מקלטי המס בינלאומיים הנפוצים כיום בעולם
רמי אריה עו"ד ורו"ח
מקלטי מס ( Tax Haven) הם מדינות, שבהן אין גובים מסים, או ששיעורי המס בהן נמוכים ממדינות אחרות. לפיכך, מהוות מדינות אלה מוקד משיכה להשקעות ולהכנסות ממדינות אחרות שבהן עולים שיעורי המס על אלו שב"מקלטים".
למקלטי המס מאפיינים מיוחדים בהיותם חריגים בנוף העולמי הגלובלי. מקלט מס הוא בדרך כלל – מדינה , אשר החליטה להפוך למקלט מס בכדי למשוך אליה משקיעים וארגונים עסקיים ובכך לעודד את זרימת ההכנסות אליה, או דרכה, לספק תעסוקה לאזרחיה ולהכשירם לספק שירותי הקמה וניהול לארגונים עסקיים אלו.
המאפיינים והדרישות העיקריות ממקלטי מס :
1. דרישה פיסיקאלית - במיוחד ובעיקר פטור ממס או שיעור מס נמוך.
2. יציבות מדינית – שניתן לסמוך לאורך זמן על יציבות השלטון.
3. נגישות - הן פיסית והן משפטית.
מלבד שלוש דרישות עיקריות אלו, יש חשיבות גם למרכיבים הבאים:
4. קיומן של אמנות מס בינלאומיות למקלט המס – שמסדירות את הכרתם של המדינות המתקשרות עם מדינה זו כמקלט מס, ומונעות נקיטת סנקציות נגד הארגונים הפועלים ממקלטי מס מוכרים אלו.
5. מסחר חופשי במטבע זר.
6. זמינות כוח עבודה – לרבות תשתית טובה של נותני שירותים, המוציאים לפועל את הטבות המס, כגון משרדי עורכי דין ורואי חשבון, רישום חברות ובעלות נמוכה.
היתרונות במשיכת השקעות ופעילות עסקית למדינות המהוות מקלטי מס, מרחיבים מפעם לפעם את קשת המדינות הנותנות הקלות מס משמעותיות לתושבי חוץ, ומספר מקלטי המס הולך ועולה. אפילו מדינה כמו איטליה באירופה מנסה להפוך למקלט מס לגבי השקעות במזרח אירופה, על ידי חתימת קשת רחבה של אמנות מניעת כפל מס עם רוב מדינות מזרח אירופה ומתן הקלות מיסוי משמעותיות לתושבי חוץ הפועלים מאיטליה.
להלן סקירה תמציתית על מקלטי המס העיקריים הפועלים כיום ברחבי כדור הארץ, ונתונים עיקריים על ייחודיותם:
קבוצה של שישה איים המצויה באוקיינוס האטלנטי כ- 100 ק"מ מזרחית לונצואלה. האיים הם חלק בלתי ניפרד ממלכות הולנד, אך נהנים מאוטונומיה מלאה בענייני פנים. מס החברות הרגיל הינו בשיעורים של 32% עד 39% . אולם, חברות השקעה, חברות אחזקה וחברות בעלות פטנט, המקבלות הכנסה ממקורות שמחוץ לאנטילים ההולנדיים, חייבות במס מופחת בשיעור של 2.4% עד 3% בלבד.
יחידים תושבי חוץ חייבים במס הכנסה על הכנסה שהופקה באנטילים, אך פטורים ממס על ריבית או דיבידנדים המשתלמים על ידי חברה.
קיים פיקוח על המטבע, אך אין מגבלה על פעילותם החיצונית של בנקים המורשים לעסוק בפעילות כזו.
לאנטילים אמנות מס עם הולנד ונורבגיה, אך בוטלו אמנות מס שהיו לה עם ארה"ב ועם דנמרק ובריטניה.
שרשרת איים באוקיינוס האטלנטי סמוך לפלורידה בארה"ב. זכו בעצמאות בשנת 1973 לאחר שנפרדו מבריטניה. הקרבה לארה"ב עודדה את פיתוח איי בהמה כמקלט מס, במקביל לפיתוחה כאתר תיירות לאמריקאיים.
רישום חברה אורך כשעתיים בעלות של עד 1,000 דולר בהאמיים. המערכת המשפטית מבוססת על המשפט המקובל ( Common Law) וקיימים מערכת כללים לפעולת חברה שבעיקרם הצורך באחזקת סוכן מקומי שיהיה רשום ברשם החברות.
באיי בהמה אין כלל מסים, לרבות מס הכנסה, מס חברות, מס רווחי הון ומס עיזבון. הכנסות הממשלה נובעות אך ורק מאגרות רישום וביול נמוכות, וממס תיירות ומס הימורים הנגבים מאתרי התיירות ומבתי הקזינו.
באיי בהמה תשתית רחבה של נותני שירותים לרבות משרדי עורכי דין ורואי חשבון. ניתנים בקלות יחסית היתרי עבודה לבעלי מקצוע זרים.
כשבעה איים באוקיינוס האטלנטי כ- 1,000 ק"מ מזרחית לקרוליינה הצפונית שבארה"ב. מהווים מושבה אוטונומית בחבר העמים הבריטי. הדין הפנימי מבוסס על המשפט המקובל הבריטי.
רק חברות בינלאומיות גדולות המביאות המלצות מתאגידים בנקאיים במקום מושבן, רשאיות להתאגד באיי ברמודה. לכן, מספר החברות הרשומות באיים קטן יחסית אך איכותי (כל המי ומי בעולם העסקי ).
חברות, שותפויות ונאמנויות זכאיות לפטור מלא ממיסים ישירים ומפיקוח על מטבע, ובלבד שלפחות 40% מהבעלות על החברות הינה בעלות שאינה ברמודית.
שוכנים באוקיינוס האטלנטי, מזרחית לאמריקה המרכזית. כפופים לשלטון בריטי עם מועצה מחוקקת אוטונומית.
יחידים פטורים ממס על הכנסותיהם שאינם נובעות באופן ישיר מהאיים עצמם.
מס החברות הרגיל מגיע לכ- 15% מההכנסה החייבת, אולם אם ההכנסה אינה מופקת מהאיים ואינה מועברת לאיים חל מס של חברות בשיעור 1% בלבד.
דיבידנדים וריבית המשתלמים לתושבי חוץ פטורים מניכוי מס במקור.
אין מס על רווחי הון, על מתנות ואין מס עיזבון.
קיימות אמנות מס עם בריטניה, יפן ושוויץ. אין פיקוח על תנועות מטבע.
שוכנת במזרח הרחוק מדרום מזרח לסין. ממושבה בריטית עד לאחרונה, הפכה לחלק מסין, אלא שעדיין לא נפגעה עצמאותה ביחס לענייני הכלכלה, לפי הסכם בין בריטניה לסין למשך 50 שנה, עם סיכוי הארכה.
יחידים וחברות פטורים ממס על הכנסותיהם ממקורות מחוץ להונג קונג. המס על הכנסות המופקות בהונג קונג מגיע ל- 15% ומס החברות על הכנסות כאלו הוא בשיעור 17.5% .
ריבית על פיקדונות מט"ח פטורה ממס.
רווחי הון, דיבידנדים ותמלוגים פטורים ממס.
להונג קונג אמנת מס אחת בלבד עם ארה"ב לגבי הכנסה מספנות.
נקודות התורפה לפיכך הינה בחוסר הוודאות המדינית וחוסר באמנות כפל מס.
מדינת לוקסמבורג שוכנת באירופה בין בלגיה, צרפת וגרמניה. מיקומה הנוח גרם לפיתוח המערכת הפיננסית שלה בהיקפים רחבים.
ההטבות במס הנן לגבי חברות אחזקה בלבד, של מטרתן השתתפות בחברות אחרות. חברות אלו פטורות ממס חברות על הכנסתן מדיבידנד ומתמלוגים, פטורות ממס רווחי הון ומניכוי מס במקור על דיבידנד שהן מחלקות. חברות אלו חייבות מס בשיעור 1% בלבד.
ללוקסמבורג קשת רחבה של אמנות מס, אולם לפי אמנות מסי הכפל עליהן חתומה לוקסמבורג אין מגיעות הקלות מס על סכומי מס שנוכו בחו"ל, מדיבידנדים, מריבית ומתמלוגים עבור פטנטים.
מדינה זעירה השוכנת באירופה בין שוויץ לגרמניה.
יחידים וגופים משפטיים שמושב הקבע שלהם בליכטנשטיין חייבים במס הכנסה ומס חברות עד לשיעור של כ- 18% . חלוקת דיבידנדים ותשלומי ריבית, חייבים במס במקור בשיעור של 4% .
תמריץ המס העיקרי הינו לחברות אחזקה וחברות מושב קבע שעיקר פעילותן אינו בליכטנשטיין. חברות אלו פטורות ממס חברות.
היתרון במערכת סודיות בנקאית הדוקה.
החיסרון – חוסר באמנות כפל מס, המבטא פער של אמינות בין המדינות בעולם לפעילות העסקית בליכטנשטיין.
אי זה שוכן בים האירי, צפונית מזרחית לעיר דבלין באירלנד. האי עצמאי והינו חלק מאזור מאזור הסחר החופשי של האיחוד האירופי.
הכנסותיהם של יחידים, נאמנויות וחברות, תושבי האי שהופקו מכל מקור בעולם, חייבות במס הכנסה בשיעור של 20% .
חברות המאוגדות באי ואינן תושבות האי פטורות ממס על הכנסותיהן המופקות מחוץ לאי. למעשה הן חייבות במס רישום חברות בסך 500$ לשנה בלבד.
באי לא מוטלים מס רווחי הון ומס עיזבון.
ניתנים תמריצי השקעה, בשיעורים של עד 40% להשקעה בבניינים, מכונות ומתקנים חדשים.
חוק הבנקאות באי מבטיח סודיות בנקאית מלאה ולכן גם המערכת הפיננסית באי מפותחת מאד.
שלושה איים באוקיינוס האטלנטי השוכנים כ- 700 ק"מ דרומית למיאמי. משנת 1959 האי הינו מושבת כתר בריטי בעל אוטונומיה עצמאית.
המערכת הבנקאית באי מפותחת מאד, יש בו למעלה מ- 500 בנקים כולל סניפים של בנקים מארה"ב ומיפן.
חברות ונאמנויות באי פטורות מכל מס. אין באיים מס הכנסה, מס חברות, מס רווחי הון, ניכוי מס במקור ומס עיזבון.
לאי אמנה עם ארה"ב בדבר חילופי מידע ודיווח בדבר ניצול האי לצורך ביצוע עברות פליליות לרבות סחר בסמים, ובכך שופרה תדמית האי בעיני שלטונות ארה"ב והעולם.
מעבר לכך האיים אינם קשורים באמנות כפל מס עם מדינות אחרות.
אי השוכן במזרח הים התיכון, כחצי שעה טיסה מישראל.
חברות שאינן מנוהלות או נשלטות מקפריסין, פטורים לחלוטין ממס הכנסה.
חברות אחרות בבעלות זרה, הרשומות בקפריסין, חייבות במס הכנסה בשיעור של 4.25% לתקופה של 10 שנים הניתנת להארכה.
בשל הצטרפות קפריסין לשוק האירופי המשותף, יועלה שיעור המס עד ל- 10% בהדרגה עד לשנת 2010.
שכירים זרים המועסקים בחברות אלו חייבים במס אישי בשיעור זהה, בתנאי שאינם מועסקים בקפריסין ושכרם משולם בבנק קפריסאי.
שכירים זרים המועסקים בקפריסין חייבים במס בשיעור של 20% .
אמנות כפל מס שיש לקפריסין אינן חלות על חברות בבעלות זרה בקפריסין.
חוק החברות המקומי דומה לחוק הבריטי.
לקפריסין מערכת בנקאות מפותחת ונוחות תעבורתית נוחה לאירופה ואסיה במיוחד.
במדינה הממוקמת במרכז אירופה, שלוש מערכות מסים, פדרליים, קנטוניים ומקומיים.
המס הפדרלי על חברות נע בין 4% ל- 10% לפי רווחיות החברה.
המס הפדרלי על יחידים נע בשיעור של עד 13.2% לפי מדרגות הכנסה.
רווחי הון של חברות ממוסים במס הפדרלי הרגיל, רווחי הון של יחידים פטורים ממס.
על דיבידנדים ועל ריבית חל ניכוי במקור פדרלי בשיעור של 35% , אלא אם יש שיעור נמוך יותר שנקבע באחת מאמנות כפל המס הרבות ששוויץ חתומה עליהן.
במקביל חלים מסים קנטוניים ומקומיים על הכנסות חברות, המשתנים לפי הקנטון בו יושבת החברה משיעור של 12% לשיעור של 36% . לגבי יחידים משיעור של 2.4% לשיעור של 29% .
חברות אחזקה וחברות שמושב הקבע שלהן מחוץ לשוויץ, נהנות מתמריצי מס נוספים.
בשוויץ הסודיות הבנקאית מוגנת גם בדין הפלילי וגם בדין האזרחי. מותרת פתיחת חשבונות בבנק ממוספרים – ללא שם.
לניטרליות וליציבות המדינית של שוויץ, כוח משיכה נוסף לארגונים עסקיים ויחידים המחפשים גם מקלט מס בטוח ונגיש גם בעת מלחמה עולמית.
ממוקמים בתעלה בין אנגליה לצרפת. לאיים עצמאות פיסיקאלית ולהם חוקי חברות מקומיים.
חברה מקומית המשלמת מס שנתי קבוע בשיעור 500$ - פטורה ממס.
חברה בבעלות לא תושבים – פטורה מכל מס.
מס הכנסה חל רק על רווחים המופקים באיים עצמם.
אין חשיבות אם השליטה והניהול מופעלים מהאיים.
לאיים אמנות כפל מס מצומצמות בהיקפן עם בריטניה ועם צרפת.
בעוד שאמנות כפל מס שנסקרו בחלק הקודם, נעשות ונחתמות בהסכמה על ידי המדינות המתקשרות, וכניסתן לתוקף נעשית רק לאחר אשרורם לפי הדין הפנימי המקובל בכל מדינה, הרי מקלטי מס פועלים בניגוד לרצונם והסכמתם של רוב המדינות, בהיותם כלי להברחת הכנסות ומסים מהמדינה למקלט המס.
לכן, המדינות בעלות שיעורי המס הגבוה מטילות קשיים על פעילותן של חברות ממקלטי המס בין היתר על ידי קביעת שיעורי מס במקור גבוה מתשלומים המשולמים לחברות הממוקמות במקלטי המס, קביעת מחירי העברה בין מדינותיהם למקלטי המס של הסחורות והשירותים הניתנים, כדי למנוע בריחת הרווחים ובעקבותיהם בריחת המסים מהמדינה.
בישראל מצמצמים את העברתם של רווחים למקלטי המס, בעיקר על ידי שימוש במבחני השליטה והניהול. מבחנים אלו קובעים, כי לעניין חיוב המס בישראל, אין חשיבות למיקום מקום הרישום של הארגון העסקי או של פעילות העסק, אלא, למיקום השליטה והניהול על פעילות העסק.
בהוראות אלו יש בעצם הרמת מסך בין בעלי השליטה בישראל, לבין החברה שבשליטתם הרשומה ופועלת בחו"ל – זאת כהוראה חריגה שנקבעה על ידי המחוקק בניגוד לכלל הקבוע בדבר אישיותה המשפטית הנפרדת של חברה.
חיוב במס על פעילות חברה בחו"ל, שהכנסותיה פסיביות (C.F.C) , או חיוב במס לגבי יחיד או חברה, אשר לגביהם הגיעו שלטונות המס למסקנה כי השליטה והניהול בה נעשים מישראל, יחול כאילו המדובר בנישום ישראלי לכל דבר.
לאחרונה נולדות יוזמות רב-לאומיות חדשות למלחמה בתכנוני מס בינלאומיים ובמקלטי המס.
בין היוזמות החשובות בעניין זה נכללות:
1. יוזמת ארגון OECD
ארגון OECD כולל את מירב המדינות המערביות וביניהן, מדינות אירופה, ארה"ב, קנדה ומדינות נוספות ( ישראל מופיעה כמוזמנת, אך טרם הצטרפה כחברה בארגון).
העקרונות שנוקט הארגון במלחמה במקלטי המס הנם:
א. עקרון חילופי המידע – חילופי מידע בכל נושא למניעת התחמקות ממס.
ב. עקרון השקיפות – כך שניתן יהיה לאתר מיהוי הנהנה האמיתי מהזכויות השונות.
ג. ביטול העדפות לתושבי חוץ – למנוע מצב שבו מדינות נותנות העדפה לחברות בבעלות תושבי חוץ (כמו חוקי העידוד בישראל).
שלושה "ראשי חץ" נקבעו ליישום העקרונות לעיל:
א. זיהוי מקלטי המס – לפי העדר מס או קיום שיעור מס מזערי, העדר חילופי מידע אפקטיביים ביחס למשטר המס, היעדר שקיפות ביחס למשטר המס, לפי האפשרות לקיום ארגונים וחברות בלי נוכחות מקומית מהותית. – ביולי 2001 , התפרסמה רשימת המדינות החשודות כמקלטי מס, לפי הקריטריונים לעיל.
ב. זיהוי משטרי העדפות מס מזיקים בתוך ארגון OECD – לזיהויים נקבעו אותם מאפיינים האמורים בסעיף קטן א' לעיל. – ביניהן זוהו : הולנד , פורטוגל, אירלנד לוקסמבורג ובלגיה.
ג. מעורבות מדינות שאינן חברות בארגון OECD – לשתף מספר מקסימלי של מדינות בעולם, גם אם אינן חברות בארגון.
2. טיפול מיוחד ב- Off shore - גוף זה הוקם בוועידת G7 בפריז, כיום חברות בו 29 מדינות ומטרתו להילחם בהלבנת כספים במישור הבינלאומי. ישראל שהוגדרה בתחילה כאחת המדינות המסייעות בהלבנת הון, חוקקה בחופזה חוק נגד הלבנת הון.
בדיקת המערכת הפיננסית העולמית – כגוף שהוקם על ידי מדינות ה- G7 בשנת 1997 , לשם דירוג המדינות לפי רמת הפיקוח על הבנקים המצויה בהם. במטרה למנוע הלבנת הון.
3. מאמץ האיחוד האירופי – הייחוד במטרה להטיל פיקוח ומיסוי על חסכונות ופיקדונות , בינתיים על ידי הטלת חובת ניכוי במקור.
4. התוכנית האמריקאית - מערכת פיקוח בארה"ב למניעת מצב שבו נישומים אמריקאים ישקיעו באמצעות מבני Off shore בחשבונות בנק בארה"ב , שהריבית עליהם פטורה בארה"ב. הבנקים הישראלים ניסו באחרונה להימנע מלהיות מוכרזים כ- Qualified Intermediary (בלתי כשירים ).