כ"ב אלול תשס"ו
18 אוגוסט 2006
הוראת ביצוע מיסוי מקרקעין מס' 11/2006 - פיצויי מס רכוש
הנדון: פיצויים בשל נזקים עקיפים בתחום התיירות והחקלאות לישובי הצפון
(לתקופה שבין 12 ביולי 2006 לבין 14 באוגוסט 2006)
1. מבוא
1.1 הוראת ביצוע זו מבטלת את הוראת הביצוע מס' 9/2006 - פיצוי על נזקים עקיפים בתחום התיירות והחקלאות לישובי הצפון לתקופה שבין 12 ביולי 2006 ל-31 ביולי 2006.
1.2 ביום 11.9.2006 התקין שר האוצר באישור וועדת הכספים של הכנסת את תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף)(תיקון מס' 2), התשס"ו – 2006 (להלן – "התקנות"). מטרת התקנות לקבוע את אופן חישוב הפיצוי בגין נזקים עקיפים (החזר שכר עבודה למעסיק ואובדן רווחים) שנגרמו כתוצאה מהמצב המיוחד שהוכרז באזור הצפון, וזאת לתקופת הפיצוי שתחילתה בהתאם לאזור שבו נמצא הניזוק ושסיומה בענף החקלאות ב-14.8.2006 ובענף התיירות ב-13/10/2006 או ב-4/9/2006, לפי ההקשר (להלן-"תקופת הפיצוי"). הפיצויים בגין חודש אוגוסט בענף החקלאות ובגין החודשים אוגוסט עד אוקטובר בענף התיירות (להלן – "תקופת הפיצוי השנייה") ייווספו לפיצוי שניתן בחודש יולי (להלן – "תקופת הפיצוי הראשונה"). הוראת הביצוע מפרטת ומסבירה את הכללים שנקבעו בתקנות לרבות הזכאות לפיצוי, אופן חישוב הפיצוי ודרך הגשת תביעת הפיצויים בגין נזקים עקיפים, בענפי החקלאות השונים וכן בבתי מלון, בתי הארחה, בתי מרגוע, פנסיונים, צימרים ובאטרקציות תיירותיות (להלן– "ענף התיירות").
1.3 בהתאם לתקנות, יינתן פיצוי בגין הנזק העקיף שנגרם בישובים שהוגדרו כיישובים המצויים ב"אזור הגבלה", לפי הוראות פיקוד העורף כפי שהיה בחודש יולי 2006 (ראה רשימת היישובים בנספח 5 לטופס א/7113, (להלן - "רשימת הישובים")). לפיכך ישוב שהיה כלול באזור הגבלה וקיבל פיצוי בתקופת הפיצוי הראשונה, יחשב כישוב באזור הגבלה גם בתקופת הפיצוי השנייה.
1.4 על פי התקנות, רשאים בעלי עסקים (יחיד או חבר בני אדם) בענפי החקלאות והתיירות להגיש תביעה בגין נזק עקיף שנגרם להם.
תביעה לקבלת פיצוי בענף החקלאות תוגש על גבי טופס מס' א/7115 עבור יולי ועל גבי טופס מס' ב/7115 עבור אוגוסט. תביעה לקבלת פיצוי בענף התיירות תוגש על גבי טופס מס' א/7114 עבור יולי, ב/7114 עבור אוגוסט, ג/7114 עבור ספטמבר ו- ד/7114 עבור אוקטובר, והכל כפי שיוסבר בהמשך. את הטפסים ניתן לקבל ולהגיש במשרדי מס-הכנסה ומיסוי מקרקעין של רשות המיסים. כמו כן ניתן לקבל את הטפסים באתר רשות המיסים באינטרנט (www.mof.gov.il/taxes).
1.5 בענפי התיירות – מאחר שבענפי התיירות הוכרה תקופת התאוששות הנלקחת בחשבון לצורך חישוב הפיצוי בנוסף לתקופת הפסקת הפעילות (בהתאם לרשימת הישובים), יינתן הפיצוי כדלקמן:
1.5.1 פיצוי חודשי סופי - בגין כל חודש הנכלל ב"תקופת הפיצוי" (ראה להלן סעיף 2.1.1). הבקשה לפיצוי בגין חודש נתון תוגש בחודש העוקב ותהווה פיצוי סופי לתקופה היחסית.
1.5.2 ההנחיה בהוראת ביצוע מס' 9/2006 לפיה ניתן יהיה לתבוע פיצוי במצטבר בגין כל תקופת הפיצוי בתום תקופת ההתאוששות על גבי טופס אחד - בטלה. הפיצוי יחושב רק לפי מסלול חודשי כאמור בסעיף 1.5.1 לעיל.
1.6 בענפי החקלאות - בעלי עסקים בענפי החקלאות יפוצו בגין נזק עקיף, בדרכים שהותאמו לסוגי הענפים השונים (כמפורט בסעיף 3 להלן).
1.7 אין באמור בתקנות כדי לפגוע בזכאותו של ניזוק בישוב או אזור שהוכרז כישוב ספר באזור הגבלה, והוא רשאי לבחור בין פיצוי לפי התקנות (להלן - "המסלול הירוק"), לבין פיצוי על פי תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף), התשל"ג - 1973 כנוסחן טרם הוראת השעה (להלן – "התקנות העיקריות").
1.8 מובהר בזאת כי כל דיווחי ההכנסות, מחזורי המע"מ, נתוני פעילות העסק או כל נתון אחר הנדרש לצורך קבלת הפיצוי על פי הוראה זו ילווה באישור מייצג או כל אישור אחר שצוין במפורש.
1.9 עסק בענף התיירות או החקלאות לא יוכל לתבוע פיצוי לפי המסלול הירוק בענפי המסחר התעשייה והשירותים, לפי הטפסים א/7113 או ב/7113 והוראות הביצוע 8/2006 או 10/2006. יובהר כי לעניין זה, תיירות כוללת אך ורק את החלק התיירותי האינטגראלי ביחידות האירוח, חדר אירוח או אטרקציה תיירותית. מסעדה למשל, שאיננה חלק אינטגראלי מפעילות העסק והיא משמשת במהותה הן את אורחי המלון והן אחרים, לא נכללת בתקנות ויש לתבוע בגינה פיצויים לפי עסק בתחום השירותים כמפורט בהוראת ביצוע 10/2006; הכנסות מחדרי האוכל, המהווים חלק אינטגראלי מבית המלון, אשר נכללות בדוח השנתי על ההכנסות מיחידת האירוח, ייחשבו כהכנסות בית המלון.
2. חישוב הפיצוי בענפי התיירות
הפיצוי, על פי "המסלול הירוק", יינתן בשל בית מלון, פנסיון, בית מרגוע, בית הארחה (להלן – "יחידת אירוח") או "חדר אירוח כפרי" (צימרים) או אתר תיירות או סוגי אתרי תיירות שקבע שר האוצר בהתייעצות עם שר התיירות (להלן – "אטרקציה תיירותית"), אשר ממוקם באזור ההגבלה. לעניין זה, כאמור, הכנסה מתיירות תכלול, הכנסה הנובעת מיחידת האירוח או חדר אירוח כפרי או אטרקציה תיירותית.
יודגש, כי בניגוד לנאמר בהוראת ביצוע מס' 9/2006, הרי שיש לחשב ולהגיש את תביעת הפיצוי לכל חודש שבתקופת הפיצוי בנפרד. לא יתאפשר לתבוע פיצוי במצטבר בתום תקופת ההתאוששות. לפיכך על העסק יהא לתבוע פיצוי לגבי כל חודש בנפרד החל מיולי ועד ספטמבר אם הוא חדר אירוח כפרי או אטרקציה תיירותית, או עד לחודש אוקטובר אם הוא יחידת אירוח שאינה חדר אירוח כפרי (ראה בסעיף 2.1.1 להלן).
2.1. פיצוי סופי לפי מסלול חודשי
לאור העובדה שבחישוב הפיצוי נלקחת בחשבון תקופת התאוששות וכן על מנת להקל על הניזוקים בענף התיירות, הוחלט כי ניתן לבקש פיצוי חודשי, בגין החודש החולף, בתחילת החודש העוקב ובלבד שחישוב הפיצוי לא יחרוג מ"תקופת הפיצוי" כהגדרתה בהוראת השעה (ראה בסעיף 2.1.1 להלן).
החישוב יבוצע באופן המפורט להלן:
סכום הפיצוי |
=" |
משלים ההוצאה הנחסכת |
X
|
|
הכנסות "בתקופת הפיצוי" בשנת 2006 |
- |
|
מחזור מע"מ בחודשים אפריל - יוני 2006 |
X
|
הכנסות בתקופה מקבילה אשתקד ל"תקופת הפיצוי" |
|
מחזור מע"מ בחודשים אפריל - יוני 2005 |
הסבר המונחים:
2.1.1. "תקופת הפיצוי" –תקופה זו כוללת את "תקופת הפסקת הפעילות" בהתאם לכל ישוב או אזור (ראה סעיף 1.2 לעיל) ובתוספת תקופת התאוששות הנספרת מ"תום תקופת הפסקת הפעילות". תקופת ההתאוששות היא 60 ימים ל"יחידות אירוח" ו-21 ימים ל"חדר אירוח כפרי" ו"אטרקציה תיירותית".
לאור האמור מועד תום תקופת ההתאוששות לגבי יחידות אירוח שאינה חדר אירוח כפרי הוא 13 באוקטובר 2006 ולגבי חדר אירוח כפרי או אטרקציה תיירותית הוא 4 בספטמבר 2006.
הסבר:
"תקופת הפיצוי" בחודש יולי, לכל ענפי התיירות, היום הראשון לתקופת הפיצוי יהיה לפי תקופת הפסקת הפעילות לכל ישוב או אזור כמפורט בטבלת הישובים בעוד שהיום האחרון יהיה בכל מקרה ה – 31.07.06.
"תקופת הפיצוי" בחודש אוגוסט, לכל ענפי התיירות, תהיה 31 יום.
"תקופת הפיצוי" בחודש ספטמבר, לגבי יחידת אירוח, תהיה 30 יום, ואילו לגבי חדר אירוח כפרי ואטרקציה תיירותית, תהיה 4 ימים.
"תקופת הפיצוי" בחודש אוקטובר, לגבי יחידת אירוח, תהיה 13 יום.
2.1.2. "הכנסות בתקופה מקבילה אשתקד ל"תקופת הפיצוי" – הכנסה בענף התיירותי הרלוונטי בתקופה המקבילה, בשנת 2005, לתקופת הפיצוי.
2.1.3. "מחזור מע"מ" – מחזור עסקאות, כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ה-1975, מהפעילות בענף התיירותי הרלוונטי בלבד. עסקים מעורבים, כגון: חדר אירוח כפרי לצד משק חקלאי, יתבססו על הכנסות מחדרי אירוח בלבד, ולא על מחזור עסקאות כולל. לדוגמא, הכנסות בית מלון מהפעלת אולם אירועים לא תילקחנה בחשבון. האמור יחול גם לגבי סעיפים 2.1.2 לעיל ו- 2.1.4 להלן.
2.1.4. "הכנסות בתקופת הפיצוי בשנת 2006" – ההכנסות מהענף התיירותי הרלוונטי בתקופת הפיצוי.
2.1.5. "משלים ההוצאה הנחסכת" – ההפחתה של "אחוז ההוצאה הנחסכת"
מ- 100% משקפת את שיעור הרווח של העסק התיירותי.
לעניין זה ל"אחוז ההוצאה הנחסכת", שנקבע לכל ענף תיירותי, נוספה השתתפות העסק בשיעור 2% , כדלקמן:
(1) לגבי הכנסות מ"יחידת אירוח" - 32%.
(2) לגבי הכנסות מחדרי אירוח כפרי ( צימרים) - 22%.
(3) לגבי "אטרקציה תיירותית" – אחוז ההוצאות המשתנות יקבע לפי שיעור ההוצאות המשתנות ביחס להכנסות, מהאטרקציה התיירותית, בהתאם לדוחות הכספיים לשנת 2005 ובתוספת 2% (השתתפות העסק).
(4) לגבי "עסק חדש" שהוא אטרקציה תיירותית, יקבע אחוז ההוצאה הנחסכת בהתאם לדוחות הכספיים של עסק הדומה לו במהותו בשנת 2005. הפיצוי יחושב כאמור בסעיף 2.3 להלן.
(5) טבלת מסכמת:
|
יחידת אירוח |
חדר אירוח כפרי |
אטרקציה תיירותית |
עסק חדש שהוא אטרקציה תיירותית |
אחוז ההוצאה הנחסכת |
32% |
22% |
לפי דוח כספי לשנת 2005 + 2% |
לפי דוח כספי של עסק דומה בשנת 2005 + 2% |
משלים ההוצאה הנחסכת |
68% |
78% |
100% בניכוי אחוז ההוצאה הנחסכת לעיל |
100% בניכוי אחוז ההוצאה הנחסכת לעיל |
2.2. דוגמא
2.2.1. חישוב הפיצוי לחדר אירוח כפרי לחודשים יולי אוגוסט וספטמבר לפי ה"מסלול הירוק".
לניזוק פעילות הנובעת מהפעלת צימר באזור 4. "תקופת הפסקת הפעילות" באזור 4 לפי רשימת הישובים, הינה בתאריכים 15/7/06 עד 14/8/06 (ועד בכלל). הניזוק זכאי לתקופת התאוששות של 21 יום, לפי המפורט בתקנות, קרי עד 4/09/06. לפיכך במקרה זה "תקופת הפיצוי" לפי התקנות היא מ-15/7/06 עד וכולל 4/9/06.
נתונים נוספים |
|
|
- ההכנסה בתקופה שבין 15-31/07/05 (לפי 17 ימים) |
10,000 ₪ |
|
- מחזור 1-31/08/05 מהפעלת הצימר (ללא מע"מ) |
20,000 ₪ |
- מחזור 1-4/09/05 מהפעלת הצימר (ללא מע"מ) |
2,000 ₪ |
- מחזורי מע"מ בחודשים 6/06 - 4 |
42,000 ₪ |
|
- מחזורי מע"מ בחודשים 6/05 - 4 |
40,000 ₪ |
|
- ההכנסה בתקופה שבין 15-31/07/06 (לפי 17 ימים) |
5,000 ₪ |
|
- מחזור 1-31/08/06 מהפעלת הצימר (ללא מע"מ) |
10,000 ₪ |
- מחזור 1-4/09/06 מהפעלת הצימר (ללא מע"מ) |
1,000 ₪ |
-משלים ההוצאה הנחסכת (הוצאה נחסכת 22%) |
78% = 22% - 100% |
חישוב הפיצוי לחודש יולי 2006 (יוגש ע"ג טופס א/7114):
42,000
4,290 = 78% x { 5,000- [ ------------- x 10,000]}
40,000
חישוב הפיצוי לחודש אוגוסט 2006 (יוגש ע"ג טופס ב/7114):
42,000
8,580 = 78% x { 10,000 - [ -------------- x 20,000]}
40,000
חישוב הפיצוי לחודש ספטמבר 2006 (יוגש ע"ג טופס ג/7114):
42,000
858 = 78% x { 1,000- [ --------------- x 2,000]}
40,000
2.2.2 חישוב סך הפיצוי לפי ה"מסלול הירוק"
הפיצוי החודשי, נועד לסייע לניזוקים בענפי התיירות. יתרונה של דרך החישוב על בסיס חודשי בכך שהיא מקלה על בעלי העסקים.
סך
הפיצוי |
=" |
הפיצוי לחודש ספטמבר |
+ |
הפיצוי לחודש אוגוסט |
+ |
הפיצוי
לחודש
יולי |
13,728 ₪ |
= |
858 ₪ |
+ |
8,580 ₪ |
+ |
4,290 ₪ |
|
טבלה מסכמת:
2.3. פיצוי לבעלי עסקים חדשים
2.3.1. "עסק חדש" - מוגדר כעסק שהוקם לראשונה והחל את פעילותו בתקופה שמיום 1 במאי 2005 עד יום 30 ביוני 2006 ואשר הודעה על פתיחתו נמסרה לרשות המסים בישראל בתוך התקופה האמורה.
2.3.2. חישוב הפיצוי לגבי עסק חדש יבוצע באופן המפורט להלן (לפי בסיס חודשי):
סכום הפיצוי הסופי |
=" |
משלים
ההוצאה
הנחסכת |
X
|
|
הכנסות בתקופת הפיצוי בשנת 2006 |
- |
|
פדיון מלינות בבתי מלון/ אירוח כפרי ברבעון שני לשנת 2006 |
X
|
הכנסה
לתקופת הפסקת הפעילות על פי ממוצע ענפי |
|
פדיון מלינות בבתי מלון/ אירוח כפרי ברבעון שני לשנת 2005 |
2.3.3. "ההכנסה לתקופת הפסקת הפעילות על פי ממוצע ענפי" –
לגבי יחידת אירוח או חדר אירוח כפרי - הכנסה ענפית ממוצעת ליום לחדר ביחידת אירוח או מחדר אירוח כפרי, לפי העניין, כשהיא מוכפלת במספר החדרים בעסק הניזוק ומוכפלת במספר ימי "תקופת הפיצוי" בגין אותו חודש (ראה סעיף 2.1.1 לעיל).
לעניין זה, חדר אירוח כפרי שיש בו מספר חדרי לינה יראו אותו כחדר אחד.
ההכנסה הענפית הממוצעת ליום הנה סך של 430 ש"ח ליחידת אירוח ו- 338 ש"ח לחדר אירוח כפרי (בהתאם לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרבעון השלישי לשנת 2005).
לגבי אטרקציה תיירותית - ההכנסה הממוצעת ליום בסוג עיסוק הדומה לו במהותו בשנת 2005 כשהיא מוכפלת במספר ימי "תקופת הפיצוי" (ראה סעיף 2.1.1 לעיל).
2.3.4. "פדיון מלינות בבתי מלון/ באירוח כפרי ברבעון שני 2006" ו- "פדיון מלינות בבתי מלון/אירוח כפרי ברבעון שני 2005" – כפי שפורסם ברבעון לתיירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
לגבי יחידת אירוח יש לחשב את היחס שבין הפדיון מלינות בבתי מלון כאמור ואילו לגבי חדר אירוח כפרי ואטרקציה תיירותית יחושב היחס על פי פדיון מלינות בחדרי אירוח כפרי.
2.3.5. "הכנסות בתקופת הפיצוי בשנת 2006" – ההכנסות מהענף התיירותי בלבד בתקופת הפיצוי בגין אותו חודש.
2.3.6. "משלים ההוצאה הנחסכת" – כאמור בסעיף 2.1.5 לעיל בהתאם לענף התיירותי הרלוונטי.
2.4. פיצוי לעסקים מורחבים
2.4.1 "עסק מורחב" – עסק של "יחידת אירוח" או "חדר אירוח כפרי" שהרחיב את מספר החדרים שבו, ב-30% לפחות לאחר יום 31 בדצמבר 2005 ובלבד ששיעור ההרחבה אושר על ידי משרד התיירות. ההרחבה תחושב לפי היחס שבין יחידות האירוח או חדרי האירוח הכפרי לפי העניין, שבנייתם הושלמה ונוספו לעסק בין 1 בינואר 2006 לבין 30 ביוני 2006 ליחידות האירוח או חדרי האירוח הכפרי שהיו בעסק ביום 31 בדצמבר 2005.
2.4.2 הפיצוי לעסק מורחב יהיה כדלקמן:
סכום פיצוי סופי
לעסק
|
=" |
סה"כ חדרים ביום 30.6.06 |
x
|
|
משלים ההוצאה הנחסכת |
X
|
|
הכנסות "בתקופת הפיצוי" בשנת 2006 |
- |
|
מספר חדרים ביום 31.12.05 |
X |
מחזור מע"מ בחודשים אפריל - יוני 2006 |
X
|
הכנסות בתקופה מקבילה אשתקד ל"תקופת הפיצוי" |
|
סה"כ חדרים ביום 31.12.05 |
סה"כ חדרים ביום 30.6.06 |
מחזור מע"מ בחודשים אפריל - יוני 2005 |
2.4.3 דוגמה לעסק מורחב
לעסק באזור 1 לפי רשימת הישובים היו, ארבעה חדרי אירוח כפרי, נכון ליום 31.12.05. שני חדרי אירוח נוספו עד ליום 30.6.06. תקופת הפסקת הפעילות הנה 12.7.06 עד 14.8.06 (ברציפות) ו"תקופת הפיצוי" הינה 12.7.06 עד 4.9.06 (ברציפות).
נתונים נוספים |
|
|
- ההכנסות בתאריכים 12.7.05-31.7.05 |
38,000 ש"ח |
|
- ההכנסות בתאריכים 1.8.05-31.8.05 |
50,000 ש"ח |
- ההכנסות בתאריכים 1.9.05-4.9.05 |
2,000 ש"ח |
- ההכנסות בתאריכים 12.7.06-31.7.06 |
2,000 ש"ח |
|
- ההכנסות בתאריכים 1.8.06-31.8.06 |
7,000 ש"ח |
- ההכנסות בתאריכים 1.9.06-4.9.06 |
1,000 ש"ח |
- מחזורי מע"מ בחודשים 6/06 - 4
|
142,000 ש"ח |
|
- מחזורי מע"מ בחודשים 6/05 - 4
|
120,000 ש"ח |
|
- משלים להוצאה נחסכת (הוצאה נחסכת 22%) |
78% = 22% - 100% |
|
חישוב הפיצוי לעסק מורחב לחודש יולי 2006 (יוגש ע"ג טופס א/7114):
6 4 142,000
32,734 ₪ = --- x [ 78% x {2,000 - [---- x -------- x 38,000]} ]
4 6 120,000
חישוב הפיצוי לעסק מורחב לחודש אוגוסט 2006 (יוגש ע"ג טופס ב/7114):
6 4 142,000
37,960 ₪ = --- x [ 78% x {7,000 - [----- x ------- x 50,000]} ]
4 6 120,000
חישוב הפיצוי לעסק מורחב לחודש ספטמבר 2006 (יוגש ע"ג טופס ג/7114):
6 4 142,000
676 ₪ = ---- x [ 78% x {1,000 - [ ---- x --------- x 2,000]} ]
4 6 120,000
טבלה מסכמת:
סך הפיצוי הסופי |
= |
הפיצוי לחודש ספטמבר |
+ |
הפיצוי לחודש אוגוסט |
+ |
הפיצוי
לחודש
יולי |
71,370 |
= |
676
|
+ |
37,960 |
+ |
32,734 |
3. חישוב הפיצוי בענפי החקלאות
הפיצוי בגין הנזק העקיף בחקלאות הותאם למאפיינים הספציפיים של ענפי החקלאות השונים.
3.1. חישוב הפיצוי בגין מטעי עצי פרי
הפיצוי ליחידת דונם של מטע שמניב פרי מזן מסוים הנמצא באזור הגבלה, יחושב באופן הבא (בש"ח):
|
סכום הפיצוי |
=" |
הוצאות ייצור |
X |
מספר ימי קטיף לפיצוי |
X |
מספר דונמים |
מספר ימי קטיף |
הסבר מונחים:
3.1.1. "הוצאות ייצור" – סך כל הוצאות הייצור השנתיות ליחידת דונם של זן עצי פרי, כמפורט בטור ג' בנספח 1 לטופס ב/7115 (טבלת נתוני משרד החקלאות (מחוז גליל גולן), נכון לחודש מרץ 2006, להלן - "הטבלה").
3.1.2. "מטע עצי פרי" – מטע עצי פרי מזן מסוים כאמור בטורים א' ו-ב' בטבלה שיבולו משמש לעסק בשנת המס 2006.
3.1.3. "מספר ימי קטיף" – מספר הימים שבהם מבוצע קטיף של מטע עצי פרי, כאמור בטור ד' בטבלה.
3.1.4. "מספר ימי קטיף לפיצוי" – מספר ימי הפסקת פעילות הקטיף בפועל של המגדל, החלים במהלך תקופת הקטיף המפורטת בטור ה' בטבלה, החופפת לתקופת הפסקת הפעילות של כל יישוב ויישוב בו מצוי המטע, כמפורט ברשימת הישובים.
לדוגמא: מגדל באזור הגבלה אשר תקופת הקטיף הרלבנטית לגביו והמפורטת בטור ה' לטבלה בגין מטע מזן מסוים הינה מ- 15/7/2006 עד 20/8/2006. תקופת הפסקת הפעילות באותו ישוב כמפורט בטבלת הישובים היתה בחודש יולי מ- 12/7/2006 עד 31/7/2006 ובחודש אוגוסט מ- 1/8/2006 עד 14/8/2006. המגדל ביצע קטיף מ- 22/7/2006 עד 25/7/2006 וכן מ- 7/8/2006 עד 10/8/2006.
יילקח בחשבון כמספר ימי קטיף לפיצוי הימים שבחודש יולי מ- 15/7/2006 עד ה- 21/7/2006 ומ- 26/7/2006 ועד ה- 31/7/2006 – סה"כ 13 ימים.
יילקח בחשבון כמספר ימי קטיף לפיצוי הימים שבחודש אוגוסט מ- 1/8/2006 עד ה- 6/8/2006 ומ- 11/8/2006 ועד ה- 14/8/2006 – סה"כ 10 ימים.
3.1.5. הערה: היה מטע עצי הפרי על חלק מדונם אחד, יוכפל שווי הנזק כאמור בנוסחה, בחלק היחסי של אותו שטח מתוך אחד דונם.
3.2. חישוב הפיצוי בגין ביצי מאכל
הפיצוי למגדל עופות מסחרי להטלה באזור הגבלה, יחושב באופן הבא (בש"ח):
סכום הפיצוי =" מכסת ביצים שנתיתX מספר ימי הטלה X מחיר ביצת מאכל X 450
500,000 |
הסבר מונחים:
3.2.1. "מגדל עופות מסחרי" – למעט מגדל עופות לשימוש עצמי של עד 10 עופות למשק.
3.2.2. "מכסת ביצים שנתית" – כמות ביצי מאכל המופקת במשק בשנה; לעניין זה נקבעה למגדל, מכסה אישית לשנת 2006 לפי תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק לשנת 2006), התשס"ו- 2005.
3.2.3. "מספר ימי הטלה" – מספר הימים בתקופה הנקובה ברשימת הישובים בהתאם לאזור שבו מצוי הלול בשלו ניתן פיצוי, ובלבד שביום האחרון שלפני תחילתה של אותה תקופה היה הלול פעיל בייצור ביצי מאכל.
3.2.4. "מחיר ביצת מאכל" – העלות התחשיבית לייצור ביצת מאכל, כמשמעותה בתקנה 2 לתקנות הגליל (תשלום סובסידיות לבעלי מכסות), התשנ"ח-1998. מחיר ביצה עומד, נכון לפרסום הוראה זו, על סך של 0.3 ש"ח.
3.2.5. "מקדם 450" – מקדם קבוע לפחת ההטלה היומי לפי שיעור של 20% פחת, ללול בעל מכסה של 500,000 ביצים כשהוא מוכפל ב-150% בגין תקופת שיקום יכולת ההטלה.
3.2.6. הערה: הנוסחה הותאמה לכל משק, אף אם גודלו שונה ממכסה של 500,000 ביצי מאכל בשנה.
3.3. חישוב הפיצוי בגין עופות לצרכי פיטום (להלן "עופות פטם") שמועד שיווקם המתוכנן חל בתקופה לפיצוי
החישוב יתבצע, כדלהלן :
סכום הפיצוי =" משקל לשיווק (בטונות) X 366 |
הסבר מונחים:
3.3.1. "מועד שיווק החל בתקופה לפיצוי" – עופות אשר תקופת שיווקם, או חלקה, חלה בפועל באחד או יותר מהימים הנקובים בתקופת הפסקת הפעילות של כל יישוב ויישוב, בו מצוי הלול, כמפורט ברשימת הישובים.
3.3.2. "משקל לשיווק" – משקל העופות (טון) שתוכנן לשיווק בתקופת הפסקת הפעילות האמורה לעיל ואשר שווקו בפועל באותה תקופה לפי תעודת משלוח או באישור משחטה.
3.3.3. "מקדם 366" – מקדם שנקבע לפי 7% פחת, ממחיר בש"ח לטון עופות. מקדם פחת זה נקבע לפי נזק שנגרם בשיווק, כגון: עקב דחיית שיווק, סגירה חלקית של משחטות, הובלה למשחטות רחוקות, ירידה במשקל, תמותה, ניצולת מזון גרועה, אי יכולת טיפול בעופות וכיו"ב.
יודגש: עסק שתבע פיצוי עבור יולי לא יתבע שוב פיצוי עבור אוגוסט בגין אותם עופות.
3.4. חישוב הפיצוי בגין עופות פטם שמועד שיווקם המתוכנן אינו חל בתקופה לפיצוי
לגבי עופות ששוכנו בלול במועד שקדם לתקופה לפיצוי (בהתאם לרשימת הישובים), ומועד השיווק המתוכנן עבור אותם עופות חל לאחר 14/8/2006, החישוב יתבצע, כדלהלן:
סכום הפיצוי =" מספר עופות משוכנים בלול X 0.157 |
הסבר מונחים:
3.4.1. "התקופה לפיצוי" – התקופה הנקובה לכל ישוב או אזור לפי המפורט ברשימת הישובים, בהתאם לאזור בו מצוי הלול בשלו ניתן הפיצוי.
3.4.2. "מספר עופות משוכנים בלול" - מספר העופות ששוכנו בלול בהתאם לתעודות משלוח ממדגרה.
3.4.3. "מקדם 0.157" - מקדם פחת של 2% ממחיר עוף בש"ח. המקדם הותאם לפי מחיר ק"ג עוף בש"ח, כשהוא מותאם ל-1,000 עופות משוכנים לפי בסיס משקל של 1,500 ק"ג. מקדם פחת זה נקבע בגין נזק שנגרם בעקבות אי יכולת טיפול בעופות, כגון: אי מתן חיסונים, מחלות, פגיעה במשקל, תמותה גבוהה מהרגיל וכיו"ב.
עסק שתבע פיצוי עבור יולי לא יתבע שוב פיצוי עבור אוגוסט בגין אותם עופות.
3.5. חישוב הפיצוי בענפי חקלאות אחרים
3.5.1. "ענפי חקלאות אחרים" – ענפים שאינם מטע עצי פרי, גידול עופות פטם ו/או גידול עופות לצרכי הטלה של ביצי מאכל לשיווק, כגון: בקר לבשר מרעה, בקר לבשר במפטמה, פרות חלב, כבשי ועיזי חלב.
3.5.2. חישוב הפיצוי – סכום הנזק שיחושב לענפים אלו יהיה לפי אובדן התפוקה לגבי אותו גורם ייצור בניכוי הוצאות הייצור הנחסכות (שלא הוצאו בפועל).
סכום הפיצוי = הוצאות ייצור נחסכות – אובדן התפוקה |
3.5.3. "אובדן תפוקה" – אובדן התפוקה יקבע בהתאם לענף אחר בחקלאות ,לגבי אותו גורם יצור ובהתאם לתקופת הפסקת הפעילות כמפורט ברשימת הישובים.
3.5.4. "הוצאות ייצור נחסכות" – ההוצאות שנחסכו בשל אי הפקת אותה תפוקה.
3.5.5. יש לצרף לתביעת הפיצויים תחשיבים של אובדן התפוקה ושל הוצאות הייצור הנחסכות.
4. ייחוד מסלול פיצוי
על אף האמור בסעיף 1.7 לעיל, בחר ניזוק בפיצוי לענף מסוים, לפי התקנות לגבי תת-ענף כלשהו, לא יוכל לבחור בפיצוי לפי התקנות העיקריות לגבי תת-ענף אחר; כך למשל, ניזוק בישוב ספר המצוי באזור הגבלה שבחר בפיצוי לפי המסלול הירוק לגבי ענף עופות פטם, לא יוכל לבחור בפיצוי לפי התקנות העיקריות לגבי עיסוק אחר שלו בחקלאות – למשל, בקר או עצי פרי.
כמו כן, ניזוק בישוב ספר המצוי באזור הגבלה שבחר בפיצוי לפי המסלול הירוק לגבי עסק הצימרים שלו, לא יוכל לבחור בפיצוי לפי התקנות העיקריות לגבי עסק אחר בענף התיירות - למשל אטרקציה תיירותית.
5. מס הכנסה
5.1. הפיצוי המשולם מהווה הכנסה החייבת במס על פי פקודת מס הכנסה והוא ידווח בדו"ח השנתי של אותה שנה.
5.2. מסכום הפיצוי לו זכאי הניזוק ינוכה מס במקור בשיעור של 20%, אלא אם לניזוק אישור מפקיד-השומה על פטור מניכוי מס במקור או שבידו אישור לניכוי במקור בשיעור מופחת.
6. הוראות תפעוליות
6.1. תביעה לקבלת פיצוי כמפורט בהוראה זו בגין ענף החקלאות תוגש על גבי טופס מס' א/7115 עבור יולי ועל גבי טופס ב/7115 עבור אוגוסט. בגין ענף התיירות תוגש התביעה לפיצוי על גבי טופס מס' א/7114 עבור יולי, טופס מס' ב/7114 עבור אוגוסט, טופס מס' ג/7114 עבור ספטמבר וטופס מס' ד/7114 עבור אוקטובר. את הטפסים ניתן לקבל ולהגיש במשרדי מס-הכנסה ומיסוי מקרקעין של רשות המסים. כמו כן ניתן להוריד את הטפסים באתר רשות המיסים באינטרנט.
6.2. תביעות בענף החקלאות אשר הוגשו בהתאם לתקנות, תועברנה לטיפול במוקד התביעות הארצי של ענף החקלאות בקריית שמונה. תביעות בענף התיירות אשר הוגשו בהתאם לתקנות תועברנה לטיפול במוקד התביעות הארצי של ענף התיירות בקריית הממשלה בחיפה. התביעות תשודרנה למחשב במערכת הפיצויים (פפ"א), ותבחנה בהתאם לכללים שנקבעו בתקנות, בהוראת השעה ובהוראת ביצוע זו. החלטת "המנהל" בדבר סכום הפיצוי (או דחיית התביעה) תשודר למערכת פפ"א, תאושר ע"י "המנהל" או מי מטעמו ותועבר לחשבות לצורך ביצוע התשלום.
6.3. מועדי ההגשה יהיו לפי סעיף 36א לחוק.
6.4. הודעה בדבר החלטת המנהל תשלח לניזוק.
6.5. הליכי ערר יהיו בהתאם לתקנה 11 עד 12א' לתקנות העיקריות.
6.6. לקבלת מידע נוסף נא לפנות למוקד התביעות הארצי של רשות המסים, בקרית הממשלה בתל-אביב, טלפון: 03-7633500, או למוקד התביעות הארצי של ענף החקלאות בקריית שמונה, טלפון: 04-6816138, פקס: 04-6949659 או למוקד התביעות הארצי של ענף התיירות בקריית הממשלה בחיפה, טלפון: 04-8630278, פקס: 04-8667249.
בברכת שנה טובה
רשות המיסים בישראל