• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתקטגוריותרווחי חברות ארנק חייבים בדמי ביטוח לאומי

רווחי "חברות ארנק" חייבים בדמי ביטוח לאומי ?

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  02.01.2022

רווחי "חברות ארנק" חייבים בדמי ביטוח לאומי ?

רמי אריה, עו"ד רו"ח

בשנת 2017 נכנס לתוקף תיקון מס' 235 לפקודת מס הכנסה בעניין "חברות ארנק", אשר מטרתו להטיל מס על רווחים של חברה, כאילו היו רווחי בעל החברה באופן אישי, בין אם נמשכו ובין אם לאו. כעת, המוסד לביטוח לאומי פרסם חוזר לפיו: יש לחייב רווחי חברות ארנק בדמי ביטוח לאומי, זאת, לדעתנו, ללא מקור חיוב על פי חוק.

ביום 29.11.2021 פרסם המוסד לביטוח לאומי את חוזר מס' 1487 בנושא: "הכנסה לפי סעיף 3(ט1) ולפי סעיף 62א לפקודה" בעניין החלת דמי ביטוח לאומי על רווחי חברות ארנק.

במסגרת חוזר זה נקבע, כי רווחים שיוחסו לבעל המניות לפי   סעיף 62 א לפקודה , וייחשבו לפי סעיף זה כהכנסות מעבודה של שכיר,   או כהכנסות ממשלח יד של   עצמאי, או הכנסות מריבית רעיונית לפי סעיף 3(ט1) לפקודה, או הכנסות שלא מעבודה, ייחשבו כהכנסות החייבות בדמי ביטוח.

התייחסות המוסד לביטוח לאומי בהתאם לחוזר, להכנסה לפי סעיף 62א לפקודה, היא כדלהלן:

1. ככל שפקיד השומה יקבע כי מתקיימים יחסי עובד-מעביד , לפי הוראות סעיף 62א לפקודה, והוא ייחס את ההכנסה לפי סעיף 62א להכנסות הנישום ממשכורת , אזי ההפרש בין דיווח השכיר בשומת המס, ובין הדיווח בטופס 126 יחויב בדמי ביטוח כהכנסה ממשלח יד כעצמאי.

כאשר לא קיים למבוטח עיסוק קודם של עצמאי עונה להגדרה, יש לפעול לפתיחת עיסוק עצמאי, תאריך הרישום יהיה תאריך עריכת השומה.

כאשר ההפרש קטן מ-25% מהשכר הממוצע – יש לפתוח עיסוק עצמאי שאינו עונה להגדרה.

2. ככל שפקיד השומה יצרף את ההכנסה להכנסות ממשלח יד של הנישום , הביטוח הלאומי יחייב בדמי ביטוח הכנסה ממשלח יד כעצמאי לפי סעיף 345 לחוק הביטוח הלאומי.

התייחסות המוסד לביטוח לאומי בהתאם לחוזר, להכנסה לפי סעיף 3(ט1) לפקודה, היא כדלהלן:

1. ככל שפקיד השומה יצרף את ההכנסה להכנסות ממשלח יד של הנישום, הביטוח הלאומי יחייב בדמי ביטוח הכנסה ממשלח יד כעצמאי לפי סעיף 345 לחוק הביטוח הלאומי.

2. ככל שפקיד השומה יצרף את ההכנסה להכנסות ממשכורת של הנישום, ההפרש בין דיווח השכיר בשומה ובין הדיווח בטופס 126 יחויב בדמי ביטוח כהכנסה ממשלח יד כעצמאי.

3. ככל שפקיד השומה יצרף את ההכנסה להכנסות שאינן מעבודה (הכנסה אחרת), הביטוח הלאומי יחייב בדמי ביטוח הכנסה שלא מעבודה לפי סעיף 345 לחוק הביטוח הלאומי.

4. ככל שפקיד השומה יצרף את ההכנסה להכנסות שלא מעבודה של הנישום – כהכנסה מדיבידנד לבעל מניות, הכנסה זו תהיה פטורה מתשלום דמי ביטוח לאומי לפי סעיף 350(א)(6) לחוק הביטוח הלאומי.

לדעתנו, מדובר בחוזר אשר יטיל חיובים בדמי ביטוח לאומי לא כדין. זאת, מאחר ואין כל הוראה ספציפית בחוק הביטוח הלאומי המאפשרת לחייב הכנסות אלה שהם של חברה, ולא של יחיד, בדמי ביטוח בישראל.

נזכיר כי לפי חוק ביטוח לאומי, החיוב בדמי ביטוח חל רק על הכנסות של יחיד ולא על הכנסות של חברה.    

כך, בפסיקות קודמות של בית הדין הארצי לעבודה, נקבע כי הוראות פקודת מס הכנסה המביאות לשיקוף הכנסות תאגיד (חברה משפחתית וחברה בית) אל שומתו האישית של בעל המניות אינן מהוות מקור לחיוב בדמי ביטוח לפי חוק הביטוח הלאומי (ראו למשל: דב"ע מט 0-98 המוסד לביטוח לאומי נ' מתתיהו וייס,  ניתן ביום 12.9.1991 ו ב"ל 19049-11-13, שלמה דהוקי - המוסד לביטוח לאומי, ניתן ביום 2.8.2017) – ומאמרנו בעניינו.

בעקבות הפסיקה דנן, תוקן חוק הביטוח הלאומי והוסף סעיף 373א לחוק, לפיו הוטל חיוב מפורש בדמי ביטוח לאומי על רווחי חברות משפחתיות וחברות בית.

נוסיף ונציין, כי המוסד לביטוח לאומי נעתר לפניות של משרדנו   ולאחר בדיקה נוספת שערך בעניין " חיוב דמי ביטוח לאומי בגין רווחי חברת L.L.C " הוא הוציא בשנת 2017  הנחייה לפיה נקבע כי הכנסות מחברת L.L.C  שהתאגדה בארה"ב, לא יהיו חייבות בדמי ביטוח.

לפיכך, לדעתנו המקצועית, לא ניתן להטיל חיוב בדמי ביטוח לאומי על רווחי חברות ארנק, עד לקביעת הוראה ספציפית בחוק הביטוח הלאומי בעניין חברות ארנק. למעט, רווחים כאלו אשר נמשכו בפועל על ידי בעל המניות לשימושו האישי.  

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני