החובה לנהל פנקס בדבר שעות עבודה
מאת: הילה פורת, עו"ד*
עפ"י חוק שעות עבודה ומנוחה, מעביד חייב לנהל פנקס בדבר שעות עבודה, שעות מנוחה שבועית, שעות נוספות, גמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה שבועית. המאמר מפרט את הנושאים שיכללו בפנקס.
סעיף 25(א) לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951, קובע כי מעביד חייב לנהל פנקס בדבר שעות עבודה, שעות מנוחה שבועית, שעות נוספות, גמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה שבועית.
בתקנה 5 לתקנות שעות עבודה ומנוחה, תשט"ו-1955, נקבעו הפרטים שיש לרשום בפנקס:
1. שמו הפרטי, שם אביו ושם משפחתו של העובד.
2. מספר תעודת זהותו.
3. מענו.
4. תאריך התחלת עבודתו אצל המעביד.
5. שעות עבודתו.
6. שעות מנוחה שבועית.
7. שעות נוספות.
8. גמול שעות נוספות.
9. גמול עבודה במנוחה שבועית
10. סיום עבודתו אצל המעביד.
מעביד המנהל כרטיסיה או רישום סדיר אחר, שאושר ע"י מפקח העבודה האזורי ושבהם רשומים הפרטים הנ"ל פטור מרישום בפנקס.
המעביד יחזיק את הפנקס / הכרטיסיה / הרישום במקום בו מועבד העובד.
בהודעה בדבר סוגי מעבידים החייבים לנהל פנקס שעות עבודה ומנוחה, שפורסמה ביום 27.7.2000, נקבע כי החובה לנהל פנקס שעות עבודה ומנוחה לפי סעיף 25(א) הנ"ל תחול על כל מי שמעביד עובד לצורך עסק, משלח יד או שירות ציבורי.
===================
* עו"ד הילה פורת – מומחית בדיני עבודה, מחברת הספר "דיני עבודה המדריך המלא", ומנהלת אתר עולם העבודה – הפורטל למעסיקים ועובדים www.hilaporat.co.il