ביום 26/6/07 הועברו לאישור ועדת הכספים התקנות החדשות בהקשר להוצאות החזקת רכב מוכרות למס תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב) (תיקון), התשס"ז – 2007, וחיוב עובדים בשווי רכב תקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב) (תיקון), התשס"ז – 2007 חברי ועדת הכספים דרשו מנציגי משרד האוצר לתקן את הדוחות ולא אישרו את התקנות בנוסח המוצע.
מעיון בשתי התקנות האמורות, עולה לצערנו, כי רשות המיסים, עדיין אינה רואה לנכון לקבוע מנגנון של פיקוח יעיל על אופן השימוש ברכב, לעסקים או לשימוש פרטי. כדי להגיע לחיוב מס אמת על שימוש פרטי ברכב,
כגון, בדרך של האפשרות לכל דורש הוצאות רכב ומקבל רכב צמוד למלא יומן נסיעות מפורט.
הפיתרון המוצע להכיר במלוא ההוצאות לגבי "רכב תפעולי" שהוא רכב שאינו יוצא משערי המפעל בשעות אי העבודה,
הוא פיתרון חלקי ביותר שאינו נותן מענה מלא לצורך בהחניית הרכב ליד בית העובד היוצא עם הרכב ישירות למסלול נסיעתו העסקית ולכל הגמישות הנדרשת בהכרה הוצאות רכב עסקי שרובו ככולו משמש לצורך עסקי והשימוש בו לצורך פרטי מועט ביותר, כגון: ע"י סוכני מכירות, טכנאים, או מנהל רשתות סניפים.
(ראה לדוגמה את נוסח תקנה 18 לתקנות מע"מ - המאפשרת הן חישוב מדויק להוצאות מעורבות (עסקיות ופרטיות) והן חישוב אומדני).
נזכיר כי לשיטתנו, לפי הפסיקה הרפורמה במיסוי הוצאות רכב צמוד, כבר הושלמה הלכה למעשה. ראה מאמרנו בנושא , וראה פס"ד על-רד מעליות .
לדעתנו, נוסח שתי התקנות המובאות לעיל, אינו תואם את דין הפסיקה - וממילא לא יעמוד במבחן בהמ"ש ביום בדיקה.
רמי אריה, עו"ד (רו"ח)