מענקי קורונה נקבעים ככלל לפי הנוסחה בחוק
ולא לפי ההוצאות הקבועות
רמי אריה, עו"ד רו"ח
ועדת ערר קורונה לא קיבלה את עמדת רשות המיסים הגורסת כי מענקי קורונה יאושרו רק עד גובה סכום ההוצאות הקבועות של העסק הניזוק, וזאת ללא כל תמיכה לעמדה זו בנוסחה שבחוק ולמרות היעדר כל הגדרה להוצאות הקבועות בחוק.
סוגיה זו נדונה בוועדת הערר לענייני קורונה בעניין חברת ב.ג. בטחון הצפון (ערר1832-21, ב.ג בטחון הצפון אבטחת מוסדות, ליווי טיולים ומתן שרותי רפואה בע"מ נ' רשות המיסים, ניתן ביום 22.7.2022).
מדובר בשלושה עררים אשר הוגשו על החלטות רשות המסים בגין שלוש תקופות זכאות, במסגרתן הרשות סטתה מנוסחת החישוב הקבועה בחוק התכנית לסיוע כלכלי וקבעה את גובה מענקי הקורונה לפי חישוב ההוצאות הקבועות של החברה.
ועדת הערר קבעה, כדלקמן:
1.
הפעלת
הנוסחה
הקבועה
בחוק
בענייננו לא
גרמה
לעיוות
קיצוני
אשר
הצדיק
סטייה
מהנוסחה
באמצעות
בדיקת
הוצאותיה הקבועות. זאת, בשל
מאפייני
העסק
ומבנה
ההוצאות
של החברה
לצד הפגיעה
האנושה
שספגה
בשל
נגיף
הקורונה
כפי
שהשתקפה
בנתוניה הכספיים. הפעלת
סמכות
המנהל
לשינוי
מקדם
ההשתתפות
בהוצאות
הקבועות
במקרה
זה הובילה
להתמשכות
מיותרת
של
ההליכים
בענייני החברה
שהייתה
זקוקה למענקים
כאוויר
לנשימה
.
2.
לשון
החוק
והתכלית
מובילות
למסקנה
כי
יש
לפרש
את
המונח "הוצאות קבועות" בפרשנות
רחבה
הכוללת
הוצאות
שהעסק
לא
יכול
היה
להימנע
מהן
והוצאות נוספות,
כגון: הוצאות
שירדו
לטמיון
אשר
התהוו
טרום
תקופת
הזכאות
וניתן
אף
לכלול
בו פיצוי
מסוים
בגין
אובדן
הכנסות. בדיקה
פרטנית
של
הוצאות
קבועות
אמורה להיות
חריג
לכלל
שתופעל
במקרי
קיצון
בלבד
.
3.
אין
הצדקה
אוטומטית
לבחון
את
ההוצאות
הקבועות
בעסקים
שחוו ירידת
מחזורים
של
80%
ומעלה
.
4.
פער
משמעותי
בין
גובה
המענקים
המבוקשים
ובין
סכום
התשומות המדווחות
למע"מ
נותן
בידי
הרשות
את
הסמכות
לדרוש
ממבקש
המענק
מסמכים
נוספים ודו"ח
כספי,
אך
אין
בפער
כשלעצמו
כדי
להוות
הצדקה
אוטומטית
לסטייה
מהנוסחה ובדיקת
ההוצאות
הקבועות. תחילה יש לבחון, בראיה
כללית
ועל
בסיס
הדוחות
הכספיים, האם
המענק
חרג
מתכליתו
.
5.
בחישוב
הוצאות
קבועות
יש
לאתר
ולהביא
בחשבון
גם
את
הרכיב
הקבוע בהוצאות
השכר ע"פ מאפייני
העסק.
לא
ניתן
לקבל
את
עמדת
הרשות השוללת
לחלוטין
הוצאות
שכר
כהוצאה
קבועה
.
6.
עסק
שהיה
רווחי
בשנת
2019
אך
מציג
הפסד
בשנת
2020
גם
לאחר
חלוקת המענקים- חזקה
שהמענקים
לא
חרגו
מתכליתם
וממילא
לא
כיסו
את
ההוצאות
הקבועות והבלתי
נמנעות
של
העסק. במקרים
אלה
אין
הצדקה
להקטנת
מקדם
הקבועות והקטנת
גובה
המענקים
.
7.
ככל
שמתעוררת
מחלוקת
ביחס
לחישוב
הוצאות
השכר
הנחסכות
הרשות צריכה
לנמק
ולהסביר
את
דרך
החישוב. הוראת
ביצוע או המלצה
שפרסמה הרשות לחישוב הוצאות השכר הנחסכות, אינן
יכולות להחליף
את
הוראות
החוק
בצורה
אוטומטית.
ואנו רואים פעם אחר פעם כי בנושא מענקי קורונה, מקבלות ערכאות הערעור בוועדות ערר ובבתי המשפט המחוזיים את עמדת הניזוקים ולא את עמדת רשות המיסים. כאשר מקבלים החלטה בהשגה או צווי שומה כדאי תמיד לבחון להגיש עליהם ערר או ערעור מס.
|