התקנות החדשות בדבר ניכוי הוצאות החזקת רכב ושווי שימוש ברכב צמוד
רמי אריה
עו"ד רו"ח
ביום 31.12.2007 פורסמו ברשומות התקנות החדשות בנוגע להוצאות החזקת רכב מוכרות למס תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב) (תיקון), התשס"ז – 2007, ובנוגע לחיוב עובדים בשווי רכב תקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב) (תיקון), התשס"ז – 2007.
1.
הוצאות רכב המותרות בניכוי לצורכי מס
1.1
על פי
תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב) (תיקון), התשס"ז – 2007
, בתוקף מיום 1.1.2008 ואילך, נוספה הגדרת
"רכב תפעולי", ותוקנה הגדרתו של המונח "רכב".
1.2
נקבעה הגדרת "רכב תפעולי" שכל הוצאות החזקתו מוכרות ואין צורך לחשב שווי רכב לעובד שהרכב צמוד אליו, והינו אחדמאלה:
1.2.1
רכב ביטחון
כהגדרתו בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, המשמש בפעילות מבצעית או ביטחונית בלבד.
1.2.2
רכב המשמש אך רק לצורכי המעביד
, או העסק או בעל משלח היד, לפי הענין, ובלבד שהרכב נשאר תמיד במקום העיסוק מחוץ לשעות העבודה, וככל שמדובר בעיסוק שאינו מהבית.
1.3
הגדרת "רכב" תוקנה, כך שהיא כוללת אופנוע שסיווגו L3
, דהיינו: שהספקו גבוה מ- 33 כ"ס.
1.4
באשר לרכב שלא נזקף בעבורו שווי, יותרו בניכוי ההוצאות לפי הגבוה מבין החלופות הבאות:
1.4.1
סך הוצאות הרכב, בניכוי, סכום הנקוב כשווי השימוש הפרטי ברכב לפי תקנות שווי רכב, כמפורט בסעיף 2.1 להלן.
1.4.2
הוצאות החזקת הרכב בשיעור של 45% מהוצאות החזקת הרכב. לגבי רכב דו-גלגלי הוצאות בשיעור של 25% מהוצאות החזקתו.
2.
שווי הרכב שיש לזקוף לעובד
2.1
העלאת שווי השימוש החלה מינואר 2008 ותסתיים בשנת המס המתחילה בינואר 2011, כדלקמן:
קבוצה
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011 והלאה
|
|
|
1
|
1,180
|
1,420
|
1,580
|
1,920
|
2,260
|
|
2
|
1,330
|
1,570
|
1,730
|
2,090
|
2,450
|
|
3
|
1,740
|
2,160
|
2,450
|
2,800
|
3,150
|
|
4
|
2,160
|
2,640
|
2,980
|
3,380
|
3,780
|
|
5
|
3,030
|
3,680
|
4,130
|
4,680
|
5,230
|
|
6
|
3,850
|
4,720
|
5,320
|
6,050
|
6,780
|
|
7
|
4,850
|
5,980
|
6,790
|
7,760
|
8,720
|
|
רכב
דו-גלגלי
|
0
|
260
|
500
|
750
|
750
|
|
2.2
שווי שימוש לא יחול על רכב דו גלגלי המשתייך לקבוצות L2 L1
(רכב דו גלגלי שהספקו עד 33 כ"ס) במתואם עם תקנות התעבורה.
2.3
היות והגדרת "רכב" בהתאם לתקנות החדשות, אינה כוללת "רכב תפעולי", אין לזקוף שווי רכב צמוד לעובד שרכב כאמור בסעיף 1.2 לעיל צמוד אליו.
2.4
באשר לרכב צמוד יותרו כל ההוצאות בניכוי.
חבל שהמחוקק לא נתן את דעתו בהקשר לתאום הוצאות רכב או שווי רכב צמוד, בנסיבות שבהן עיקר השימוש ברכב הוא רובו ככולו לצורך עסקי ו/או כאשר העובד עצמו משתתף בהוצאות הרכב.
אנו סבורים עדיין כי לפי הפסיקה ניתן לערוך את תאום הוצאות הרכב או את חישוב שווי הרכב בהתאם לתחשיב ספיצפי שיבוסס על יומן רכב או על נהלים המגבילים את השימוש הפרטי ברכב, אף אם לא מדובר ב-"רכב תפעולי" טהור.
ראו מכתבנו מיום 14.8.2007לשר האוצר וליו"ר הכספים.
|