח המס — הואטה משמעותית. בנוסף, רשות המסים הקפיאה חלק מהליכי השומות בשל המלחמה, וגם העניקה ארכות לדיווחי המס לחברות ויחידים בשל המלחמה. אם לא די בזה, הרשות הסיטה מפקחים רבים לפעילות בתחום קרן הפיצויים לנפגעים מפעולות הטרור והלחימה. כל זה גרם כנראה לירידה בתוספת המס מפעילות המפקחים בשנה שעברה.

ברבעון הראשון של 2024 נרשמה התאוששות, והגבייה הנוספת מפעילות המפקחים הגיעה ל–3.7 מיליארד שקל — קרוב לקצב הגבייה בשנים קודמות. עם זאת, חלק מהפעולות ברבעון זה מיוחסות להארכת הדיווחים של 2023. ובכלל, פעולות השומה נעשות בדרך כלל בדיעבד ועשויות להיסגר לאחר שנה או יותר. לכן, ייתכן כי ההשפעה האמיתית של הירידה בפעולות פיקוח בתקופה זו תורגש רק בהמשך.

כיום, רשות המסים מנהלת הליך לגיוס 180 מפקחים חדשים, ונרשמו לו כ–2,700 מועמדים. ברשות מקווים שיצליחו לאייש את כל המשרות ולגייס במהירות מפקחי מס. אבל גם אם אלה יגויסו, הצורך במפקחים הוא כנראה רחב הרבה יותר, ועמו גם פוטנציאל ההכנסות למדינה.

 

למאמר המלא של נתי טוקר בדה-מרקר – הקישו כאן

הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-6297-במס-הכנסה-בודקים-רק-1-מתיקי-הנישומים.aspx

© כל הזכויות שמורות