• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי בינלאומיהמיסוי במדינות שונותמדיירה ע י פורטוגל כמקלט מס אטרקטיבי באירופה

מדיירה (ע"י פורטוגל) – כמקלט מס אטרקטיבי באירופה

18.02.2008

מדיירה (ע"י פורטוגל) – כמקלט מס אטרקטיבי באירופה

קומפני אקספרס ישראל

מדיירה ממוקמת באוקיינוס האטלנטי דרום מערבית ליבשת אירופה, כ-1,000 ק"מ מליסבון, פורטוגל ו-700 ק"מ מערבית לחופה של אפריקה; בעלת גישה נוחה למסלולי תובלה עיקריים באוקיינוס האטלנטי. הארכיפלג בו ממוקמת מדיירה מכיל שני איים מרכזיים: מדיירה, בו ממוקמת בירת הארכיפלג פונשל ופורטו סנטו, אי נופש. כמו כן, ישנן שתי קבוצות איים לא מיושבות המשמשות כשמורות טבע מוגנות, הדסנטס והסלווג'נס. במדיירה, האי הגדול ביותר בארכיפלג זה, נמצא הריכוז הגבוה ביותר של אוכלוסיה, כ-272,000 תושבים כאשר מחציתם מתגוררים בפונשל.

מדיירה הינה אוטונומיה של פורטוגל ובאשר על כן חברה מלאה בקהילייה האירופאית. לאי ממשלה עצמאית מוגבלת ופועלת בו סמכות שיפוטית אזרחית, באשר על כן מושגי הנאמנות וחוקי הנאמנות לא מוכרים בו בצורה רחבה דיה. אולם, נאמנויות הן חלק בלתי נפרד מחקיקת 'אור הסחר החופשי'. מקורות ההכנסה העיקריים של מדיירה מגיעים מתחום התיירות, תעשיית היין ומוצרים חקלאיים. על מנת לגוון את כלכלת האי, ניתנה עדיפות לפיתוח האי כמרכז עסקים בינלאומי. הסדרי אזור הסחר החופשי במדיירה הוקמו בתמיכתו של האיחוד האירופאי.

אזור הסחר החופשי במדיירה מציע יתרונות ייחודיים לסחר בתוך האיחוד האירופי מכיוון שחברות נרשמות באופן אוטומטי לצורכי מע"מ. חברות בעלות רישיון במדיירה רשאיות ליהנות מרשת האמנות למניעת כפל מיסוי עליהן פורטוגל חתומה. מספרם הרב של היתרונות וההטבות המוצעים במדיירה, רמת הרגולציה הגבוהה ואישורה של ידי האיחוד האירופאי הופכים את מדיירה לסמכות שיפוט אותה יש לשקול בכובד ראש על ידי משקיעים בינלאומיים בעודם מתכננים את האסטרטגיות הבינלאומיות שלהם.

תשתית ותקשורת

מדיירה נמצאת במרחק שלוש שעות טיסה מרוב הערים האירופאיות ושעה וחצי בלבד מליסבון. מערכת תקשורת מודרנית דיגיטלית פועלת במקום ומערכת הכבישים המהירים ושדה התעופה הורחבו לאחרונה.

אזור הסחר החופשי התעשייתי ב-Caniçal מכיל מתקני נמל מים עמוקים במטרה להתמודד עם מכולות ותנועה רבה בעוד הנמל העיקרי בפונשל הינו נקודת עוגן רגילה עבור אוניות הפלגה.

השפה הרשמית במדיירה היא פורטוגזית, אך מכיוון שמדיירה הינה מרכז תיירותי, גם השפה האנגלית מדוברת בה באופן נרחב.

חקיקה

חקיקת אזור הסחר החופשי שאומצה במדיירה אושרה על ידי הממשלה המרכזית בפורטוגל היושבת בליסבון ועל ידי האיחוד האירופאי היושב בבריסל. הטבות המס מתייחסות לפעילויות בתחום התעשייה והייצור, בתחום הטריטוריה הפיזית של אזור הסחר החופשי במדיירה כמו גם לשירותים בינלאומיים ופעילויות סחר המעוגנות באמצעות ישויות מורשות ומנוהלות בין אם במדיירה או בכול מקום אחר ברחבי העולם.

הטבות המס העיקריות המוצעות במדיירה, הינן כלדקמן:

  • לא מוטל מס חברות; לא מוטל מס על רווח הון;
  • לא מוטל מס על העברת נכס;
  • לא מוטל מס על הכנסה מהשקעה;
  • לא מוטל מס בולים;
  • לא מוטלים ניכויי מס במקור;
  • לא מוטלים מיסים על ירושה.

סחר בתוך האיחוד האירופאי

כל החברות הפורטוגליות ומכאן חברות הרשומות תחת חקיקת אזור הסחר החופשי במדיירה מקבלות בעת התאגדותן מספר לצורכי מע"מ. תחת חוקי הסחר החופשי, הן פטורות ממס, אך כתוצאה מרישום החברה בפורטוגל ובשל מספרה לצורכי מע"מ, הן רשאיות לאשר מספר מע"מ זה למטרות סחר בתוך האיחוד האירופאי וליהנות מיתרונות תזרים מזומנים הנובעים מכך.

מבנה החברות

חברות שהתאגדו ונרשמו במדיירה כפופות לחקיקה המתייחסת לחברות פורטוגליות. חברות הרשומות באזור הסחר החופשי של מדיירה הינן חברות פורטוגליות לכול עניין ומטרה; כאשר ההבדל היחיד הינו שהן נהנות ממספר רב של תמריצי מס החלים אך ורק על חברות המורשות לפעול באזור הסחר החופשי של מדיירה.

צורות החברות העיקריות באזור הסחר החופשי פועלות תחת אחד משני סוגי החברות העיקריים; כלומר, חברות פרטיות המוגבלות באחריות (Sociedade Anónima or SAs), וסוג חברה נוסף אשר רשאי לקיים פעילויות של חברת אחזקות בלבד (Sociedade Gestora de Participações Sociais or SGPS), ואשר להן יכול להיות מבנה הון מניות Limitada או Sociedade Anónima.

חברות אחזקה מוחלטות

חברות אחזקה באזור הסחר החופשי של מדיירה יכולות להירשם כחברות אחזקה פורטוגליות מוחלטות (הידועות כ- SGPS). חברות אלו רשאיות לנכות 95% מהכנסתן החייבת המס לפני שהחבות במס רגיל חלה, כאשר מספר בעלי המניות גבוה מ-10% והינו מוחזק לתקופה של למעלה משנה. במקרה שחברה מסוג SGPS מחזיקה ב-25% או יותר ממניותיה בחברה שהתאגדה במדינה החברה באיחוד האירופאי לתקופה של למעלה משנתיים, אזי בשל דירקטיבת האיחוד האירופאי לעניין חברת אם/חברת בת, דיבידנדים יכולים להתקבל במדיירה וליהנות מפטור מכינוי מס במקור. החברה תהא כפופה למס בשיעור מס החברות הרגיל – 32% עבור 5% מהכנסתה החייבת במס. בפועל נוצרת חבות בשיעור מס אפקטיבי של 1.6%. דיבידנדים המתקבלים מחברות שאינן אירופאיות אינם כפופים למיסים החלים על חברות אחזקה.

דירקטורים

דירקטורים של חברות פורטוגליות פטורות ממס יכולים להיות ממוקמים בכול מקום בעולם. הניהול והשליטה של חברות אלו לא חייבים להתבצע במדיירה עצמה על מנת ליהנות מפטור ממסים. כול אשר נדרש מהחברה הוא שתהיה לה נציגות חוקים במדיירה, למרות שבנקודת תכנון מס, בדרך כלל מומלץ שחברות אלו תנוהלנה ותשלטנה ממדיירה.

בעלי מניות

אחזקת מכסות בחברה פרטית מוגבלת באחריות (Lda) ניכרת מתוך הרישום במשרדי רשם המסחר. תעודות רישום החברה מכילות פרטים של אותם מחזיקי מכסות באמצעות הסדרי מועמד (nominee arrangements).

העתקת מקום מושב (Redomiciliation)

אין כול מגבלה המוטלת על העתקת מקום מושבן של חברות בתוך או מחוץ למדיירה כול עוד סמכויות השיפוט האחרות מאפשרות זאת. אולם, יש מספר תקנות והליכים שעל החברות לעמוד בהם בכדי לאפשר לחברה להעתיק מקום מושבה למדיירה.

דרישות חשבונאות וביקורת

על כל החברות להכין דוחות כספיים שנתיים ותיק חשבונאי בהתאם לתקנות החשבונאות הפורטוגליות. לחברות אותן דרישות דיווח לתקנות כמו חברות פורטוגליות רגילות.

חברות ציבוריות בע"מ (Sociadades Anónimas) נדרשות למנות רואי חשבון המעוגנים בחוק או שיהא להן ועד ביקורת מנהל ובו לפחות חבר אחד יהיה רואה חשבון מעוגן בחוק. במקרים מסוימים חברות פרטיות תידרשנה למנות רואה חשבון מעוגן בחוק.

אגרת רישיון בשל פיגור בתשלומים

אם חברה מפגרת בתשלומי הרישיון השנתי שלה במשך למעלה מששה חודשים, הממשלה, לאחר פרסום ברשומות הממשלה, רשאית לבטל את רישיון החברה. במקרה זה, החברה תפסיד באופן אוטומטי את כל ההטבות הפיננסיות הניתנות לה במסגרת אזור הסחר החופשי במדיירה ותהא כפופה למס פורטוגלי רגיל.

אזור הסחר החופשי

אזור הסחר החופשי במדיירה מורכב מארבעה תחומים נפרדים, כדלקמן:

אזור תעשייתי – הפטורים כוללים את כל התוצרת הפיזית ומעבר סחורות אשר מתרחשות באופן בלעדי באזור המיועד ב- Caniçal , מדיירה. היתרון העיקרי עבור חברות העוסקות בפעילויות ייצור הינו שסחורות המיוצרות בתוך אזור הסחר החופשי ונשלחות למדינות החברות באיחוד האירופאי פטורות מתוך מיסי מכס אם מקורם של חומרי הגלם והמרכיבים מתוך האיחוד האירופאי.

מוסדות פיננסיים – לרוב הבנקים הפורטוגלים ולמספר בנקים בינלאומיים יש סניפים או חברות בת במדיירה.

שירותים בינלאומיים ומסחר – רוב החברות שהתאגדו ובעלות רישיון באזור הסחר החופשי רשומות כחברות שירות בינלאומי ומסחר על מנת ליהנות מפטור ממיסים הניתן עד לשנת 2011.

תובלה ויאכטות – רישום תובלה בינלאומי הוקם במדיירה על מנת לאפשר לכלי שיט להירשם תחת הדגל הפורטוגלי ולפעול בתוך חקיקת אזור הסחר החופשי מבלי חבות כלשהי למיסוי פורטוגלי או להגבלות בקשר לתקנות החלפת שליטה.

אוניות הרשומות אצל רשם התובלה הבינלאומי במדיירה MAR (Madeira's International Shipping Register) רשאיות לפעול בין נמלי פורטוגל והאיחוד האירופאי.

יאכטות בילוי (Pleasure yachts) אשר נרכשו באמצעות חברה הרשומה במדיירה (אשר הייתה בבעלותה יאכטה או דרך סוכן) ובאשר על כן קיבלו חשבונית מע"מ, תהיינה רשאיות להישאר בטריטורית המים של האיחוד האירופאי ותחזקנה ב"דרכון" תקף לעניין זה. שיעור המע"מ הנוכחי הינו 12% בלבד והדבר יכול לאפשר חסכון משמעותי לבעלי היכטה המעוניינים שהיכטה אשר בבעלותם תישאר במימי האיחוד האירופאי, כאשר בעבר הם לא החזיקו חשבונית מע"מ תקפה אשר שולמה.

אמנות למניעת כפל מיסוי

לפורטוגל מספר אמנות למניעת כפל מיסוי. ככלל, לאמנות מס אלו אין סעיפי הגבלה לעניין ההטבות (האמנה מול ארה"ב ובמובן מסוים האמנה מול ספרד הן יוצאות דופן) ומאפשרות לחברות הרשומות ובעלות רישיון באזור הסחר החופשי של מדיירה ולבעלי מניותיהן ליהנות מסעיפי האמנות החתומות על ידי פורטוגל.

מספר מסוים מכלל אמנות אלו, בייחוד הוותיקות מביניהן, מכילות סעיפים חסכון במס tax sparing clauses. אמנות אלו כוללות את אוסטריה, סין, הודו, הונגריה ומקאו.

סעיפי הלבנת הון

מכיוון שפורטוגל חברה באיחוד האירופאי, היא יישמה את הדירקטיבות המתייחסות להלבנת הון. סעיפי החוק כוללים פשעים ועבירות שבוצעו מחוץ לפורטוגל. אותם אלו הנדרשים לדווח על הלבנת הון או כסף חשוד או בחשדות לפשעי הלבנת הון כוללים אנשים העוסקים בפריטים בעלי ערך סחיר גבוה. ישנה הצעת חוק לחייב את המשפטנים כמו גם בעלי מקצועות אחרים לדווח על הלבנת הון חשודה. הצעות אלו נמצאות בדיון ועדיין לא יושמו.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני