• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםדיני עבודהמאמרים וכללים ביחסי עבודהדרישת רישום פלילי כתנאי קבלה לעבודה

דרישת רישום פלילי כתנאי קבלה לעבודה

01.06.2010

 

דרישת רישום פלילי כתנאי קבלה לעבודה

מיכל כהן, עו"ד  ,  הלית כהן-רזניצקי, עו"ד

 

מאמר זה דן בשאלה האם מעביד רשאי לדרוש מעובד להציג בפניו את תדפיס המידע הפלילי שלו כתנאילהעסקתו.

בחוקי העבודה לא קיימת התייחסות לסוגיה זו, אולם בהתאם להוראות חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א-1981 (להלן: "החוק") אסור לגוף ציבורי או פרטי לדרוש מאדם להמציא תדפיס פלילי לכל צורך שהוא, אלא בתנאים הקבועים בחוק.   

להלן עיקרי המידע, כפי שפורסם באתר משטרת ישראל, ביחס לשאלה האם מותר למעסיק לדרוש מעובד להציג בפניו את תדפיס המידע הפלילי שלו כתנאי להעסקתו:

         דרישת הרישום הפלילי היא בניגוד לחוק , שכן על-פי החוק, מידע מסוג זה מועבר ישירות ע"י המשטרה לגופים הזכאים לקבלו כקבוע בחוק ולא באמצעות האדם, שאליו מתייחס המידע. התדפיס נועד לעיון האדם, שאליו מתייחס המידע על מנת לתקן טעויות ברישום, אם נפלו כאלה.

         מפניות רבות שהגיעו למשטרה ולמשרד המשפטים עולה, כי מעסיקים פרטיים וגופים שונים, שאינם נמנים עם הגופים הזכאים לקבל מידע פלילי על פי החוק, מנצלים לרעה את זכותו של אדם לקבל תדפיס מידע פלילי ודורשים ממנו להמציא לעיונם את תדפיס המידע הפלילי שלו כתנאי לקבלתו לעבודה. בנוסף, יש גופים ציבוריים הזכאים על-פי חוק לקבל מידע פלילי ובכל זאת משיגים את המידע ישירות מהאדם. הגורמים המוזכרים לעיל עוברים לכאורה עבירה פלילית לפי סעיף 22 לחוק וצפויים לעמוד לדין. יודגש, כי הסכמת האדם למסירת המידע אינה פוטרת את משיג המידע מאחריות פלילית .

         יודגש, כי רוב המעסיקים הפרטיים אינם מבינים את ההבדלים בין הסוגים השונים של הרישומים. כתוצאה מכך הם מפעילים שיקול דעת לקוי הפוגע במועמדים להעסקה ללא הצדקה. תופעה זו גורמת להפרת האיזונים הקיימים בחוק בין צורכי הגופים לקבל מידע פלילי לבין תקנת השבים, קרי, שיקום העבריין.

         הנושא נבחן במשרד המשפטים ובמשטרה והוחלט לשנות את מבנה תדפיס המידע הפלילי באופן שיביא להפסקת התופעה, לפיה גורמים בלתי מורשים מקבלים מידע פלילי באמצעות האדם נשוא המידע. המבנה החדש של התדפיס מאפשר לאדם בעל רישומים פליליים למסור למעסיק ולכל גורם אחר רק את העמוד הראשון של התדפיס החדש, שבו לא קיים כלל אזכור על הרישומים הפליליים הקיימים בנוגע אליו. מקבל התדפיס לא יוכל לדעת אם עומד לפניו אדם שאין בנוגע אליו כל מידע פלילי או שמא עומד לפניו אדם שקיים בנוגע אליו מידע פלילי והוא בחר למסור את עמוד הפתיחה בלבד.

         בשנת 2007 נפתח תיק פלילי נגד קב"ט אחת מרשתות השיווק הידועות בארץ בגין דרישה מעובדת למסור לו את תדפיס המידע הפלילי בניגוד לחוק. מדובר באם חד-הורית, שבהיותה קטינה כבת 13 נפתח נגדה תיק משטרתי ונסגר. העובדת פוטרה בגין רישום זה תוך הלבנת פניה ברבים. בדיון במשרד המשפטים הוחלט, כי הקב"ט והממונים עליו עברו עבירה בניגוד לסעיף 22 לחוק. התיק נסגר נגד החשודים מחוסר עניין לציבור, ולאחר שהוזהרו בכתב להימנע מביצוע עבירות כאלו בעתיד. הטעם להימנעות מהגשת כתב אישום היה מדיניות אי-האכיפה שנהוגה עד היום.

         על דעת משרד המשפטים הוחלט, כי משטרת ישראל תפתח בחקירה נגד מעסיקים המשיגים את התדפיס ישירות מהאדם. 

עוד פורסם באתר משטרת ישראל, מי זכאי לקבל מידע פלילי עפ"י החוק:

א. גורם מוסמך על פי חוק (כאשר אדם מבקש  לקבל או לחדש רישיון, זכות עיסוק או זכות אחרת מאת גורם מוסמך על פי החוק ולפי אותו חיקוק רשאי הגורם המוסמך להביא בחשבון את עברו הפלילי של מבקש הזכות לצורך הענקת הזכויות המבוקשות).

ב. רשויות זרות (כאשר אדם נזקק למידע מן המרשם הפלילי לשם הגשתו לרשות ממלכתית זרה).
ג. מסירת מידע לשם מכרז (כאשר אדם מבקש להשתתף במכרז מטעם גוף ציבורי: מדינה, רשות מקומית או תאגיד, שהוקם על פי דין, וחלה עליו חובת מכרז).

כאמור לעיל, קיימים מקצועות בהם נבחן עברו הפלילי של המבקש לעסוק בהם, כגון: מתווך מקרקעין (בהתאם לאמור בחוק המתווכים במקרקעין, תשנ"ו-1996), מהנדס רשות מקומית (בהתאם לאמור בחוק הרשויות המקומיות (מהנדס רשות מקומית), תשנ"ו-1991) ויועץ השקעות/מנהל השקעות (בהתאם לאמור בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995.

יודגש, כי החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, התשס"א-2001 קובע אלו מוסדות לא יקבלו בגיר לעבודה בטרם קבלת אישור ממשטרת ישראל, לפיו אין מניעה להעסיקו לפי חוק זה.

המשיבות – מומחיות לדיני עבודה. המחלקה המשפטית "כל עובד", חברת חשבים. לאתר "כל עובד" - http://www.koloved.net

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן.

 

 

 

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש נובמבר
לא רשומים אירועים לחודש דצמבר
לא רשומים אירועים לחודש ינואר