• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמיסוי מוניטין ורווחי הוןלמכור או לא למכור בשוק ההון עד 31 12 2008 מכירה רעיונית או לא מכירה רעיונית

למכור או לא למכור בשוק ההון עד 31.12.2008 ? - מכירה רעיונית או לא מכירה רעיונית ?

15.12.2008

למכור או לא למכור בשוק ההון עד 31.12.2008 ?

רמי אריה עו"ד רו"ח

הדילמה שבפניה עומדים המשקיעים בשוק ההון אשר צברו הפסדים נכבדים על השקעתם אינה פשוטה. השיקולים אינם רק שיקולי כדאיות כלכלית של חיזוי התשואה משוק ההון בעתיד הקרוב או הרחוק, בין בתיק ההשקעות הנוכחי ובין בתיק השקעות מסווג מחדש, אלא השיקולים האם לממש או לא לממש הפסדים עד ליום 31.12.2008 הם גם שיקולי מיסוי. אלו שיקולים בשאלה האם לממש או לממש את תיק ההשקעות כולו או חלקו לפני תום שנת המס כדי לנצל את ההפסדים לצורכי מס על מנת להקטין במעט את הנזקים שכבר נגרמו ואף לקבל החזרי מס ששולם בעת שהיו רווחים או ישולם בעת שיהיו רווחים משוק ההון ורווחי הון אחרים בשנים הבאות.
כדאי לשים לב, כי שיקולים אלו יפים גם באם תאושר " מכירה רעיונית " על ידי רשות המיסים בהתאם לתוצאות הדיון המתקיים בימים אלו ממש במשרד האוצר, בין היתר, בעקבות פניית משרדנו לרשות המיסים בבקשה לאשר "מכירה רעיונית" לפני 31.12.2008.

במהלך שנת 2008 שילמו המשקיעים מס בשיעור של 20% על הרווחים הריאליים שנוצרו להם משוק ההון בדרך של מס במקור שנוכה אוטומטית עם המימוש. כעת, לאור ההפסדים החריפים בבורסה, מגיע למשקיעים לפחות לקבל את החזר המס שנוכה במקור. אולם, השאלה היא אימתי לממש את הרווחים לפני או אחרי 31.12.2008 ? הנה מספר שיקולים בהחלטה זו:

1. ככל שהיו לכם רווחים משוק ההון במהלך שנת 2008 שעליהם שילמתם מס הכנסה במקור כדאי לכם לממש הפסדים עד ליום 31.12.2008 כדי שתוכלו לקזז את ההפסדים מהרווחים ולקבל את החזר המס ששילמתם בחזרה. במקרה זה זכותכם להגיש דוח שנתי לפקיד השומה בשל שנת המס 2008 ולדרוש את הפרש המס במקור ששולם בחזרה בגין קיזוז ההפסדים מניירות הערך מהרווחים שהיו. אולם, לא כדאי בהכרח לממש הפסדים מעבר לסכום הרווחים שהיו בשוק ההון שהרי ממילא לא תקבלו החזר מס העולה על זה ששילמתם בפועל.

2. ככל שהיו לכם במהלך שנת 2008 רווחי הון מכל מקור אחר, כגון: ממכירת פעילות, מכירת אופציות במסלול ההוני, מכירת פטנטים ואפילו ממכירת נכסי מקרקעין, כדאי לכם לממש את ההפסדים עד 31.12.2008 לפחות עד גובה הרווחים שהיו. שכן, קיזוז הפסדים מרווחי הון אפשרי רק בתוך אותה שנת מס שבה נוצרו ההפסדים. אולם, באם לא היו לכם רווחי הון או שבח מקרקעין במהלך שנת 2008 והם צפויים להיות במהלך שנת 2009, אין חשיבות לשאלה באם תממשו לפני או אחרי 31.12.2008 שכן, מימוש לפני תום השנה יגלגל לכם את ההפסדים גם לשנים הבאות ובלבד שתדווחו על ההפסדים בדוח שתגישו למס הכנסה לשנת 2008.

3. ככל שהיו לכם הפסדים במהלך שנת המס 2008 כדאי לממש עד 31.12.2008 כדי להבטיח כי ההפסדים אכן ינוצלו לקיזוז מרווחים שיהיו לכם בעתיד. במקרה כזה עדיף שיהיה הפסד מוכח וממומש שמור בידכם ואתם תחליטו מאיזה רווח לממש אותו בעתיד. אולם, באם אתם לא נוטים להגיש דוח שנתי למס הכנסה, כדאי לכם לממש את ההפסדים דווקא בשנת 2009, שכן אז הקיזוז של הפסדים כנגד רווחים באותה שנת מס נעשה ככלל אוטומטית על ידי הבנקים או הברוקרים ואין צורך לדווח על ההפסדים שיועברו משנת 2008 לשנת 2009 למס הכנסה.

4. אם אתם סוברים כי ערך נייר הערך שעליו הפסדתם לא יעלה בעתיד כדאי לממש את ההפסדים עכשיו כדי למצות מקסימום סכום הפסדים לקיזוז מרווחי ההון כאמור. אולם, באם אתם חושבים שערך נייר ערך זה יעלה משמעותית בעתיד במועד שבו תרצו למכור אותו בפועל, כדאי לכם לא לממש כעת, כדי לא לאבד את הפטור ממס על הפרשי ההצמדה למדד המחירים לצרכן על עליית ערך עלות רכישת נייר הערך מיום רכישתו על ידכם ועד היום. פטור שהולך לאיבוד כאשר מממשים בהפסד.

5. ככל שהיו לכם הפסדים משוק ההון אתם יכולים לממשם ולקזזם גם כנגד ריבית שנוצרה לכם מניירות ערך אחרים כגון: מאגרות חוב או מק"מים. אולם, באם הריבית שנוצרה לכם היא דווקא מפיקדונות או חסכונות, לא ניתן לקזז ממנה רווחי הון משוק ההון. במקרה כזה, כדאי לכם להמיר את ההשקעות שלכם מפיקדונות וחסכונות לאג"חים או למק"מים ולממש את ההפסדים דווקא לאחר 31.12.2008 כדי שתוכלו לקזז את רווחי הריבית שייווצרו לכם בעתיד מהם, כנגד הפסדי ההון. זאת מכיוון שניתן לקזז הפסדי הון מרווחים מריבית מניירות ערך רק באותה שנת מס.

6. ככל שיש לכם הפסדים משוק ההון ועודפים לחלוקה בחברה שאתם בעלי שליטה בה, כדאי לכם לממש את ההפסדים לפני 31.12.2008, היות וניתן לקזז הפסדי הון משוק ההון כנגד דיבידנדים ובתנאי שהם חולקו באותה שנת מס שבה נוצרו ההפסדים משוק ההון. אולם, באם לא תספיקו לבצע חלוקת דיבידנדים בעין עד ליום 31.12.2008 אלא רק בשנת 2009, כדאי לכם לדחות את מימוש הפסדי שוק ההון לשנה הבאה כדי להבטיח את האפשרות לקיזוזם מהדיבידנדים באותה שנת מס.

7. ככל שפעילותכם בשוק ההון גדולה במיוחד ובמכשירי הון מורכבים, כדאי לכם לממש את ההפסדים משוק ההון עד ליום 31.12.2008 כדי שתוכלו לקזזם כהכנסות מעסק מכל מקור הכנסה שיש לכם בשנת 2008, לרבות מהכנסות מעסק, ממשכורת, מאופציות במסלול שכר עבודה ואפילו מהשכרת נכסים. אולם, קחו בחשבון שהיחשבות כסוחר בניירות ערך יכולה לגרום למיסוי הרווחים משוק ההון שהיו לכם משוק ההון כהכנסות מעסק גם בשנים קודמות וגם בשנים הבאות.

8. ככל שמכרתם בשנת 2008 נכס מקרקעין החייב במס שבח מקרקעין, כדאי לכם לממש את ההפסדים עד ליום 31.12.2008 על מנת שההפסדים יוכרו בקיזוז מהשבח. כדאי לממש את הפסדי ההון אף אם מכירת הנכס תבוצע רק בשנת 2009. זאת כדי להבטיח כי ההפסדים יקוזזו מהשבח שעלול להיות חייב בשיעור מס גבוה בהרבה משיעור המס החל על רווחי הון בשוק ההון. אולם, באם שיעור השבח הצפוי לכם הוא נמוך מ- 20% והוא יהיה רק בשנת 2009, אין חשיבות למועד מימוש ההפסדים לפני או אחרי 31.12.2008.

9. ככל שהיו לכם הפסדים מהשקעות שירדו לטמיון, הלוואות בעלים לחברה שהיא חדלת פירעון, לרבות בשל ערבויות אישיות שחולטו, הם ייחשבו כהפסדי הון, הניתנים גם הם לקיזוז מרווחי הון שנוצרו בשוק ההון וכדאי לכם לממש הפסדים אלו עד ליום 31.12.2008. אולם, באם לא היו לכם רווחי הון חייבים במס במהלך שנת 2008 אין צורך למהר ולממש את ההפסדים האלו עד ליום 31.12.008 אלא כדאי לחכות למועד הנוח מבחינתכם למימושם.

10. אם יש לכם הפסדים משוק ההון בחברה משפחתית כהגדרתה בפקודת מס הכנסה, כדאי לכם לממש את ההפסדים כבר השנה, כדי לקזזם כנגד רווחי הון או ריבית או דיבידנדים מחברות אחרות שהיו לכם במישור האישי בשנת 2008. אולם, באם ההפסדים הם בחברה שאינה מוגדרת כחברה משפחתית, כדאי לדחות את מימושם לשנת 2009 לאחר שתבקשו כי החברה תאושר כחברה משפחתית בשנת 2009 ככל שהיא יכולה להיות מוגדרת ככזו לפי הוראות פקודת מס הכנסה ואז לבצע את הקיזוזים כלפי מעלה במישור האישי.

כדאי לשים לב לעניין מימוש ההפסדים, כי כפי שפורסם אתמול, ייתכן ולבסוף תאושר על ידי רשות המיסים " מכירה רעיונית " של מכירה ורכישה מחדש של אותו נייר ערך רק לצורך ההכרה בקיומם של ההפסדים, כפי שהותרה מכירה כזו בתום שנת 2005.

השיקולים האמורים לעיל יפים הן לעניין מימוש בפועל והן לעניין מימוש בדרך של "מכירה רעיונית" באם תאושר לבסוף על ידי רשות המיסים. יש לחשוב ולשקול היטב האם לממש והאם לקזז את ההפסדים מהרווחים שנוצרו בשנת 2008 או לדחות את המימוש לשנים הבאות. כעת רק נשאר לכם להחליט האם לממש או לא לממש לפני 31.12.2008 ?!

רמי אריה עו"ד רו"ח, מומחה לדיני מיסוי ומנהל מקצועי של אתר האינטרנט מיסים ועסקים www.ralc.co.il.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני