• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםקורונה - מאמרים ומצגותהחזר מענקי קורונה ינוכה מההכנסות בשנת קבלת המענק

החזר מענקי קורונה ינוכה מההכנסות בשנת קבלת המענק

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  15.12.2021

החזרי מענקי קורונה
ינוכו מההכנסות בשנה בה התקבל המענק

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

רשות המיסים הוציאה אלפי דרישות להחזרי מענקים שהתקבלו על ידי חברות ובעלי העסקים. לשיטתה של רשות המיסים, אצל בעלי עסקים וחברות המתנהלים על בסיס מזומן, החזרי המענק ינוכו מההכנסות רק בשנת המס של ההחזר. לדעתנו המקצועית, רשות המיסים טועה – ויש לנכות את הסכום הנדרש להחזר, באותה שנת מס בגינה התקבל המענק המקורי.

כך למשל, אם המענק התקבל בשנת 2020 והתקבלה דרישה להחזר - והוא יוחזר רק בשנת 2022, יש לנכות אותו מההכנסות של העסק, שכללו את תקבולי המענק שהתקבל, כבר בשנת המס 2020.

ביום 29.11.2021 פורסמה הודעה כי "רשות המסים תרחיב את פריסת התשלומים להחזרת מענקים על ידי עסקים שנפגעו בתקופת הקורונה" , לפיה יתאפשר לבעלי עסקים שביקשו וקיבלו מענקי סיוע ולא עמדו בתנאים, לפרוס את התשלומים להחזרת המענקים עד לחודש יוני 2023 ללא חיוב בריבית.

לפי ההודעה, האפשרות לפרוס את ההחזר בתשלומים עד לחודש יוני 2023, במקום עד לחודש דצמבר 2022, תהיה במידה שהעסק חווה ירידה במחזור השנתי בין השנים 2019 ל- 2020 וסך החוב שבגינו מבוקשת הפריסה עולה על סך של 15,000 ₪.

אולם, תמוה מאד התנאי לפיו נדרש כי החוב לפי דרישת ההחזר של רשות המיסים יוסדר עד ליום 31.12.2021. זאת, כאשר חלקם הגדול של תביעות המענקים והדרישות להחזר נמצא עדיין בהליכים של השגה, בהליכי ערר בפני ועדות הקורונה, או בערעור בביהמ"ש המחוזי, כפי שציינו במאמרנו מיום 10.11.2021 בנושא "הליכי השגה, ערר וערעור בענייני קרונה" .

עם כל הכבוד, מתן הפריסה להחזר המענקים, בתנאי של משבר כלכלי כל כך כבד לעסקים שעדיין נמשך גם בימים אלו, היא רק זכות הוגנת ואין מקום לכפות ביצוע הפריסה עד 31.12.2021 - הר כגיגית.

לעמדת רשות המיסים, באשר למועד עיתוי הכרה בהוצאה עקב החזר המענקים, בהתאם להנחיית רשות המסים מיום 12.7.2021, בנושא "השבת מענקים ששולמו ביתר" , נקבע כי יש לדווח על המענקים בהתאם לבסיס הדיווח של העוסק, כדלקמן:

1. עסק המדווח על בסיס מזומן ידווח על קבלת המענק בשנה בה קיבל את המענק בפועל ויפחית את המענק מההכנסה בשנה בה החזיר בפועל.

2. עסק המדווח על בסיס מצטבר ידווח על קבלת המענק בשנה בגינה התקבל המענק, ויפחית את ההכנסה בגין המענק שהשיב, בשנה בגינה הוחזר המענק. כנראה שבהודעה נפלה טעות סופר - והכוונה לשנה שבה התקבלו המענקים.

דעתנו, בניגוד לעמדת רשות המיסים באשר לעוסקים המדווחים על בסיס מזומן ובכלל, היא כי היות והמענק הוא תקבול לפי חוק, ולא תקבול מלקוחות או עקב פעילות עסקית, הרי אם לכאורה מלכתחילה העוסק לא היה זכאי למענק לפי החוק, ממילא גם הקיזוז צריך להתבצע רטרואקטיבית ויש להכיר בדרישת החזר המענק בניכוי מההכנסות בשנה בה נרשמה ההכנסה מהמענק. שכן, מדובר בהתחשבנות מול רשות המיסים ולא עם לקוחות העסק (ראו ע"א 10691/06, שריג אלקטריק בע"מ נ' פקיד שומה ירושלים 1). לא מדובר על חשבונית מס שיצאה ללקוח, ועל תעודת זיכוי שיצאה רק שנה או שנתיים לאחר מכן, עקב נסיבות חדשות שהתגלו לאחר שחשבונית המס הוצאה ללקוח ולא מדובר על החזר תקבול עסקי שהתקבל על ידי עוסק המתנהל על בסיס מזומן.

איננו מתעלמים מקביעת בית המשפט העליון בעניין הירשזון ודמארי, (ע"א 4157/13 דמארי אילנה נ' פקיד שומה רחובות) אלא, ששם הקביעות היו בעניין החזרי סכומים שנגנבו. בעוד שבעניין החזר מענקי קורונה מדובר על תקבול המענק לפי חוק, וגם החזר לכאורה לפי חוק. ככל שהחוק קבע שלא היה מקום לשלם את סכום המענק או חלקו, התשלום המוטעה לכאורה, נעשה לא כחוק – על ידי רשות המיסים עצמה.

כך או כך, כדאי לבעלי העסקים אשר נפגעו מהחלטת רשות המסים, כאשר דחתה את בקשותיהם לקבלת הסיוע, או שהם התבקשו להחזיר את המענקים שקיבלו, להגיש השגה, ערר או ערעור במועדים שנקבעו ועם נימוקים רלבנטיים להחלטת רשות המיסים והאסמכתאות המתאימות כדין.

הנכם מוזמנים להתייעץ ולהיעזר עימנו, כעורכי דין ורואי חשבון אשר להם הניסיון והידע המקצועי בהתדיינויות מסוג זה, כדי שתוגש השגה, ערר או ערעור מנומקים, הכוללים את כל הטענות והאסמכתאות הרלבנטיות לצורך הצלחתם.

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני