תיקוני חקיקה בעקבות המלצות הועדה לשינוי כלכלי חברתי
תחום מערכת המס
הילמן ושות', רו"ח
כזכור מונתה בעקבות המחאה החברתית במדינה ועדת לבחינת שינוי כלכלי וחברתי (ועדת טרכטנברג) המלצותיה, אשר פורסמו בספטמבר האחרון, כוללות הצעות לשינויים משמעותיים, בין השאר - בדיני המס וביטוח לאומי. ואכן - בימים אלו פורסמה הודעת ממשלת ישראל הקובעת כי, בישיבה מיום 30/10/11, קיבלה הממשלה החלטות משמעותיות על שינויים בדיני המס בהתאם להמלצות הועדה, והשינויים המוצעים נכללים בהצעת חוק מטעם הממשלה.
נכון למועד כתיבת חוזר זה לא הסתיימו הליכי החקיקה וסביר להניח שיחולו שינויים בסעיפי הצעת החוק
במהלך הליכים אלו, אך מומלץ להיערך לקראת השינויים הצפויים.
נציין מספר נושאים מהותיים הנוגעים לחבות המס בשנת 2012 ואילך:
1. ביטול המתווה להפחתת מיסים
אחת ההמלצות של הוועדה היתה לבטל את הפחתות מס הכנסה, מס חברות ומס ערך מוסף המתוכננות, החל מיום 1 בינואר 2012. ואכן - הצעת החוק כוללת את עצירת מתווה ההפחתה של שיעורי מס ההכנסה ליחידים ושיעור מס חברות לתאגידים שנקבעו בחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 (להלן: "המתווה").
בהתאם - החל משנת 2012 יחולו שיעורי המס החדשים, אשר יפורטו להלן, במקום אלו שהיו צפויים לחול, כאשר - לפי ההצעה, המשך המתווה יישקל מחדש לא יאוחר משנת 2014 בשים לב לתנאים הכלכליים והפיסקאליים של המשק הישראלי ולמצב השווקים הגלובאליים באותה תקופה.
2. העלאת מס חברות
החל משנת 2012 יועלה שיעור מס החברות והוא יעמוד על 25%.
נזכיר כי בהתאם למתווה הנוכחי היה שיעור מס החברות אמור לרדת, באופן הדרגתי, עד ל- 18% בשנת 2016, כאשר בשנת 2012 היה שיעור מס החברות אמור לעמוד על 23%.
3. העלאת שיעור המס השולי של יחידים
מדרגת המס העליונה החלה על יחידים תוגדל משיעור של 44% לשיעור של 48%. בהתאם - על ההכנסה החייבת של יחיד החל מ- 40,231 ₪ לחודש (בערכי שנת 2011) יחול שיעור מס של 48% ושיעורי המס על יחידים יהיו כמפורט:
על הכנסה מיגיעה אישית (ממשכורת, מעסק ,ממשלח יד וכדומה):
מדרגת המס (סכום הכנסה שנתית
חייבת בערכי 2011), על כל ₪ - שנת 2012 |
שיעור המס (בהשוואה למתווה) |
מ -60,840 ₪ הראשונים |
10% - אין שינוי |
מ- 60,841 ₪ ועד 103,920 ₪ |
14% - אין שינוי |
מ-103,921 ₪ ועד 168,840 ₪ |
23% (במקום 21% לפי המתווה) |
מ-168,841 ₪ ועד 254,880 ₪ |
30% (במקום 29% לפי המתווה) |
מ-254,881 ₪ ועד 482,760 ₪ * |
33% (במקום 32% לפי המתווה) |
על כל ₪ נוסף מעל 482,760 ₪ |
48% (במקום 44% לפי המתווה) |
* סכום זה יעודכן בכ-500 ₪ בהתאם לתיקרה שתקבע לעניין ביטוח לאומי.
על הכנסה חייבת אחרת (שאינה חייבת בשיעור מס מיוחד) כמו הכנסה מהשכרת נכסים יחולו מדרגות המס הבאות:
מדרגת המס (סכום הכנסה שנתית
חייבת בערכי 2011), על כל ₪ - שנת 2012 |
שיעור המס (בהשוואה למתווה) |
על 254,880 ₪ הראשונים |
30% (במקום 29% לפי המתווה) |
מ-254,881 ₪ ועד 482,760 ₪ |
33% (במקום 32% לפי המתווה) |
על כל ₪ נוסף מעל 482,760 ₪ |
48% (במקום 44% לפי המתווה) |
4. העלאת המס על רווחי הון, שבח מקרקעין, ריבית ודיבידנדים
החל משנת המס 2012 יועלה שיעור המס החל על ריבית, דיבידנד, רווח הון ריאלי ושבח מקרקעין ריאלי ב - 5%, מ-20% ל-25%, (לגבי בעל מניות מהותי - מ-25% ל-30%). לענין זה יחולו הוראות מעבר אלה:
א. לגבי נכסים (למעט ניירות ערך סחירים, לגביהם נקבעה הוראה נפרדת) שנרכשו עד ליום ה- 31.12.2011, נקבע כי מכירתם תחוייב במס רווח הון (או במס שבח מקרקעין), לפי שיעורי המס החלים בתקופות שלגביהן מחושב רווח ההון או השבח, בהתאם לשיטת החישוב הליניארית; כלומר: בשיעורי מס של 20% ושל 25% לבעל מניות מהותי (ולגבי שבח בשיעור מס של 20%), ובשיעורים של 25% ו-30% לבעל מניות מהותי.
ב. לגבי נכסים שלגבי מכירתם חל כבר לפי הדין הקיים חישוב מס לפי השיטה הליניארית (כלומר - נכסים שנרכשו לפני 1.1.03 ומקרקעין שנרכשו לפני 7.11.2001), במכירתם ייערך חישוב ליניארי לרווח לגבי שלוש תקופות (ולא שתי תקופות, כפי שנערך היום). תקופה ראשונה (יום הרכישה עד 1.1.03) על פי שיעור מס שולי, תקופה שניה – מ – 1.1.03 עד 1.1.12) לפי שיעור מס של 20% (ולגבי רווח הון בידי בעל מניות מהותי-25%) ותקופה שלישית (מיום 1.1.12 עד יום המכירה) לפי שיעור מס של 25% (ולגבי בעל מניות מהותי-30%). כל זאת - בהתאם לרווח היחסי המחושב לתקופה הרלבנטית, לפי השיטה הליניארית.
ג. לגבי ניירות ערך הנסחרים בבורסה, ייקבע הסדר לפיו בשל התקופה שעד ליום 31.12.2011 ימוסה רווח ההון בשיעור המס שחל עד ליום ה- 1.1.2012, ותיקבע תקופת רווח חדשה החל מאותו מועד.
יש לציין כי תזכיר ההצעה כולל המלצה לאפשר ביצוע מכירה רעיונית, שתיצור מחיר ושווי רכישה חדשים כך שהשיעור של 25% יחול רק לגבי חלק רווח ההון הנצבר החל מיום התחילה.
מומלץ לעקוב אחר ישום המלצה זו שהיא חשובה במיוחד על מנת למנוע מצב שבו יממשו משקיעים את רווחיהם במטרה לחסוך את עלית שיעור המס ויגרמו לתנודות בלתי רצויות במסחר בבורסה.
ד. העלאת שיעורי המס על ריבית ודמי ניכיון תחול לגבי הצבירה מיום 1.1.2012 ואילך. לגבי תכניות חיסכון ופיקדונות שאושרו ונפתחו לפני יום פרסומו של תיקון החוק המוצע, שיעור המס הגבוה יחול על ריבית שנצמחה החל מיום 1.1.2012 או מהמועד הראשון שבו ניתן היה למשוך את הכספים מהתכנית או מהפקדון, לפי העניין, ללא הרעה בתנאי החיסכון, לפי המאוחר מביניהם. הריבית מיום השינוי תחושב לפי השיטה הליניארית.
ה. שיעור המס יחול לגבי חלוקת דיבידנד החל מיום 1.1.2012, ללא נפקות באשר למועד שבו נוצרו הרווחים מהם חולק הדיבידנד.
בהתאם מומלץ לכל מי שמתעתד לבצע חלוקת דיבידנד - לבחון אפשרות להקדמת החלוקהבפועל עד תום שנת 2011. נציין כי עם העלאת שיעור מס החברות והמס על הדיבידנד יחול ישעור מס כולל של 47.5% על דיבידנד שחולק לבעל מניות מהותי. שיעור זה קרוב לשיעור המס השולי הגבוה ליחידים.
5. מס נוסף על הכנסות של יחידים מעל מיליון ₪
יוטל "מס מיוחד להכנסות גבוהות" בצורת מדרגת מס נוספת בשיעור של 2% על סך הכנסתו החייבת של יחיד מכל מקור שהוא (מעסק, עבודה, ריבית דיבידנד, רווח הון וכד'), העולה על סכום של 1 מיליון ש"ח לשנה (בערכו לשנת המס 2011).
כלומר, לבעלי הכנסות חייבות מעל למליון ₪ - שיעור המס השולי החל על הכנסה רגילה יהיה 50%, שיעור המס על הכנסות מדיבידנדים, ריבית ורווחי הון יעמוד על 27% ולבעלי מניות מהותיים - 32%.
יש לשים לב כי מס נוסף זה יחייב הגשת דוחות על ההכנסה גם למי שלא היה חייב עד כה בדיווח שנתי.
ההצעה כוללת גם הוראה לפיה הכנסה שיוחסה לבני הזוג בחישוב מס מאוחד תיחשב כהכנסתו של יחיד שבגינה יחושב ההיטל וכן כי שבח מקרקעין ייחשב כחלק מההכנסה החייבת.
6. נקודות זיכוי לאבות
החל מיום 1.1.2012 יובאו בחשבון בחישוב המס של אב לילד שטרם מלאו לו שלוש שנים בשנת המס, נקודות זיכוי כנגד המס החל על הכנסה מיגיעה אישית כדלקמן:
א. בשנת הלידה - נקודת זיכוי אחת;
ב. בכל אחת משתי שנות המס הבאות - 2 נקודות זיכוי;
ג. בשנה שבה מלאו לילד 3 שנים - נקודת זיכוי אחת.
נזכיר כי בשנת 2011 שווה נקודת זיכוי 209 ₪ לחודש (2,508 ₪ לשנה).
7. התאמת סכומים למדד
כל הסכומים המצוינים בערכם לשנת 2011, יתואמו למדד לפי הוראות סעיף 120ב לפקודת מס הכנסה כאשר בסיס ההתאמה הוא ינואר 2011. משמעות הדבר הוא עדכון של כ – 3% לפי עלית המדד הידועה נכון להיום) בסכומים המפורטים.
8. ביטול הפחתת מס ערך מוסף
על שר האוצר הוטל לקבוע בצו כי שיעור מס ערך מוסף המוטל על עסקה בישראל יישאר 16%, וכי המס המוטל על מוסדות כספיים יהיה בשיעור של 16%, גם לאחר יום 1.1.13, מועד תום הוראות השעה שנקבעו בעניין זה, וכן לבטל את ההפחתה שהיתה צפויה במועד זה לשיעור של 15.5% עם סיום הוראות השעה.
המשמעות היא כי לא יוקטן שיעור מס ערך מוסף.
9. קביעת הכנסה מירבית לתשלום דמי ביטוח לאומי
בתזכיר מוצע לקבוע כי ההכנסה החודשית המירבית לעניין דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות, בשל שכר שישולם בעד התקופה שמיום 1 בינואר 2012 ועד ליום 31 בדצמבר 2012, תעמוד על הסכום הבסיסי (שהוא כיום 8,158 ₪) כפול 5 - סך הכל במונחי 2011 - תקרת תשלום חודשית של 40,790 ₪). בתזכיר קובע מבהיר כי אין שינוי בתקרה לעניין תשלום גמלאות.
משמעותה של החלטה זו היא להקטין מחדש את התקרה לתשלום דמי הביטוח הלאומי, שהעלאתה בשעתו שגרמה לרבים להחליט על פעילות באמצעות חברה.
באם אכן תתקבל ההצעה יפחת משמעותית התמריץ לחלוקת דיבידנד לבעלי מניות מהותיים במקום תשלום שכר וזאת בשל הקירבה שבין שיעורי המס החלים על הדיבידנד המחולק (47.5%) לשיעור המס השולי על יחיד (48%).
10. העלאת חלק המעביד בתשלום ביטוח לאומי
מוצע כי שיעור השתתפות המעסיק בדמי ביטוח לאומי על חלק השכר העולה על 60% מהשכר הממוצע יעמוד על השיעורים הבאים:
א. 6.5% בתקופה שמיום 1 בינואר 2014 ועד ליום 31 בדצמבר 2014;
ב. 7% בתקופה שמיום 1 בינואר 2015 ועד ליום 31 בדצמבר 2015;
ג. 7.5% בתקופה שמיום 1 בינואר 2016 ואילך.
משמעות עובדה זו היא הכבדה על מעסיקים והעלאת עלויות העסקת עובדים.
כאמור - הצעת החוק טרם עברה את הליכי החקיקה הדרושים אך יש לבחון את המשמעות הכוללת במידה ותתקבל ולהיערך בהתאם. משרדנו עומד לרשותכם לבחינת השפעת החקיקה
כל האמור בחוזר הוא לשם הדרכה כללית בלבד. אין להסתמך על האמור בחוזר מבלי לקבל עצה מקצועית
מתאימה. משרדנו עומד לשירותכם למתן הבהרות נוספות.
|