• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

דף הביתקטגוריותתכנון מס לחיסכון במס רכישה מועבר לחקירות

תכנון מס לחיסכון במס רכישה מועבר לחקירות

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  10.07.2024

 תכנון מס לחיסכון במס רכישה מועבר לחקירות     

 רמי אריה, עו"ד רו"ח   

 

כדאי ורצוי לערוך תכנון מס לפני עשיית פעולה במקרקעין או פעולות עסקיות אחרות, אך יש להיזהר שתכנון המס יהיה לגיטימי ותוצאותיו לא יביאו למצגים משפטיים שגויים, העלולים לצוף בעת סכסוכים משפחתיים או סכסוכים עסקיים, ולהעברה לבדיקת רשות המיסים.

ביום 9.6.2024 ניתן פסק דין נוסף על ידי כב' השופטת עפרה גיא בבהמ"ש לענייני משפחה באשדוד (תמ"ש 48965-01-22) לפיו הסיק בהמ"ש כי תכנון מס שנעשה לצורך חיסכון במס רכישה על ידי בני זוג שהתגרשו היה בדוי ולא לגיטימי.

בן הזוג התובע טען כי במהלך הנישואים הוא ובת זוגו היו בעלים במשותף של דירת מגורים.

בשנת 2014 הם רכשו דירת מגורים נוספת, וכדי להימנע מתשלום מס רכישה בשיעור מוגדל על דירה נוספת, שהסתכם בסך של כ- 100,000 ₪, הם העבירו את דירתם הקודמת במתנה לביתם הגדולה.   

במהלך הליכי הגירושין טען בן הזוג התובע כי העברת הדירה במתנה לבת הייתה למראית עין בלבד, רק כדי לחסוך את מס הרכישה, וכי הדירה בעצם מעולם לא הועברה במתנה ומגיע לו מחצית משוויה, כאילו הוא עדיין מחזיק בה.

בת הזוג והבת טענו כי מדובר במתנה אמיתית שנועדה להבטיח את עתידה הכלכלי של הבת.

אמנם, קיימת חזקה כי הרישום במרשם המקרקעין של הדירה, בענייננו רישום הבעלות על שם הבת, הוא הקובע את הבעלות. אולם, נקבע בפסיקה כי ניתן לסתור את הרשום במרשם המקרקעין בנטל הוכחה שהוא כבר ביותר ורובץ לפתחו של התובע.

בהמ"ש קבע כי התובע הרים את נטל ההוכחה, מדובר בהעברת דירת מגורים לבת שהייתה באותו מועד בת 18 בלבד, לא הועברה מתנה דומה לבנות אחרות של בני הזוג, בני הזוג חיו ברמת חיים ממוצעת וקשה להניח כי היה בידם לחלק דירות במתנה, מימון הדירה הנוספת הגיעה ממשכנתאות והלוואות אחרות ששילמו התובע ובת זוגו, התובע הוא זה שטיפל בהשכרת הדירה ורשם את שמו כמשכיר יחד עם הבת. מעדות הבת עלה כי היא לא הכירה ולא ביקרה בדירה מעולם.

בהמ"ש קבע כי מתן הדירה במתנה אכן היה פיקטיבי ונועד רק כדי לחסוך במס רכישה, והורה להעביר עותק מפסק הדין לאגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין בבאר שבע לבדיקה וחקירה.

נזכיר כי זו לא הפסיקה הראשונה בה מכריע בהמ"ש לענייני משפחה להעביר את העדויות והראיות שהובאו בפניו לחקירת רשות המיסים ראו (תמ"ש 18290-02-14, אא, מיום 24.4.2024) בו נעתר בהמ"ש לענייני משפחה בפתח תקווה לבקשת מטה החקירות ברשות המיסים להעביר את מכלול המסמכים שנדונו בהליך המשפטי בפניו למחלקת החקירות במס הכנסה.

בפסק הדין שם שניתן בעניין סכסוך בין שני אחים שהגיע להכרעת בהמ"ש למשפחה, הצביע בהמ"ש על העובדה כי: "לכל אורך ההליך, דובר במפורש על העברת כספים דרך חשבונות של צדדים שלישיים בארה"ב או בשוויץ, על העברה מזומנים באמצעות בלדרים, על הצורך להלבין כספים ועוד. ביטויים כמו "כסף שחור" ו-"הלבנת כספים נאמרו בפה מלא באולם בית המשפט".

לפיכך, הורה בהמ"ש כי "העתק מפסק הדין יועבר לעיון רשות המיסים, אשר תשקול באם יש מקום לפתוח בחקירה כנגד מי מהאחים".

לפיכך, חשוב לבחון גם את ההיבטים המשפטיים של פעולות הנדרשות לצורך תכנון מס נכון, ולא למדוד רק את חיסכון המס בקוף המחט ולהסתכן בתכנוני מס לא לגיטימיים.

לגבי מקרים שכבר נעשו באופן לא נכון, כדאי לדווח בגילוי מרצון, כדי להימנע מהליכים פליליים שיינקטו על ידי רשות המיסים.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש יולי
לא רשומים אירועים לחודש אוגוסט
לא רשומים אירועים לחודש ספטמבר