• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסההנישום המייצג בחברה משפחתית נושא גם בנטל המס של החברה

הנישום המייצג בחברה משפחתית נושא גם בנטל המס של החברה

28.10.2007


הנישום המייצג בחברה משפחתית נושא גם בנטל המס של החברה

תקציר פסק דין/ רמי אריה עו"ד רו"ח


ביום 19.9.2007, בתיק עא 1168/06 אריה ברנוביץ נ' אגף מס הכנסה פשמ"ג , דחה בית המשפט העליון את הערעור על פסק דין בית המשפט המחוזי בתל אביב, וקבע כי במקרה של חברה משפחתית מוטלת החבות במס לא רק על החברה אלא גם על הנישום המייצג ועל כן ניתן להמציא כנגדו התראת פשיטת רגל גם אם נתונות אפשרויות אחרות לגביה על פי פקודת המיסים (גביה), כדלקמן:

1. ארמוגד החזקות בע"מ (להלן: "ארמוגד") נחשבה כ"חברה משפחתית", בהתאם לסעיף 64א לפקודה. מניותיה של ארמוגד הוחזקו על ידי חמישה בני משפחה, אשר אחד מהם היה המערער, אריה ברנוביץ (להלן: "אריה").

2. אריה היה הנישום המייצג של ארמוגד, ולפיכך הכנסתה נחשבה כהכנסתו לצורך חישוב המס, לפי הוראת סעיף 64א לפקודה.

3. המשיב, פקיד השומה הוציא שומות לאריה לשנים 1993 ו-1994 אשר כוללות את הכנסותיה של ארמגוד מדיבידנד.

4. אריה הגיש ערעור על השומות וטען כי אין עליו כבעל מניות לשלם מס בגין הדיבידנד שקיבלה ארמגוד, שכן, חברת ארגמונד היא אישיות משפטית נפרדת מבעליה.

5. לטענת אריה, הוראות פקודת מס הכנסה העוסקות בחברה משפחתית קובעות את דרך חישובו של המס בלבד ואין בהן משום קביעה כי על הנישום המייצג לשאת בתשלום חוב המס במקום החברה. במילים אחרות: הפיקציה המשפטית של חברה משפחתית קובעת את חיוב המס המוטלת על החברה עצמה לפי הפטורים, ניכויים וקיזוזים המותרים לנישום המייצג, אך אינה מעבירה את חבות המס לנישום המייצג עצמו.

6. מאידך גיסא, פקיד השומה טען כי חוב המס של חברה משפחתית מוטל על הנישום המייצג עצמו, יחד עם החברה ומשנדחה ערעור המס קיים פסק דין אף נגד הנישום המייצג. חיוב זה מופיע במפורש בסעיף 64א(5) לפקודת מס הכנסה העוסקת בחברה משפחתית, מאפשרת לגבות את המס על הכנסת החברה, לרבות מקדמות, הן מהחברה והן מהנישום.

7. בהמ"ש מאמץ את דעת פקיד השומה וקובע כי במקרה של חברה משפחתית מוטלת החבות במס לא רק על החברה אלא גם על הנישום המייצג.

8. עוד קובע בהמ"ש כי בידי רשויות המס מצויים אמצעי אכיפה שונים, אך אין עדיפות לחייבן לפעול דווקא לפי פקודת המסים (גביה) דווקא לפני שינסו לגבות את המגיע באמצעות הליך פשיטת רגל.

9. אנו מבקשים להסב את תשומת הלב כי פרשנות רשות המיסים וקביעת בית המשפט בעניין מתן עדיפות לגבייה דווקא להליכי גבייה שלא תוך שימוש בפקודת מיסים (גבייה), תואמת מספר פסקי דין שניתנו לאחרונה והקובעים כי השימוש בפקודת המיסים גבייה לצורך גביית חוב מס, ראוי שתיעשה במשורה ורק במקרים חריגים. הדרך לגביית חוב מס ראוי שתהיה בהליכי המשפט והגבייה המקובלים בבתי המשפט ובלשכת ההוצאה לפועל ככל חוב אחר (ראה עת"מ 3061/06 רכבת ישראל נ' עיריית חדרה).

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי