• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהספירות מלאי בצל הטילים בדרום

ספירות מלאי בצל הטילים בדרום

04.01.2009

ספירות מלאי בצל הטילים בדרום

רמי אריה עו"ד (רו"ח) אריאל פטל, רו"ח

לאור הלחימה באזור הדרום והגידול בטווח ירי רקטות לעבר ישובים בישראל, יש לקבל בהבנה סירובם של עובדים ליטול חלק פעיל במפקדי מלאי בישובים מסוימים. לפיכך מוצע, לדחות את מועד ספירת המלאי ואת מועד נוכחות המבקר במפקד.

לראשונה בישראל מסתיימת שנת המס, כאשר מרבית החלק הדרומי של המדינה נמצא בהשבתה חלקית או מלאה מפעילות בשל המצב הביטחוני. אבל ה- 31.12.2008 לא חיכה לאף אחד ולפי הוראות מס הכנסה יש חובה לכאורה על חברות ובעלי עסקים לערוך ביום זה את ספירות המלאי שלהם.

עולה השאלה: האם רשאים בעלי העסקים או רואה חשבון המבקר שלהם לא לבצע את ספירת המלאי ביום 31.12.2008 ולא לבצע את ספירת המלאי לחברה או עסק הממוקמים בטווח ירי של שלטון חמאס מעזה (למשל בבאר שבע, אשקלון, אשדוד, גן יבנה וכד')?

לדעתנו, התשובה היא חיובית. ניתן שלא לערוך את ספירות המלאי ביום 31.12.32008 ואף לוותר על נוכחות רואה החשבון בספירות המלאי כפי שדורשות הוראות מס הכנסה וכללי החשבונאות המקובלים.

אולם, ויתור על ספירת המלאי כל עוד נמשך המצב הביטחוני הקשה מחייב נקיטת נהלי ביקורת חלופיים שיינקטו מייד עם סוף המלחמה בדרום ובעיקרם עריכת ספירת המלאי מייד בתום המלחמה מתוך הנחה שלא הייתה תנועה במלאי בעת המלחמה ואם הייתה תנועה של המלאי יש לנהל רישום שלה לצורך הפחתת או הוספתה למלאי שייספר בתום המלחמה.

האפשרות לדחיית ספירת המלאי מפורטת בתקן ביקורת 83 של לשכת רואי חשבון בישראל בדבר ראיות ביקורת-שיקולים נוספים לגבי פריטים מסוימים, הקובע כי אם לא מעשי לספור את המלאי ניתן לנקוט בדרכי ביקרות חלופיים לגבי שווי המלאי לתום שנת המס.

סעיף 6 לתקן קובע כי: "אם המבקר אינו יכול להיות נוכח בספירת המלאי במועד שתוכנן מחמת נסיבות בלתי צפויות, עליו לבצע מספר ספירות מלאי במועד חלופי או לפקח עליהן, ולפי הצורך לערוך בדיקות לגבי עסקאות שבוצעו בין שני המועדים".

נזכיר כי לפי הוראות מס הכנסה:

א. ניתן לבצע את המפקד בתוך 10 ימים לפני או אחרי יום המאזן.

ב. ניתן לבצע את המפקד בתוך חודש ימים לפני יום המאזן או לאחריו ולערוך את התיאומים הנדרשים ובלבד שמי שמבקש לפעול כך, יודיע בכתב ומראש לפקיד השומה על רצונו זה.

בכל מקרה, חברה שמנהלת מלאי על בסיס תמידי פטורה מן הצורך לקיים מפקד מלאי בסוף שנה. חברה כזו יכולה לספור באופן אקראי את פריטי המלאי שלה לאורך כל השנה ובלבד שבמהלך מחזוריות של שנה המלאי ייספר לפחות פעם אחת.

אריאל פטל, רו"ח הוא מנהל המחלקה המקצועית של אליוט ישראל.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי