טעויות במדריך מס הכנסה למילוי דוח ליחיד לשנת 2006
רמי אריה
עו"ד רו"ח
האם הסתמכת על המדריך "דע זכויותיך וחובותיך לשנת 2006" של רשות המיסים בישראל? אם כן, בדוק היטב האם בשל טעויות שנכללו במדריך, הפסדת הוצאות מוכרות שמגיעות לך בדין או חשבת שמגיע לך פטור ממס שאינו מגיע ותחויב עליו במס.
"רק" שלוש טעויות נמצאו עד עתה, במדריך הזכויות 2006, שפרסם מס הכנסה ליחיד המגיש דו"ח שנתי לשנת 2006, כדלהלן:
1.
שגיאה בתקרת הוצאות נסיעות לחו"ל המוכרות במס
בעמוד 62 למדריך בסעיף א.6. נכתב כי החל מ- 1.10.2006 שונתה רשימת המדינות בהן יותרו בניכוי 125% מסכומי ההוצאות מותרות בניכוי לפי תקנה 2(2) לתקנות מ"ה(ניכוי הוצאות מסוימות)
,
התשל"ב 1972.
הוראה זו הינה בניגוד לתקנות בהם נקבע כי בכל שנת 2006 , וליתר דיוק החל מ- 1.10.05, יותרו בניכוי 125% מסכומי ההוצאות מותרות בניכוי לפי תקנה 2(2) בהתאם לרשימת המדינות.
הטעות חוזרת באותו מקום פעמיים. כשהחוברת מדגישה בטעות: "תחולתה של קביעה זו מיום 1.10.2006". כאילו אכן מדובר בתיקון שניתן ליישמו רק לגבי שלושה החודשים האחרונים של שנת 2006. בעוד שלפי תקנות מס הכנסה התחולה היא משנה קודם לכן מיום 1.10.2005.
במלים אחרות, מי שירשום את ההוצאות המוכרות שלו בשל נסיעות עסקיות לחו"ל, לפי הרשום בחוברת ההנחיות של מס הכנסה, מגביל את עצמו לתקרת הוצאות הנמוכה ב- 25% לעומת תקרת ההוצאות הנכונה שחלה בכל שנת 2006, ברוב מדינות אירופה והמזרח הרחוק.
2.
שגיאה בתקרת הכנסות משכר דירה למגורים הפטורות ממס
בעמוד 39 למדריך בסעיף 33, נכתב כי תקרת ההכנסות שניתן לקבל בשל השכרת דירות למגורים בשנת 2006 היא 50,400 ש"ח. מי שהסתמך על נתון שגוי זה צפוי לגלות כי זה עלול לעלות לו ביוקר, היות והתקרה לשנת 2006איננה 50,400 ₪אלא 45,960 ₪ בהתאם
לסעיף 2(א) לחוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים), התש"ן - 1990 .
התקרה שנרשמה במדריך מתייחסת לתקרה של שנת 2007 ואינה רלבנטית לשנת 2006.
הפרש המס הוא בסכום כפל ההפרש. דהיינו: היות ומדובר בשגיאה בסכום של 4,440 ₪. חל המס לפי מנגנון התקרה המותאמת בחוק הפטור על סך של כפל הסכום = 8,880 ₪. בהנחה שהמשכיר הוא בשיעור מס שולי של 36% , הרי חבות המס הנוספת תגיע לסך שלכ- 3,200 ₪. בהחלט סכום לא מבוטל.
אילו לא הייתה טעות, היה יכול המשכיר לדעת על חבותו למס מראש בעת מילוי הדו"ח השנתי לשנת 2006 ויותר מכך, ייתכן והיה עומד על זכותו לדרוש הוצאות מוכרות כנגד חבות זו במס. כעת עליו לתקן דוח שכבר הוגש ולאחר שכבר תצא לו שומה מס לתשלום מוגדלת.
3.
פטור שאינו קיים - על הכנסות מעסק לתושבים חוזרים
בעמוד 39 למדריך בסעיפים 32-35 נכתב כי תושב חוזר יהיה פטור ממס במשך 4 שנים על הכנסות מעסק שהיה לו מחוץ לישראל. קביעה זו אינה נכונה לפי פקודת מס הכנסה, היות וסעיף 14 לפקודה איננו פוטר תושב חוזר מהכנסות מעסק שהיה לו מחוץ לישראל אלא רק נותן פטור ממס לתושב חוזר, למשך 5 שנים רק בשל הכנסות פסיביות המופקות לו מנכסים מחוץ לישראל, אשר אותם רכש בתקופת שהותו מחוץ לישראל.
במילים אחרות, תושב חוזר שהסתמך על המדריך יגלה עד מהרה כי ידה הארוכה של רשות המיסים איננה רק מחבקת את אזרחיה החוזרים בפטור ממס, אלא עלולה לגרום להם לטעות להניח כי מגיע להם פטור ממס, כשהוא אינו מגיע. לעניין הגדרת תושב חוזר ראה סעיף 14(ג) לפקודה לפיו מדובר ביחיד ולא תאגיד, אשר חדל להיות תושב ישראל ושהה דרך קבע מחוץ לישראל, שלוש שנים רצופות לפחות לאחר שחדל להיות תושב ישראל.
אין אנו רוצים לטעון חס וחלילה כי רשות המיסים מטעה בכוונה את האזרחים והדברים אף רשומים בפתחו של המדריך זכויות לשנת 2006. לפיהם, אין להסתמך על האמור במדריך, אלא רק על דברי החוק עצמם. לכן נותר רק להציע לדווח למס הכנסה רק בסיוע של איש מקצוע שהוא כקבוע בפקודת מס הכנסה בעל תואר של עו"ד ו/או רו"ח ו/או יועץ מס מורשה.
עם זאת ובכל זאת, מין הראוי כי רשות המיסים תקפיד להבא על הגהה ובדיקה מקצועית מדוקדקים של הדברים האמורים במדריך. שהרי יש לצפות כי יחידים ואף בעלי מקצוע בתחום, מסתמכים על האמור במדריך ועלולים למצוא את עצמם טועים ומטעים ומשלמים מס עודף או לא צפוי.