י"ז בכסלו התשס"ח
27 בנובמבר 2007
דב. 2007-1502
ועדת הכספים אישרה שני צעדים נוספים מתוכנית משרד האוצר לצמצום הפערים החברתיים:
מס הכנסה שלילי והעלאת שווי רכב צמוד
ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (27.11.07) שני צעדים נוספים הכלולים בתכנית האוצר לצמצום פערים חברתיים ולהגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה.
תכנית האוצר שאושרה בועדת הכספים הינה השלמה לשני צעדים נוספים שמבוצעים ע"י האוצר, הגברת האכיפה על חוקי העבודה (ובפרט חוק שכר המינימום) והגדלת ההיצע של מעונות יום וצהרונים. צעד נוסף שבכוונת האוצר לנקוט להשלמת התכנית בעתיד הינו יישום ביטוח פנסיוני לכל עובד.
מס הכנסה שלילי
המהלך מהווה כלי לתמרוץ השתתפותם של עובדים בשוק העבודה, וכן להגדלת הכנסתם הפנויה של עובדים ברמות השכר הנמוכות ולצמצום הפערים הכלכליים ביניהם לבין עובדים ברמות שכר גבוהות יותר. מאחר והעובדים ברמות השכר הנמוכות מצויים ברובם מתחת לסף המס, הם לא נהנו או נהנים מהפחתות בשיעורי המס הישיר שהובילה ושמובילה הממשלה. לעומת זאת, יישום מס הכנסה שלילי, שבמסגרתו תשלם הממשלה מס לעובדים במקום לגבות אותו מהם , יאפשר גם לאוכלוסיות החלשות יחסית ליהנות מפירות הצמיחה ומהחוסן הכלכלי.
להלן תנאי הזכאות לקבלת מס הכנסה שלילי:
- היקף ההכנסה ממנה יהיו זכאים עובדים למס הכנסה שלילי הינו 45% משכר המינימום, כ-1725 ₪ כיום.
- עובד שלו יש 1-2 ילדים יהיה זכאי לתוספת של עד 275 ₪ לחודש ועובד עם 3 ילדים ומעלה יהיה זכאי לתוספת של עד 400 ₪ לחודש.
- גיל "הכניסה" לקבלת מס הכנסה שלילי, הינו 23, כלומר רק מגיל זה ואילך תהיה זכאות לקבלת מס הכנסה שלילי, בכפוף לפרמטרים האחרים המצוינים בהצעת החוק.
- עובדים מגיל 55 ומעלה יוכלו ליהנות גם הם ממס הכנסה שלילי, אף אם אין להם ילדים או שילדיהם מעל גיל 19, בהתאם ליתר הפרמטרים הקבועים בחוק. גובה הקצבה של מס הכנסה שלילי, במקרה של עובדים מעל גיל 55, כאמור, יהיה בהתאם לגובה הקצבה של מי שיש לו 1-2 ילדים.
- שנת המס בגינה יהיו זכאים עובדים למס הכנסה שלילי תהיה 2007, אולם לאור התמשכות הליכי החקיקה כהוראת שעה לשנת 2008, תהיה דחייה של 3 חודשים בהגשת דיווחי המעבידים ומכאן גם בתשלום לעובדים.
- מעסיקים יוכלו למסור את הדיווחים הממוחשבים והמקוונים עד ל-30 בחודש יוני 2008 ולפיכך גם התשלום הראשון יידחה עד ל-1 באוקטובר 2008.
- התשלום בגין מס הכנסה שלילי יחולק ל-4 תשלומים שווים כל שנה ויועבר ישירות לידי חשבונות הבנק של העובדים כדי למנוע ככל שניתן את גלגול ההטבה למעבידים.
עצמאים יוכלו ליהנות אף הם ממס הכנסה שלילי, בכפוף לסייגים הבאים :
· לאור ההיערכות הנדרשת, שנת המס הראשונה בגינה יוכלו העצמאים להנות ממס הכנסה שלילי תהיה שנת 2008, לעומת שנת 2007 לשכירים.
· הדוחות השנתיים לשנת המס 2008 יוגשו באופן מקוון למס הכנסה, ללא כל חריג.
· הסכום המגיע כמס הכנסה שלילי לא יינתן כקצבה כפי שייעשה במקרה של שכירים, אלא ייצבר לזכות העצמאי, כזיכוי ממס בשנת המס העוקבת.
· במקרה שעצמאי יימצא מתחת לסף המס במשך 4 שנים מתום שנת המס המזכה, או לחילופין לא יוכל לנצל את הזיכוי ממס במשך התקופה האמורה, יוכל העצמאי בהתאם לבחירתו לקבל 75% ממס ההכנסה השלילי שנצבר לזכותו, כמענק.
· ככלל, במקרה של עצמאי שהוא גם שכיר, ההכנסה הגבוהה יותר היא זו שתקבע האם מסלול הזכאות יהיה כשכיר או כעצמאי.
העלאת שווי שימוש ברכב, ניכוי הוצאות רכב והפחתת שיעורי מס הכנסה
שווי השימוש ברכב, הינו סכום שנזקף לשכרו של עובד שמקבל רכב ממקום העבודה לצורך חישוב המס בגין ההכנסה הכוללת שלו מהעבודה, המורכבת במקרה זה משכר העבודה במונחים כספיים ומהרכב שמתאפשר בו גם שימוש פרטי. שווי השימוש ברכב צמוד נועד לשקף את טובת ההנאה הגלומה בשימוש הפרטי של עובד ברכב שהעמיד לרשותו המעביד.
נכון להיום, שווי השימוש ברכב נמוך באופן משמעותי מהערך הכלכלי של ההטבה הגלומה בקבלת רכב צמוד ממקום העבודה. עיוות המס האמור יוצר אפליה ניכרת בין עובדים ששכרם ברוטו זהה, אך ורק לאור קיומו של רכב צמוד אצל אחד מהם.
בעשור האחרון אנו עדים להתרחבות משמעותית בהיקף הרכישות של ציי רכב וצמיחה מואצת בענף החכרת הרכב (להלן 'ליסינג'). מעבר לתועלת הטבעית הקיימת בעת חכירת רכב בליסינג מימוני או תפעולי, אחת הסיבות העיקריות לתופעה זו היא מקלט המס הנוצר כתוצאה מזקיפת ההכנסה הנמוכה של שווי השימוש לעובד. כיום מהוות הרכישות לציי רכב שני שליש מכלל הרכישות של כלי רכב חדשים – מדובר בהיקפים שאף מדינה מודרנית אינה מתקרבת אליהם.
על פי החלטת הממשלה ובאישור ועדת הכספים, במהלך ארבע השנים הקרובות יתוקן בהדרגה רובו של עיוות המס שנובע מהזקיפה הנמוכה של שווי השימוש ברכב. העלאת שווי השימוש תתחיל בינואר 2008 ותסתיים בשנת המס המתחילה בינואר 2011. פריסת ההעלאה על פני תקופה זו תמזער את הפגיעה בציבור המשתמשים ברכב צמוד ותאפשר להיערך מראש לשינויים במיסוי.
פריסת הגדלת הזקיפה של שווי שימוש ברכב (ש"ח לחודש)
קבוצה |
הגדרת הקבוצה של רכב חדש** |
שווי נוכחי |
שווי שימוש בסוף התהליך |
תוספת זקיפה
בכל שנה לעומת קודמתה |
ממחיר |
עד מחיר |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
*1 |
|
87,000 |
1,180 |
2,260 |
200 |
200 |
340 |
340 |
2 |
87,001 |
114,000 |
1,330 |
2,450 |
200 |
200 |
360 |
360 |
3 |
114,001 |
133,000 |
1,740 |
3,150 |
360 |
350 |
350 |
350 |
4 |
133,001 |
151,000 |
2,160 |
3,780 |
410 |
410 |
400 |
400 |
5 |
151,001 |
196,000 |
3,030 |
5,230 |
550 |
550 |
550 |
550 |
6 |
196,001 |
280,000 |
3,850 |
6,780 |
740 |
730 |
730 |
730 |
7 |
280,001 |
ומעלה |
4,850 |
8,720 |
970 |
970 |
970 |
960 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* קבוצה 1 תורחב כך שייכלל בה רכב שמחירו עד 92,000 ש"ח
** בינואר 2008 יתעדכנו קבוצות המחיר בהתאם לשינויים במיסי קניה ובשערי חליפין
שווי השימוש על רכב דו גלגלי שהספקו גבוה מ- 33 כ"ס, יהיה 750 ש"ח לחודש. ניכוי ההוצאות בידי המעסיק יעשה במקביל להסכמה זו. בכל מקרה, לא תפחת ההכרה בהוצאות מ-25%.
לגבי עצמאים (רכב פרטי או מסחרי), השיעור המינימלי של הכרה בהוצאות רכב יעמוד על 45% בהשוואה ל- 25% בתקנות המקוריות.
הפחתת שיעור מס הכנסה: במקביל להעלאת הזקיפה של שווי השימוש ברכב, תבוצע הפחתה של שיעורי המס על הכנסות מיגיעה אישית. הפחתת המיסים תתמקד בשכבות הביניים, במטרה להקל על נטל המס הגבוה המוטל על אוכלוסיה זו ולקזז באופן חלקי את המס הנוסף שישולם על ידי המשתמשים ברכב צמוד. הפחתת המיסים (ביחס למתווה המקורי הקבוע כבר היום בחקיקה) במקביל להעלאת השווי תתחיל בשנת המס 2008 ותסתיים בשנת 2009. עלות ההפחתות גבוהה במיליארד ש"ח מתוספת ההכנסות מגביית המס על העלאת שווי השימוש ברכב (3.2 מיליארד ש"ח לעומת הכנסות של 2.2 מיליארד ש"ח).
הפחתת שיעורי המס על יחידים (בסוף התהליך)
מדרגת מס |
מתווה חקיקה קיים |
הצעה מתוקנת |
עד 4,270 ש"ח |
10% |
10% |
מ- 4,271 ל- 7,600 ש"ח |
17% |
14% |
מ- 7,601 עד 11,410 ש"ח |
25% |
21% |
מ- 11,411 עד 16,380 ש"ח |
30% |
28% |
מ- 16,381 עד 35,270 ש"ח |
32% |
32% |
מעל 35,271 ש"ח |
44% |
44% |
השפעה על השכר נטו של שכיר שמקבל רכב צמוד מקבוצה 2
|
סך תשלומי
המסים**
בשנת 2011
(ללא הרפורמה) |
השפעה על השכר נטו |
שכר ברוטו |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
מצטבר *** |
6,000* |
1,103 |
36 |
-64 |
-119 |
-119 |
-259 |
|
7,000* |
1,479 |
39 |
-70 |
-119 |
-119 |
-240 |
|
8,000 |
1,879 |
59 |
-62 |
-119 |
-119 |
-200 |
|
10,000 |
2,679 |
90 |
-36 |
-144 |
-144 |
-193 |
|
12,000 |
3,575 |
86 |
4 |
-144 |
-144 |
-157 |
|
15,000**** |
4,925 |
83 |
56 |
-158 |
-158 |
-140 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* בקבוצות שכר אלו קיים מספר קטן של מקבלי רכב צמוד
**תשלומי המסים – מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.
*** חישוב מצטבר מהווה השפעה פרמננטית משנת 2011 ואילך לעומת מתווה הפחתות המס המקורי.
**** ברמות שכר גבוהות יותר ההשפעה על השכר נטו דומה לזו של 15,000 ש"ח .
תוספת לנטו למי שלא מקבל רכב צמוד (מעבר להשפעה של המתווה המקורי)
שכר ברוטו |
סך תשלומי
המסים* בשנת 2011
(ללא הרפורמה) |
השפעה על הנטו (הפחתת מס) |
2008 |
2009 |
מצטבר** |
6,000 |
691 |
52 |
- |
52 |
7,000 |
1,001 |
82 |
- |
82 |
8,000 |
1,347 |
108 |
8 |
116 |
10,000 |
2,147 |
148 |
48 |
196 |
12,000 |
2,976 |
176 |
88 |
264 |
15,000 |
4,326 |
176 |
148 |
324 |
20,000 |
6,649 |
176 |
176 |
352 |
*תשלומי המסים – מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.
** חישוב מצטבר מהווה השפעה פרמננטית משנת 2009 ואילך לעומת המצב היום (בנוסף על מתווה ההפחתות המקורי)
השפעה על ההכנסה נטו של משק בית עם שני מפרנסים,
כאשר לאחד מהם רכב צמוד מקב' 2
שכר ברוטו |
השפעה על השכר נטו |
מפרנס 1 |
מפנס 2 |
סה"כ |
כל שנה לעומת קודמת |
מצטבר* |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
12,000 |
8,000 |
20,000 |
194 |
12 |
-80 |
-208 |
-41 |
14,000 |
9,000 |
23,000 |
214 |
72 |
-80 |
-211 |
36 |
15,000 |
10,000 |
25,000 |
231 |
104 |
-88 |
-229 |
56 |
15,000 |
12,000 |
27,000 |
259 |
144 |
-88 |
-229 |
124 |
17,000 |
13,000 |
30,000 |
258 |
192 |
-88 |
-229 |
143 |
17,000 |
15,000 |
32,000 |
258 |
232 |
-88 |
-229 |
183 |
* חישוב מצטבר מהווה השפעה פרמננטית משנת 2011 ואילך לעומת המצב היום, בניטרול מתווה הפחתות המס המקורי (תיקון 147 לפקודה)
כלי רכב צמודים לפי קבוצת מחיר (סוג בעלות – ליסינג ואחר)
קבוצת מחיר |
כלי רכב צמודים |
מזה: רכב ליסינג |
ציי רכב ובעלי עניין |
כמות |
% מסה"כ |
כמות |
% מסה"כ |
כמות |
% מסה"כ |
1 |
10,300 |
4% |
5,600 |
3% |
4,700 |
5% |
2 |
193,800 |
71% |
147,600 |
81% |
46,300 |
52% |
3 |
21,800 |
8% |
7,200 |
4% |
14,500 |
16% |
4 |
20,900 |
8% |
16,100 |
9% |
4,900 |
5% |
5 |
14,100 |
5% |
4,400 |
2% |
9,700 |
11% |
6 |
6,400 |
2% |
1,300 |
1% |
5,100 |
6% |
7 |
5,000 |
2% |
500 |
0% |
4,500 |
5% |
סה"כ |
272,400 |
100% |
182,700 |
100% |
89,700 |
100% |
הערות: 1) הכמויות חושבו ע"פ מצבת כלי רכב פעילים בחודש ספטמבר 2007
2) כולל מכוניות של בעלי עניין הרשומות על שמם
3) בניטרול רכב להשכרה ורכב מאגר
הערת מערכת מיסים ועסקים:
דברי ההסבר לעיל, אינם כוללים את פירוט כל התיקונים לתקנות הרכב. אנו נפרסם בקרוב מאמר מפורט בצרוף נוסח התקנות המלא. עוד נציין כי לדעתנו, עדיין יחולו הקביעות בפסיקה בדבר האפשרות ליישום הגישה הכלכלית וקביעת ההוצאות הלא מוכרות או שווי הרכב הצמוד,לפי רישום יומן רכב מפורט או לפי נהלים המגבילים את השימוש הפרטי ברכב. ראה מאמרינו הקודמים בנושא זה - באתר מיסים ועסקים. |