• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהמהפכת המיסוי הירוק ומשמעויות המיסוי הנלוות שלה

מהפכת המיסוי הירוק ומשמעויות המיסוי הנלוות שלה

09.08.2009

מהפכת המיסוי הירוק ומשמעויות המיסוי הנלוות שלה

הרפורמה כוללת יצירת תמריצים כלכליים להפחתת הזיהום הסביבתי

ומשמעויות נלוות כגון: הגדלת שיעורי הפחת על מוניות

רשות המיסים בישראל

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, והשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הודיעו הבוקר על מדיניות הממשלה החדשה שעיקרה יצירת תמריצים כלכליים להפחתת הזיהום הסביבתי. לראשונה, נרתמת מערכת המס לצמצום זיהום האוויר תוך יצירת מדיניות ממשלתית ברורה וארוכת טווח - המיישרת קו ואף למעלה מזה, עם מדינות רבות בעולם המערבי. השרים אימצו את המלצות הועדה הבין משרדית, בראשות סמנכ"ל רשות המיסים, בועז סופר, וכללה את נציגי משרדי האוצר, הגנת הסביבה, התחבורה והתשתיות הלאומיות.

תכלית המלצות הועדה הינה שימוש בתמריצי מס למען הגנת הסביבה - הפחתת פליטות המזהמים מכלי רכב ומפעלי תעשיה מחד, תוך עידוד צריכה ושימוש באנרגיה חלופית מאידך.

פרטי רפורמת "המיסוי הירוק":

מס קניה על רכב :

קביעת "מדד ירוק" המדרג את כלי הרכב בהתאם לרמת הזיהום שנקבעת לפי שקלול העלויות הציבוריות של פליטות המזהמים, וקביעת מס קניה בהתאם לדירוג זה. התאמה מסוימת נערכה בסעיף זה על מנת להגביר את האפקטיביות של מנגנון המדד הירוק מחד, ולתת העדפת מס לרכב קטן ונקי יותר ביחס לרכב יקר ומזהם, ומאידך כדי להגדיל את מקורות הממשלה כחלק מתקציב המדינה לשנים 2009-2010. במקום מס קניה בשיעור של 72-75% על רכב (פרטי או מסחרי, בהתאמה), יוטל מס קניה בשיעור של 92% תוך הפחתה קצובה של המס לפי מידת ה"פרס".

התחולה של סעיף זה נקבעה ל-1 באוגוסט 2009. יובהר כי השילוב של שיעור מס מוגדל והטבה שקלית קצובה לא בהכרח יביא להגדלת המס האפקטיבי ובחלק מהמקרים יגרום אף להפחתת נטל המס. למעלה ממחצית מכלי הרכב הנמכרים בישראל בשנת 2009 המס יישאר על כנו או אף ייפחת. הרוב המוחלט של תוספת המס, המווה חלק מתקציב המדינה לשנים 2009-2010 בסך כ-400 מלש"ח, תנבע מקבוצת הזיהום המירבית (15).

קביעת מס קניה בשיעור מופחת לרכב משולב מנוע (היברידי) - 30%, ולרכב נטול פליטות (כגון רכב חשמלי) - 10%, למספר שנים מוגבל, וזאת בכפוף לרמת הזיהום של כלי רכב אלה.

מתן הטבה לרכב דיזל המיובא עם לוכד חלקיקים, בין 1,500 ₪ ל- 4,000 ש"ח בהתאם לסוג הממיר.

חישוב הציון הירוק יבוצע לפי שקלול נתוני פליטות המזהמים מחמישה סוגים שונים אשר גורמים לנזקים סביבתיים ובריאותיים. סוגי הפליטות הנכללים בחישוב ה"ציון הירוק" הם: תחמוצות חנקן (NOX), פחמן חד חמצני (CO), פחמימנים (HC), חלקיקים (PM), פחמן דו-חמצני (CO2).

פירוט החלוקה לדרגות זיהום והתמריצים המוצעים:

* קבוצה 1 כוללת רכב נטול פליטות (כגון חשמלי). שיעור מס הקניה בקבוצה זו יעמוד על 10% בשנים 2009-2014 ועל 30% בשנים 2015-2019.

** קבוצה 2 מתחלקת לשתי קטגוריות לפי סוג ההנעה. על רכב שהוא בעל הנעה חלופית מקורית (מהיצרן), כגון רכב היברידי, יוטל מס קניה בשיעור 30% בשנים 2009-2012, 45% בשנת 2013, ו- 60% בשנת 2014. שיעורי המס המופחתים יינתנו לרכב שנפח מנועו עד 3,000 סמ"ק, בתנאי שהציון הירוק שלו אינו עולה על 130.

על רכב בעל הנעה רגילה יוטל מס קניה 92% בניכוי 15,000 ש"ח. החל משנת 2015 יאוחדו שתי הקטגוריות והמס בשתיהן יהיה 92% בניכוי 15,000 ש"ח.

דרגת הזיהום תוטבע ברישיון הרכב של כלי הרכב. כמו כן, קובץ דגמי הרכב עם פירוט נתוני הפליטות יפורסם באתר משרד התחבורה, ויבואני הרכב יחויבו לציין את נתוני הזיהום וצריכת הדלק על כל רכב חדש שיוצע למכירה.

הכללים בנוגע לחישוב מס הקניה יחולו גם בעת יבוא של רכב משומש (תוך התחשבות בכללים הקיימים, למשל בנוגע לרכב עולים). יובהר כי ביבוא רכב, אי המצאת נתוני פליטות בהתאם לדרישות שקבע משרד התחבורה, תגרום לשיבוץ הרכב בדרגת זיהום הגבוהה ביותר, קרי, לרכב זה לא יינתנו הטבות מס בהתאם לדרגת הזיהום.

לגבי תושבים חוזרים שמייבאים רכב מעל גיל שנתיים, בעת השלמת מסים לרכב, יחויבו בהשלמת מס לשיעור 72%. הוראה זו תהיה בתוקף לתקופה מוגבלת.

מס קניה על מוניות ורכב סיור (רכב מדברי)

על אף שמערכת המס בישראל נמנעת, ככלל, מהטלת מס על אמצעי יצור, מוניות דורשות התייחסות מיוחדת בהיבט של המיסוי הירוק - שכן, מדובר בכלי רכב שהם בד"כ בעלי מנוע רב עוצמה ודרגות זיהום גבוהות יחסית, כאשר הנסועה הממוצעת שלהם גבוהה לאין ערוך מזו של רכב משפחתי או אף רכב עסקי. לפיכך הוחלט להטיל על מוניות מס קניה בשיעור 10% תוך הפעלת אותו מנגנון התמריצים אשר נקבע עבור רכב נוסעים.

בנוסף שיעור הפחת למוניות יעלה מ- 20% ל- 25%. תוצאתית, מוניות שדרגת הזיהום שלהן תהיה עד 8-9 (תלוי גם במחיר הרכב), לא ישלמו מס קניה.

שווי שימוש ליניארי:

שווי השימוש ברכב צמוד נקבע כסכום קבוע לפי 7 קבוצות מחיר. השיטה תיושם גם בהמשך על רכב שנרשם לראשונה עד לתאריך 31 בדצמבר 2009.

החל מינואר 2010 תיושם שיטה לפיה יחושב שווי השימוש ברכב כאחוז ממחיר הרכב לצרכן (באופן ליניארי). שיטה זו תיושם אך ורק בנוגע לרכב חדש שיירשמם ממועד זה ואילך.

שווי השימוש יעמוד על 2.5% ממחיר הרכב לצרכן (2.19% בשנת 2010 ). שיעורים אלה מתואמים בקירוב עם מדרגות שווי השימוש על פי המתווה הנוכחי של העלאת זקיפת ההטבה בשנים 2008-2011, בין היתר כדי למנוע השפעה על הרכישות יצוין כי ביחס לקבוצות המחיר, ייתכן שבגין דגם רכב מסוים ישולם מס נמוך יותר לפי שווי השימוש הליניארי, או מס גבוה יותר - כל מקרה לגופו, כאשר בממוצע אין שינוי בנטל המס.

מוצע שלרכב היברידי ורכב נטול פליטות יחושב שוווי השימוש הליניארי לפי שיעור שווי השימוש כאמור לעיל, תוך הפחתת 500 ש"ח מסכום הזקיפה. להבדיל ממס קניה, הפחתה זו תינתן ללא קשר לנפח מנוע/דרגת הזיהום. הוראה זו תהיה בתוקף כהוראת שעה עד תום שנת 2014.

תקנות הפחת:

תקנות הפחת קובעות תמריצי מס לבעלי עסקים (חברות ו/או עצמאים).

על מנת שלא להכביד על ענף המוניות (עליהן הוטל, כאמור, מס קניה 10% בניכוי ההפחתות לפי דרגת הזיהום), הועלה שיעור הפחת החל עליהן, מ-20% ל-25%, ובכך להקטין את חבות המס של בעלי המוניות בשנים הראשונות לאחר רכישת הרכב.

אין אפשרות מעשית לבצע מהלך דומה במשאיות ואוטובוסים, עקב היעדר נתוני פליטות מזהמים ולאור היצע מוגבל של משאיות "נקיות"; כצעד חלופי, הועלה שיעור הפחת אך ורק על כלי רכב כבדים (משאיות ואוטובוסים) משולבי מנוע (היברידיים) על מנת לתת תמריץ כלכלי לרכישתם.

על מנת להגדיל את היצע ייצור החשמל ולגוון את מקורותיו (ייצור באמצעות השמש), מוצע לקבוע פחת מואץ בהוראת שעה לשנים 2009 - 2012 . הפחת יינתן בעת רכישה והפעלה של מתקנים לחימום מים העושים שימוש באנרגיית השמש, כאמצעי לעידוד חסכון אנרגטי.

הקלות במס להתקנת מתקנים ביתיים ליצור חשמל

משקי בית שיתקינו על גגות או בחצרות בתיהם מתקנים ליצור חשמל מאנרגיית השמש בטכנולוגיה פוטו-וולטאית, יזרימו את החשמל שייוצר לחברת החשמל תמורת תשלום. על מנת לתת תמריץ כלכלי להתקנת מתקנים אלה, נקבע כי ההכנסות ממכירת החשמל כאמור, עד סכום כולל של 18,000 ש"ח לשנה (ובלבד שהמתקן לא יעלה בהספקו על 4 קילוואט), יהיו פטורות ממס . במידה וההכנסות יהיו גבוהות מהתקרה, יופחת הפטור בהדגרה ב- 1 ש"ח לכל שקל של חריגה, עד לביטולו המלא בסכום הכנסה 36,000 ש"ח לשנה.

הקלות במס לסוגי דלק "נקיים" יותר:

על מנת להסדיר את שוק הב:ו-דיזל המהווה תחליף לסולר ולעודד שימוש בתערובת ביו-דיזל -5 (B-5) המורכבת מ- 95% סולר ו- 5% ביו-דיזל, הוחלט למסות את הביו-דיזל (B-100) ולתת הטבת מס לרכיב הביו-דיזל בתערובת האמורה וזאת עד לקביעת חובה חוקית לייצור תערובת ביו-דיזל - 5 בעוד שנתיים.

ביו-דיזל ייהנה מהטבה במס בשיעור זהה למשקל ביו-דיזל בתוך הסולר. תקן מחייב ייכנס לתוקף בתוך שלוש שנים, כך שסולר יהיה חייב לכלול 5% ביו דיזל. עד אז, הטבה בגבוה 5% מהמס תינתן לתזקיק סולר שיכיל 5% ביו דיזל.

תחליבי סולר, ייהנו אף הם מהקלה. כך, תזקיק סולר שיכלול 13% מים, 3% תחליב מיוחד, ו-84% סולר, ייהנה מהטבה במס בשיעור של 16%.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי