ralc.co.il

תנאים לקביעת שיעור מוקטן של מס במקור

רמי אריה , עו"ד רו"ח

 |  08.10.2024

 תנאים לקביעת שיעור מוקטן של מס במקור       

 רמי אריה ,    עו"ד רו"ח   

 

בהתאם להוראת הביצוע של רשות המיסים ייתן פקיד השומה שיעור ניכוי במקור של 5% לעסקים חדשים, כך שינוכה מהתקבולים שהם יקבלו 5% מס במקור על חשבון תשלום המס השנתי. עם זאת, רשאי עסק חדש, כמו כל עסק, להוכיח כי שיעור המס שיחול עליו לאותה שנת מס יהיה נמוך מ-5% מהתקבולים שיקבל, וככל שיוכיח זאת יקבל שיעור ניכוי במקור מוקטן מפקיד השומה.


בעניין סטי אנרגיה (ת"א 38545-09-24, סטי אנרגיה בע"מ נ' פקיד שומה ירושלים 1, ניתן ביום 25.9.2024) קבע בהמ"ש כי החברה לא הוכיחה די הצורך כי היא זכאית לקבל שיעור ניכוי במקור מוקטן בשיעור של 1% במקום 5%. אולם, אם הייתה עומדת בנטל ההוכחה להראות כי חבות המס שתחול עליה תהיה נמוכה מ-5% היה על פקיד השומה לתת לה שיעור ניכוי במקור מוקטן בהתאם.


הפקודה והתקנות מכוחה, יוצרות חובת ניכוי מס במקור בשיעורים ובנסיבות הקבועים בהם. אל מול חובה זו קיימת הסמכות לפקיד השומה להקטין את שיעור הניכוי הקבוע ואף לאפסו אם שוכנע כי יוותר עודף מס.


ניכוי במקור נועד לשם אכיפה יעילה, ובין מטרותיו, הבטחת גביית המס ותשלומו בסמוך למועד התקבול, תוך הטלת חובה על המשלם להעביר את סכום המס, עד לקביעת שומת ההכנסות במסגרת הדו"ח השנתי.


פקיד השומה הפנה להוראת ביצוע מס הכנסה מיום 7.1.24 מספר 3/2024 בדבר ניכוי מס במקור ואישורים לפי חוק עסקאות גופים ציבוריים לשנת המס 2024 וטען כי בנסיבות המקרה ועל פי הוראת הביצוע היה מקום לקבוע לחברה שיעור ניכוי מס במקור של 5%.


החברה טענה כי אמנם יש כנגדה חשדות להוצאת חשבוניות פיקטיביות, אך פקיד השומה חייב להכיר בזכותה ליהנות מחזקת החפות ולאפשר לה לנהל את עסקיה באופן בו לא יהפוך הליך הביקורת לאקט המעקר את המשך קיומה כעסק מתפקד. נטען כי היא מצויה על סף קריסה טוטאלית, כך שהותרת אישור הניכוי בשיעור של 5% לא תאפשר את הישרדות המבקשת ולו לימים הקרובים.


עוד נטען, כי קביעת שיעור ניכוי מס במקור כפי שנקבע, מהווה סנקציה קשה ובלתי סבירה אשר נועדה להקדים ולגבות מס על בסיס וחשבון הנחות שמיוחסות למבקשת. לטענת החברה, היא נמצאת בפני סכנה מידית לסגירת עסקיה והכל בשל החלטה אשר יסודה בשיקול דעת בלתי מידתי ונוקשה. בעניין מאזן הנוחות, נטען כי אין במתן הסעד הזמני משום גרימת נזק כלשהו לרשות המיסים.


פקיד השומה פרט בתגובתו ממצאים שעלו לגבי התנהגות המבקשת ובעלי מניותיה המצדיקים את החלטתו. ממצאים המראים כי כנגד מנהלי החברה קיימים חשדות על שימוש בחשבוניות פיקטיביות, וכן בחברה אחות נמצא אי רישום תקבולים בסכום מהותי וממצאים נוספים. זאת ועוד, נטען כי החברה נמנעה מלהמציא למשיב תיעוד מהותי כפי שהתבקשה, בכדי לבחון את האפשרות להקטין את שיעור הניכוי במקור.  


בהוראת הביצוע נקבע בסעיף 12, העוסק באישורי ניכוי מס במקור עבור עסקים חדשים (המוגדרים כעסקים שהחלו לפעול מיום 1.7.23 או עד חצי שנה לפני הפקת האישור), כי יש לנהוג משנה זהירות בעת מתן אישור ניכוי במקור במקרים של עסקים חדשים ובפרט חברות חדשות.


בהמ"ש קבע כי לאור הממצאים שעלו לגבי התנהלות החברה ובעלי מניותיה, יש הצדקה להחלטת פקיד השומה בדבר שיעור הניכוי במקור. החברה לא נתנה מענה לממצאים הלכאוריים שפורטו על ידי פקיד השומה. התצהיר שצורף לבקשה הינו תצהיר קצרצר (חצי עמוד) שאין בו כל התייחסות לספקים הנוגעים לעניין וכל התייחסות לממצאים שפורטו לעיל. כמו כן, אין בתצהיר כל התייחסות לדרישה להמצאת מסמכים מיום 12.8.24 שנשלחה למבקשת על ידי המשיב ואף לא נכללה בתצהיר כל התייחסות מדוע המבקשת לא נענתה לדרישה הנ"ל, באופן מלא או חלקי.


בקשת החברה לצרף דווח רווח והפסד של המבקשת לשנת 2024, נסח מידע הנוגע לאחד הספקים וכן הסכם העברת מניות בחברה זו נעשתה רק במהלך הדיונים, ולא ניתן הסבר משכנע מדוע מסמכים אלו לא צורפו לבקשה או לתצהיר התומך בבקשה ויש בניסיון זה משום מעט מדי ומאוחר מדי.


בהמ"ש קבע כי על החברה לעמוד בנטל מוגבר לעניין מאזן הנוחות ובנטל זה היא לא עמדה ולכן, גם לא אישר את הקטנת הניכוי במקור.


ניתן ללמוד מכך, כי ככל שניתן לעמוד בנטל להוכחת חבות מס נמוכה גם לעסק חדש, שאינה מצדיקה שיעור ניכוי במקור של 5% , אזי העסק יהיה זכאי לשיעור ניכוי במקור מוקטן או לפטור מלא מניכוי במקור לפי הנסיבות הרלבנטיות אליו.


הוסף למועדפים
קישור למאמר: http://www.ralc.co.il/מאמר-6314-תנאים-לקביעת-שיעור-מוקטן-של-מס-במקור.aspx

© כל הזכויות שמורות