• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסההוראות ביצוע וחוזרי מס הכנסההטבות מס במקום חוק האנג לים לתעשיות עתירות ידע

הטבות מס במקום חוק האנג'לים - לתעשיות עתירות ידע

רמי אריה עו"ד רו"ח

 |  21.10.2021

הטבות מס במקום חוק האנג'לים - לתעשיות עתירות ידע

רמי אריה עו"ד רו"ח

 

 

ביום 19.10.2021 פורסם תזכיר חוק לעידוד תעשייה עתירת ידע, במטרה להביא להטבות מס נוספות לתעשיות אלו, החל משנת המס 2022 ואילך. חוק זה יחליף את הוראות חוק האנג'לים שתוקפו פג בסוף שנת 2019.

למרות שנראה כי ענף ההי-טק הישראלי שמר בשנה החולפת על נתוני פעילות טובים יחסית, הן ברמת ההשקעות והן ברמת השכר, למרות המשבר הכלכלי שפקד את המדינה בשל התפשטות נגיף הקורונה. על אף הנתונים המעודדים, גברה בשנים האחרונות תחרות המסים הגלובאלית, אשר יצרה מצב בו ממשלות מתחרות על מיקום פעילותן של פירמות, בעיקר בתחום הטכנולוגיה, בשטחן, ועל חלוקת נתח המסים המיוחס לפעילות זו.

על מנת לתת מענה למגמה זו, ובהמשך לתיקון מס' 73 לחוק לעידוד השקעות הון התשי"ט-1959, שנחקק לפני קרוב לארבע שנים למטרה דומה, מוצע לקבוע הטבות נוספות לעידוד צמיחתן של חברות הייטק ישראליות אשר הקניין הרוחני שלהן רשום בישראל ומרכז פעילותן בישראל.

התיקונים המוצעים נדרשים גם על רקע פקיעת הטבות המס שנקבעו בסעיף 20 לחוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011, הידוע גם בשם "חוק האנג'לים", בסוף שנת 2019, ועל בסיס הנחת המוצא לפיה על מנת לשמר את שגשוג הענף, יש לשמור על אמון המשקיעים בו.

 שני התיקונים הראשונים המוצעים בהצעה מטרתם עידוד השקעות של גורמים בעלי הון עצמי, לרבות איגוד של מחזיקים כאמור, בחברות טכנולוגיות בשלבים התחלתיים של פעילותן (חברת הזנק). משקיעים אלה הם במקרים רבים גם משקיעים אסטרטגיים אשר להם ניסיון בשוק הטכנולוגי, והחברות בהן מבוצעות ההשקעות נהנות גם מהניסיון שהמשקיעים מביאים יחד עם השקעתם.

התיקון הראשון, המוצע בסעיף 2 להצעת החוק, מקנה זיכוי ממס למשקיעים פרטיים אשר מבצעים השקעות בחברות הזנק בגובה של 25% מסכום ההשקעה, ובכך מוזיל את עלות ההשקעה בחברות אלה.

התיקון השני, בסעיף 3 להצעת החוק, מאפשר דחיית תשלום רווח ההון במכירה של חברה טכנולוגית, לבעל מניות אשר משתמש בחלק מהתמורה מהמכירה לצורך השקעה בחברת הזנק. בפועל, ההטבה הניתנת למשקיע אשר עומד בתנאים למתן ההטבה היא דחיית מס לתקופה משמעותית אם חברת ההזנק מצליחה, והשתתפות המדינה בהפסד אם חברת ההזנק נסגרת ללא הגעה למימוש רווחים.

התיקון השלישי, בסעיף 5 להצעת החוק, מאפשר התרת השקעה במניות כהוצאה לצרכי מס, לחברה טכנולוגית גדולה אשר רוכשת שליטה בחברה טכנולוגית אחרת – זרה או מקומית. ככלל, לפי דיני המס השקעה במניות איננה ניתנת לניכוי באופן מידי, ותבוא לידי ביטוי לצרכי מס רק בהקטנת רווח ההון המשולם במכירת המניות. על פי ההצעה, בשונה מהכלל הרגיל, ברכישה אשר עומדת בתנאים המפורטים בסעיף, יהיה ניתן לנכות את עלות ההשקעה בשיעורים שנתיים שווים במשך 5 שנות מס לאחר השגת השליטה כנגד הכנסתה הפירותית של החברה הרוכשת. מאחר שתיקון זה עשוי לאפשר הטבת מס בהיקף משמעותי למספר לא גדול של עסקאות מוצע לקבוע כי ההטבה תינתן תחת מספר תנאים להבטחת תועלת המצדיקה את מתן ההטבה.

לבסוף, בסעיף 6 המוצע, מוצע מתן פטור ממס למוסד פיננסי זר על הכנסותיו מריבית, דמי ניכיון או הפרשי הצמדה, שמשלמת לו חברה טכנולוגית ישראלית כהחזר הלוואה בתנאים המפורטים בסעיף. קביעת הפטור המוצע תסייע בהורדת עלויותיהן של חברות טכנולוגיה ישראליות בגיוס אשראי ממוסדות פיננסיים זרים המתמחות במתן אשראי לחברות טכנולוגיות.

ההטבות המנויות בחוק זה יחליפו את ההטבות אשר ניתנו בעבר לפי פרק ז' לחוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011 (להלן – חוק המדיניות הכלכלית), ופקעו בסוף שנת 2019. מבדיקת השפעתו של החוק הקודם על התנהגות התעשייה עתירת הידע עולה, כי מאז נחקק חוק המדיניות הכלכלית, השימוש בהטבות הקבועות בו לא הביא למימוש המטרות אשר בבסיסן של ההטבות באופן המיטבי. על כן, בהצעה זו מוצעים מספר שינויים משמעותיים כדי להתאים את ההסדר למציאות הכלכלית בתחום.

כדי לעודד את השימוש בחוק ובהטבה המוענקת בו, מוצע לקבוע כי מסלולי ההטבה הקבועים יופעלו כהוראת שעה מתחילת שנת 2022 ועד לסוף שנת 2025.

במקביל, מוצע לקבוע כי יוארך תוקף סעיף 92א לפקודה אשר מקנה הטבה דומה להטבות הניתנות בחוק זה, בשל השקעות בחברות מחקר ופיתוח אשר מונפקות בבורסה, עד לאותו מועד – סוף שנת 2025. לקראת תום תקופת הוראת השעה כאמור בהצעה זו, הממשלה תבצע הערכה של אופן יישום החוקים ומידת הגשמתם את המטרות העומדות בבסיסם, ותבחן את הצורך בהארכת הוראות השעה לתקופה נוספת.   

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני