• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםספר "הוצאות מוכרות במס"עדכונים לחלק א - מס הכנסההוצאות למעונות ולטיפול בילדים מוכרות לצורכי מס

הוצאות למעונות ולטיפול בילדים מוכרות לצורכי מס

05.04.2008

הוצאות למעונות ולטיפול בילדים מוכרות לצורכי מס

רמי אריה עו"ד רו"ח

בפסק דין תקדימי של השופט אלטובייה מגן, נקבע בתקדים מהפכני היום (3.4.2008) כי אמהות עובדות יוכלו לנכות את התשלומים שהן משלמות למעונות יום ולמטפלות כהוצאות מוכרות לצורכי מס הכנסה. מעתה, יוכלו אמהות עובדות להכיר בהוצאות למטפלות ולמעונות כהוצאות מוכרות למס, בין אם הן שכירות ובין אם הן עצמאיות. יש להניח שעיקרון דומה יופעל גם לגבי גברים במשפחות חד-הוריות.

ההכרה בהוצאות אלו תטיב במיוחד עם נשים המשתכרות הכנסות גבוהות והמשלמות שיעור מס גבוה. לפי החלטת בית המשפט, ההוצאות שיוכרו הן הוצאות לתשלום למעונות ומטפלות עד גיל בי"ס ולאחר מכן יוכרו הוצאות בשל תשלום למועדניות צהריים לאחר שעות הלימודים בבה"ס, עד גיל 14 שנים.

בעמ"ה 1213/04 ורד פרי נ' פקיד שומה גוש דן, שפורסם ביום 3.4.208, הותרו לראשונה הוצאות טיפול בילדים כהוצאות מוכרות לצורכי מס. לפי פסק הדין החדש, ההוצאות יוכרו בשיעור של שני שליש מההוצאה, בעוד שהשליש הנוסף של ההוצאות לא יוכרו בניכוי היות והם ייחשבו כהוצאות פרטיות. עו"ד ורד פרי שיוצגה בהצלחה רבה על ידי משרד עו"ד משה שקל יחד עם ארגון נעמ"ת ושדולת הנשים, דרשה את ניכוי ההוצאות למעונות היום של שני ילדיה, בטענה כי הן מחויבות המציאות לצורך יציאתה לעבודתה כעורכת דין. השופט אלטוביה קיבל את טענתה וקבע כי 2/3 מהוצאות טיפול בילדים יותרו בניכוי לצורכי מס ובלבד שהתשלום בגין ארוחות הילדים יופרד מהתשלום הכולל. כאשר אין הפרדה בין תשלום הארוחות לתשלום למעון, יוכרו רק מחצית מההוצאות.

נציין, כי דעתו המקצועית של החתום מעלה, עו"ד רו"ח רמי אריה, כפי שהובאה בספרו "הוצאות מוכרות למס" עוד משנת 2004, הייתה כי ניתן להכיר בהוצאות לטיפול בילדים, בשם עיקרון השוויון בין בני הזוג. בספר נכתב:

"ניתן להקיש מפסיקה בעניין הזכאות לחישוב מס נפרד...... למרות האיסור לערוך חישוב מס נפרד ......המדובר באיסור שהוא רק בחינת חזקה הניתנת לסתירה. ..נקבע , כי יש להתיר חישוב מס נפרד לבני זוג העובדים...ייתכן, כי מאותם נימוקים בדבר זכות יסוד חופש העיסוק ולמניעת אפליה בין גברים ונשים , ייקבע כי כאשר מורם נטל ההוכחה כי ההוצאות לשמירת ילדים במעונות או על ידי מטפלות לפחות בגילאים הנמוכים, נועדה, אך ורק, כדי לאפשר להורה לצאת לעבודה ולהשתכר הכנסות, הרי המדובר בהוצאות לייצור הכנסות שהן הוצאות מוכרות."

החלטה זו הינה החלטה פורצת דרך בתחום המס שכן לראשונה הוכרו הוצאות טיפול בילדים כהוצאות בייצור ההכנסה דבר שיאפשר ליותר הורים ובמיוחד נשים לצאת לעבודה שהרי מעתה הנשים העובדות יידעו כי לא כל הכנסתן עוברת למעשה למעונות ולמטפלות ללא כל זיכוי מס. צפוי, כי החלטה זו אף תביא לגידול בכח העבודה, להגדלת תוצר העבודה המקומי ולהגדלת הכנסות המדינה ממיסים.

רשות המיסים כבר הודיעה כי תערער על פסק הדין לבהמ"ש העליון ועד לקבלת הכרעתו לא תתיר את ההוצאות בניכוי.

לגבי עמדה זו נזכיר, כי בהלכת אפלבוים של כב' השופטת ד. פלפל, נקבע מפורשות כי אסור לרשות מנהלית להתעלם מפס"ד שנקבע על ידי בית משפט מחוזי. הלכה של בהמ"ש מחוזי מחייבת רשות מנהלית, עד שתיקבע הלכה אחרת בבהמ"ש העליון.

לפי פקודת מס הכנסה, חייבת רשות המיסים לקלוט כל דו"ח על הכנסות המוגש לה כשומה עצמית. ולשחרר את החזר המס המגיע בגינו, בתוך 90 ימים מהיום שהוגש הדו"ח, אלא אם פקיד השומה הוציא שומה לפי מיטב שפיטתו בתוך אותם 90 יום, ואז לפי סעיף 160א לפקודה - יוחזר רק מחצית ההחזר.

הכול לפי העיקרון כי סכום מס השנוי במחלוקת, יהיה בידי המבקש את ההחזר, עד להכרעה שיפוטית בעניין. מכאן, כי הודעת רשות המיסים כי "אינה מקבלת את פסק הדין פרי ולא תחזיר את החזר המס שיתבע לפי פסק דין זה" - אינה חוקית מפורשות.

לפיכך, שכירים או עצמאים יכולים להגיש דוחות להחזר מס, לפי סעיף 160 לפקודת מס הכנסה - עד שש שנים לאחור.

אנו ממתינים בקרוב גם לפסיקה סופית של השופט אלטוביה מגן, בעניין חישוב נפרד לבני זוג העובדים יחד, בהנחה שתתקבל אותה פסיקה, הרי סוף סוף יתוקן העוול שנעשה במשך שנים לנשים עובדות המטופלות בילדים וכן לאלו מהן העובדות עם בני זוג אשר קופחו שנים רבות.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני