תאריך: כ"ח אב תשס"ז
12 באוגוסט 2007
סימוכין: 470852
הסכמות בין משרד האוצר ליו"ר ועדת הכספים
שווי שימוש, ניכוי הוצאות רכב, הפחתת שיעורי מס הכנסה
העלאת שווי השימוש:
1. שווי השימוש ברכב בקבוצה 1 יעמוד על 2,260 ₪ (הפחתה של 50 ₪ ביחס להצעה המקורית).
2. שווי השימוש ברכב בקבוצה 2 יעמוד על 2,450 ₪ בסוף התהליך (הפחתה של 320 ₪ ביחס להצעה המקורית).
3. שווי השימוש ברכב בקבוצה 3 יעמוד על 3,150 ₪ בסוף התהליך (הפחתה של 150 ₪ ביחס להצעה המקורית).
4. ביתר הקבוצות לא יחול שיוני ביחס להצעה המקורית.
5. העלאת שווי השימוש תתחיל בשנת המס המתחילה בינואר 2008 ותסתיים בשנת המס המתחילה בינואר 2011.
6. לגבי רכב דו גלגלי סוכם עם איגוד לשכות המסחר במועדון האופנועים הישראלי כי בניגוד לתקנות המקוריות, לא יחול שווי שימוש על רכב דו גלגלי המשתייך לקבוצות L1-L2 (רכב דו גלגלי שהספקו עד 33 כ"ס) במתואם עם תקנות התעבורה. שווי השימוש על רכב דו גלגלי אחר, קרי שהספקו גבוה מ- 33 כ"ס, יישאר ללא שינוי בהשוואה לתקנות (750 ש"ח לחודש). ניכוי ההוצאות בידי המעסיק יעשה במקביל להסכמה זו. בכל מקרה, לא תפחת ההכרה בהוצאות מ- 25%.
7. לגבי עצמאים (רכב פרטי או מסחרי), השיעור המינימלי של הכרה בהוצאות רכב יעמוד על 45% בהשוואה ל- 25% בתקנות המקוריות.
8. לאור הירידה בשווי השימוש של רכב מקבוצה 2 אין מקום להרחבה משמעותית של כלי רכב השייכים לבוצה מס' 1. כיום כלי הרכב שמחירם עד 87,000 ש"ח משתייכים לקבוצה 1. מסוכם כי קבוצה זו תורחב כך שרכב שמחירו עד 92,000 ש"ח ייכלל בקבוצה 1, במקביל יופחת שווי השימוש של רכב מקבוצה 1 ביחס להצעה המקורית ב- 50 ₪.
הפחתת מס הכנסה:
1. הפחתת המיסים (ביחס למתווה המקורי הקבוע כבר היום בחקיקה) במקביל להעלאת השווי תתחיל בשנת המס המתחילה ינואר 2008 ותסתיים בשנת המס המתחילה בינואר 2009.
2. הירידה בשווי שימוש ביחס לתקנות המקוריות משמעותה אובדן הכנסות של כ- 300 מיל' ש"ח. לפיכח מההצעה המקורית (על פי החלטת הממשלה) של הפחתת מיסי הכנסה, בהיקף של כ- 2.5 מיליארד ש"ח, יופחתו 300 מיל' ש"ח (1% בשיעור המס השולי שבין 4,200 ל- 7,600. יצוין כי רוב מכריע של מקבלי רכב צמוד משתכרים מעל המדרגה הזו). למעשה, מההצעה המקורית יוותרו כ- 2.2 מיליארד ש"ח.
3. יחד עם זאת, להיקף הפחתות המיסים כמפורט בסעיף 2, תתווסף הפחתת מיסים המיועדת להקלת נטל המס על השכבות הביניים בהיקף של כמיליארד שקל!. הפחתה זו תבוא לידי ביטוי בהורדת 2% בשיעורי המס השוליים ברמות השכר שבין 7,600 ל- 16,380 ש"ח (ראה טבלה מצורפת).
4. לפיכך, יובהר כי בעוד שהעלאת שווי השימוש תביא תוספת הכנסות של כ- 2.1 עד 2.2 מיליארד שקל, הרי שהפחתת מיסי ההכנסה תסתכם בכ- 3.2 מיליארד שקל (קרי, 2.2 מיליארד ש"ח במתואם עם הורדת השווי בתוספת מיליארד ש"ח שסוכמו בין הצדדים). הסכומים האמורים מתייחסים לסוף התהליך.
לוח מס' 1:
המחשת עיוות המס: רכב צמוד לעומת החזר הוצאות רכב מקבוצה 2
(ש"ח לחודש)
סוג חוזה העסקה |
עם רכב
בבעלות |
עם רכב צמוד
(קב' 2) |
שכר בסיס |
10,000 |
10,000 |
החזר הוצאות רכב |
3,000 |
- |
זקיפת שווי שימוש ברכב |
- |
1,330 |
שכר ברוטו לצורכי מס |
13,000 |
11,330 |
מיסים |
3,562 |
2,783 |
הוצאות החזקת רכב |
3,000 |
|
הכנסה פנויה (לאחר הוצ' רכב) |
6,438 |
7,217 |
מס אפקטיבי על מרכיב הרכב |
44% |
18% |
|
|
|
פעם לעומת רכב בבעלות |
|
780 |
לוח מס' 2:
פריסת הגדלת הזקיפה של שווי שימוש ברכב (ש"ח לחודש)
קבוצה |
שווי נוכחי |
תוספת |
שווי בסוף התהליך |
תוספת בכל שנה לעומת קודמתה |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
1 |
1,180 |
1,080 |
2,260 |
200 |
200 |
340 |
340 |
2 |
1,330 |
1,120 |
2,450 |
200 |
200 |
360 |
360 |
3 |
1,740 |
1,410 |
3,150 |
360 |
350 |
350 |
350 |
4 |
2,160 |
1,620 |
3,780 |
410 |
410 |
400 |
400 |
5 |
3,030 |
2,200 |
5,230 |
550 |
550 |
550 |
550 |
6 |
3,850 |
2,930 |
6,780 |
740 |
730 |
730 |
730 |
7 |
4,850 |
3,870 |
8,720 |
970 |
970 |
970 |
960 |
לוח מס' 3:
השפעה על השכר נטו של שכיר שמקבל רכב צמוד מקבוצה 2
שכר ברוטו |
סך תשלומי המיסים **
בשנת 2011
(ללא הרפורמה) |
השפעה על השכר נטו |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
מצטבר |
*6,000 |
1,103 |
36 |
64- |
119- |
119- |
259- |
*7,000 |
1,479 |
39 |
70- |
119- |
119- |
240- |
8,000 |
1,879 |
59 |
62- |
119- |
119- |
200- |
10,000 |
2,679 |
90 |
36- |
144- |
144- |
193- |
12,000 |
3,575 |
86 |
4 |
144- |
144- |
157- |
***15,000 |
4,925 |
83 |
56 |
158- |
158- |
140- |
הערה: שווי השימוש הופחת ב- 320 ₪ בהשוואה להצעה המקורית: 2,450 במקום 2,770 ש"ח
* בקבוצות שכר אלו קיים מספר קטן של מקבלי רכב צמוד, ושיעורם אינם עולה על 6% - 5 מכל המשתמשים ברכב צמוד.
** תשלומי המיסים – מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.
*** ברמות שכר גבוהות יותר ההשפעה על השכר נטו דומה לזו של 15,000 ש"ח.
לוח מס' 4:
השפעה על השכר נטו של שכיר שמקבל רכב צמוד מקבוצה 3
שכר ברוטו |
סך תשלומי המיסים **
בשנת 2011
(ללא הרפורמה) |
השפעה על השכר נטו |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
מצטבר |
*6,000 |
1,243 |
34- |
123- |
115- |
115- |
360- |
*7,000 |
1,643 |
14- |
123- |
115- |
115- |
320- |
8,000 |
2,043 |
6 |
115- |
115- |
115- |
280- |
10,000 |
2,859 |
14 |
99- |
140- |
140- |
305- |
12,000 |
3,759 |
14 |
59- |
140- |
140- |
265- |
15,000 |
5,117 |
7 |
13- |
154- |
154- |
269- |
הערה: שווי השימוש המצטבר הופחת ב- 150 ש"ח בהשוואה להצעה המקורית.
* לאור המתאם החיובי שקיים בין גובה השכר וקבוצת הרכב הצמוד, למעשה אין כמעט עובדים ברמות שכר 6000-7000 ש"ח שמקבלים רכב מקבוצה 3.
** תשלומי המיסים – מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.
*** ברמות שכר גבוהות יותר ההשפעה על השכר נטו דומה לזו של 15,000 ש"ח.
לוח מס' 5:
תוספת לנטו למי שלא מקבל רכב צמוד (מעבר להשפעה של המתווה המקורי)
שכר ברוטו |
סך תשלומי המיסים *
בשנת 2011
(ללא הרפורמה) |
השפעה על הנטו (הפחתת מס) |
2008 |
2009 |
מצטבר |
6,000 |
691 |
52 |
- |
52 |
7,000 |
1,001 |
82 |
- |
85 |
8,000 |
1,347 |
108 |
8 |
116 |
10,000 |
2,147 |
148 |
48 |
196 |
12,000 |
2,976 |
176 |
88 |
264 |
15,000 |
4,326 |
176 |
148 |
324 |
20,000 |
6,649 |
176 |
176 |
352 |
* תשלומי המיסים – מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות..
לוח מס' 6:
השפעה על הכנסה נטו של משק בית עם שני מפרנסים,
כאשר לאחד מהם רכב צמוד מקב' 2
שכר ברוטו |
השפעה על השכר נטו |
מפרנס 1 |
מפרנס 2 |
מפרנס 3 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
מצטבר |
12,000 |
8,000 |
20,000 |
194 |
12 |
80- |
208- |
41- |
14,000 |
9,000 |
23,000 |
214 |
72 |
80- |
211- |
36 |
15,000 |
10,000 |
25,000 |
231 |
104 |
88- |
229- |
56 |
15,000 |
12,000 |
27,000 |
259 |
144 |
88- |
229- |
124 |
17,000 |
13,000 |
30,000 |
258 |
192 |
88- |
229- |
143 |
17,000 |
15,000 |
32,000 |
258 |
232 |
88- |
229- |
183 |
לוח מס' 7:
כלי רכב צמודים לפי קבוצת מחיר (סוג בעלות – ליסינג ואחר)
קבוצת מחיר |
כלי רכב צמודים |
מזה: רכב ליסינג |
ציי רכב ובעלי עניין |
כמות |
% מסה"כ |
כמות |
% מסה"כ |
כמות |
% מסה"כ |
1 |
15,700 |
6% |
8,100 |
5% |
7,600 |
8% |
2 |
180,300 |
68% |
130,700 |
79% |
49,600 |
53% |
3 |
22,000 |
9% |
7,100 |
4% |
14,900 |
16% |
4 |
18,600 |
8% |
14,200 |
9% |
4,400 |
5% |
5 |
13,300 |
5% |
4,000 |
2% |
9,300 |
10% |
6 |
5,500 |
2% |
900 |
1% |
4,600 |
5% |
7 |
4,500 |
2% |
500 |
0% |
4,000 |
4% |
סה"כ |
260,000 |
100% |
165,600 |
100% |
94,400 |
100% |
הערות: 1) הכוויות חושבו ע"פ מצבת כלי רכב הפעילים בחוד מאי 2007
2) כולל מכוניות של בעלי עניין הרשומות על שמם
3) בניטרול רכב להשכרה ורכב מאגר
לוח מס' 8:
התפלגות מקבלי רכב צמוד לפי מדרגות מס שולי
מדרגות מס |
כל הקבוצות |
קבוצה 2 |
עד 4,270 ₪ |
0% |
0% |
מ- 4,271 ל- 7,600 ₪ |
5% |
5% |
מ- 7,601 עד- 11,410 ₪ |
43% |
47% |
מ- 11,411 עד- 16,380 ₪ |
23% |
25% |
מ- 16,381 עד 35,270 |
22% |
22% |
מעל 35,271 ש"ח |
7% |
1% |
סה"כ |
100% |
100% |