יומן רכב ממוחשב יחסוך תשלום מיסים שנתי של כ-350 מליוני ₪
לכ- 16,000 נהגי המוניות
יואל רטנר רו"ח ( משפטן)
התקנות החדשות של מס הכנסה לניכוי הוצאות הרכב, יגרמו לכ-16,000 נהגי המוניות לשלם בשנת המס 2008 תוספת מס ודמי ביטוח לאומי של 150 מיליוני ₪. תוספת התשלומים האמורה תגדל בכ-40% עד שנת 2011. התקנת יומן רכב ממוחשב במונית, תחסוך לנהגי המוניות את תשלומי המיסים העודפים וכן תחסוך להם מאות מליוני ₪ נוספים ע"י הוכחת אחוז נסיעות הסרק שבוצעו !!!
המחלקה הכלכלית של רשות המיסים פרסמה קווי הנחיה כלכליים לבחינת סבירות ההכנסה של מוניות בשירות מיוחד. בקווי ההנחיה נכללו הגדרות וטבלאות לבדיקת סבירות ההכנסה החייבת של נהגי המוניות בשירות מיוחד.
בתדריך נקבע:
1. נסיעה פרטית - נסיעה שמבצע נהג המונית באופן פרטי , שלא במהלך עסקו. נקבע באופן שרירותי שסה"כ הנסיעות הפרטיות שמבוצעות במונית הן 9,000 ק"מ לשנה.
2. נסיעה עסקית - נסיעה במהלך עסקו(סרק+תשלום).
3. נסיעת סרק - נסיעה שמבצע נהג המונית במהלך העסק ללא נוסע.
4. אחוז נסיעות הסרק מסך הקילומטרים העסקיים ( לאחר ניכוי נסיעות פרטיות):
|
מונית עם נהג אחד |
מונית עם שני נהגים |
מונית עם שלשה נהגים |
מונית חברה בתחנה |
20 |
28 |
31 |
מונית ללא תחנה(חאפר) |
30 |
37 |
40 |
5. מונית בשירות מיוחד עם נהג יחיד נוסעת בשנה בממוצע 84,000 ק"מ, כולל נסיעות פרטיות - 9,000 ק"מ.
6. מונית בשירות מיוחד עם שני נהגים נוסעת בשנה בממוצע 120,000 ק"מ, כולל נסיעות פרטיות - 9,000 ק"מ.
לפי נתוני המחלקה הכלכלית של רשות המיסים מונית עם נהג אחד נוסעת 11% נסיעות פרטיות מתוך 84,000 ק"מ ומונית עם שני נהגים נוסעת 7.5% נסיעות פרטיות מתוך 120,000 ק"מ.
להערכתי ממוצע הנסיעות הפרטיות של נהגי המוניות קטן מ -9,000 ק"מ בשנה ואילו אחוז נסיעות הסרק גדול מהאחוז שהוצג לעיל.
בפסק דין עמה(ת"א) 1134/03 צברי אהוד נ' פקיד שומה רחובות ערער נהג מונית על השומה שנקבעה לו כשעיקר הויכוח היה מספר הקילומטרים שנסעה המונית בשנה, מספר הקילומטרים הפרטי שנסע נהג המונית בשנה ואחוז נסיעות הסרק שנסעה המונית בשנה. עדותו של מר אורי הרוש מנהל תחום במחלקה הכלכלית ברשות המיסים מוכיחה שהתחשיב לצורך הכנת השומה לנהגי המוניות נעשה על פי אומדנים ולפי פסקי דין שנתנו בעבר "עם הזמן ובפרקטיקה, בתי המשפט נטו לתת בין 20% ל-30% סרק ... יצרתי הבחנה בין מונית העובדת בתחנה לבין מונית שלא עובדת בתחנה, בגלל היכולת של התחנה לייעל את עבודתו של נהג המונית ". בפסק הדין נקבע שנטל ההוכחה מוטל על כתפי נהג המונית שלא הביא ראיה למספר הקילומטרים שנסע ולמספר הקילומטרים אשר ביצע כנסיעות פרטיות. בית המשפט קבע כי לנהג מונית שעובד בפריפריה יש אחוז נסיעות סרק גדול יותר( 25%) מהקבוע בטבלה (20% ).
הפתרון להרמת נטל ההוכחה של נהג המונית למספר הקילומטרים שנסע:בתשלום, בסרק ובנסיעות פרטיות הוא התקנת יומן רכב ממוחשב של חברת הוצאה מוכרת בע"מ.
הגדלת אחוז נסיעות הסרק מ -20% ל-30% תקטין בממוצע את ההכנסה החייבת שמחושבת ע"י רשות המיסים בכ – 32,000 ₪. משמעותם לנהג המונית, הקטנת תשלומי מס הכנסה וביטוח לאומי של כ -9,000 ש"ח בשנה.
בנוסף,ניכוי הוצאות רכב לפי נסיעות בפועל תקטין את ההכנסה החייבת של נהג המונית,תחסוך בתשלומי מס הכנסה וביטוח לאומי. בשנת המס 2008 החיסכון לנהג מונית הנוסע בסקודה מקבוצת רישוי 4 יהיה כ- 8,000 ₪ והחיסכון לנהג מונית הנוסע במרצדס מקבוצת רישוי 7 יהיה כ -15,000 ₪.
אם נהג המונית יוכל להוכיח את הקילומטרים שנסע ושבגינם קיבל תשלום, החסכון השנתי לנהג המונית בתשלומי מיסים, יסתכם בממוצע בכ-17,000 ₪ לנהג מונית שנוסע בסקודה ובכ- 24,000 ₪ לנהג מונית שנוסע במרצדס.
להערכתי בשנת 2011 יסתכם החיסכון לנהג המונית בממוצע בכ-22,000 ₪ !
לסיכום, התקנת יומן רכב ממוחשב של חברת הוצאה מוכרת, תחסוך תשלום מיסים שנתי של מאות מיליוני ₪ לכ – 16,000 נהגי המוניות.
אודות הכותב:
יואל רטנר רו"ח ( משפטן), משמש כמנכ"ל הוצאה מוכרת בע"מ
|