• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי מקרקעיןכללים ומאמרים במיסוי מקרקעיןשווי רכישה חדש של זכות במקרקעין שהפכה ממלאי לנכס קבוע

שווי רכישה חדש של זכות במקרקעין שהפכה ממלאי לנכס קבוע

10.06.2013

שווי רכישה חדש של זכות במקרקעין שהפכה ממלאי לנכס קבוע

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

ביום 29.05.2013 קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב בו"ע 40091-12-09 אליאב- חברה לפיתוח וקבלנות בע"מ נגד מנהל מס שבח מקרקעין, כי במכירת הנכס הפרטי או הנכס הקבוע, שהיה במקורו מלאי עסקי, שווי הרכישה של הזכות יהיה כשוויה ביום הפיכת הנכס ממלאי עסקי לנכס קבוע או לנכס פרטי, ומועד זה ישמש גם כיום הרכישה ולפיו ייקבע שווי הרכישה לפי החוק, כדלקמן:

1. במכירת הזכויות, בקשו העוררות ממנהל מס שבח מקרקעין להתיר ניכוי מהשבח, לפי הוראות סעיף 39 לחוק מיסוי מקרקעין, בשל הוצאות מימון, הנהלה וכלליות בסכום כולל של 2,830,200 ₪ ("ההוצאות הנדחות"), שלדבריהן הוונו לצורכי מס לפי הוראות סעיף 18(ד) לפקודה, בתקופה שבה סווגו הזכויות הנרכשות כמלאי עסקי לצרכי מס הכנסה, ובטעות לא נכללו בדיווחים שנעשו על ידי העוררות לפקיד השומה, לפי הוראות סעיף 85 לפקודה, בשל שינויי הייעוד.

נימוקי מנהל מס שבח מקרקעין:

2. אין מחלוקת על כך שהעוררות היו אמורות לדווח לפקיד השומה, ולו בלבד, מעל סכום ההוצאות הנדחות, בתאריכי שינויי הייעוד בזכויות הנרכשות.

3. פקיד השומה- והוא בלבד- מופקד על דיווחי הנישומים בכל הקשור לשינוי ייעוד של מלאי עסקי, לפי הוראות סעיף 85 לפקודה, ואם אכן הדיווחים, בשל שינויי הייעוד במלאי, שנעשו על ידי העוררות לפקיד השומה לקו בחסר- אין להן להלין אלא על עצמן.

דיון והחלטה

4. ניתן לקבוע כי במכירת הנכס הפרטי או הנכס הקבוע, שהיה במקורו מלאי עסקי, כי שווי הרכישה של הזכות יהיה כשוויה ביום הפיכת הנכס ממלאי עסקי לנכס קבוע או לנכס פרטי, ומועד זה ישמש גם כיום הרכישה ולפיו ייקבע שווי הרכישה לפי החוק.

5. בהחלטת בית המשפט העליון מיום 2.6.2004 בעניין נפתלי שדמי, עולה, כי אירוע מס "רעיוני" (שנעשה כדין) מלווה בהכרח בקביעת שווי רכישה (ויום רכישה) מחדש, לצרכי מס.

6. יש לציין כי המנגנונים וההוראות הפרטניות שנקבעו בחוק התיאומים, לנישומים שעסקו בבנייה של יחידות עבודה ובייזום פרויקטים ארוכי טווח ובה בעת השקיעו גם בנכסי הון אחרים (נכסים קבועים)- לא תמיד הביאו בהכרח ל"נטרול" הריבית האינפלציונית ולהקבלה מיטבית, בין ההכנסות לבין ההוצאות, בכל שנת מס.

7. ספק אם אי ניכוי יתרת ההוצאות הדחויות- על ידי מנהל מס שבח מקרקעין- מביא בהכרח ובנסיבות המקרה להטלת מס על רווחים מדומים.

8. בעניין מ.ל. השקעות ופיתוח בע"מ קבע בית המשפט העליון כי יש להתיר ניכוי מהשבח בשל הוצאות ריבית ריאלית המתייחסות לרכישת המקרקעין, אלא, שבאותו מקרה המדובר היה בנכס שסווג כנכס הון מראשיתו ובהוצאות מימון ספציפיות. בעניין סלון מרכזי למכונות כביסה וטלוויזיה, קבע בית המשפט העליון כי יש להתיר ניכוי מהשבח בשל הוצאות מס רכוש, שלא ניתן היה לנכותן- הלכה למעשה- לצרכי מס הכנסה.

9. כאן מדובר בנסיבות מיוחדות שהיה מקום לטפל בהם במסגרת הדיווחים לפקיד השומה ולא במסגרת מיסוי מקרקעין. הערעור נדחה.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש יולי
לא רשומים אירועים לחודש אוגוסט
לא רשומים אירועים לחודש ספטמבר