• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףמאמרים - מע"מרשות המיסים יוזמת הקלות לפי חוק מע מ ויפה שכך

רשות המיסים יוזמת הקלות לפי חוק מע"מ – ויפה שכך !

17.01.2011

רשות המיסים יוזמת הקלות לפי חוק מע"מ – ויפה שכך !

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

ביום 17.1.2011 פרסם משרד האוצר תזכיר הצעת חוק מס ערך מוסף שככל שיאושר בכנסת ואין סיבה שלא, ייתן הקלות רבות לעוסקים שיוסדו בחוק מע"מ, לרבות הפיכת שיטת "בסיס מזומן" לבעלי מקצועות חופשיים ולסוגי עסקאות מסוימות להסדר של קבע בחוק.

ההקלות העיקריות הנכללות בתזכיר החוק הן:

1. הסדרת הדיווח על בסיס מזומן

סעיף 29 לחוק מס ערך מוסף קובע חריגים שבהם מועד החיוב במס הוא על בסיס דיווח מזומן קרי, במועד קבלת התשלום בגין העסקה. בתקנה 7 לתקנות מע"מ הוגדרו קבוצות עוסקים, בעיקר בעלי מקצועות חופשיים וסוגי עסקאות אשר מועד החיוב במע"מ לגביהם חל עם קבלת התמורה על בסיס מזומן.

בתקנה 7(א)(6) לתקנות מס ערך מוסף, נקבע כהוראת שעה לשנת 2009, כי נותני שירותים ואחרים אשר חלה עליהם החובה לנהל פנקסי חשבונות על פי תוספת יא' להוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות) ושמחזור עסקאותיהם אינו עולה על 15,000,000 ₪, ידווחו על עסקאותיהם על בסיס מזומן. כלומר, יוציאו חשבוניות רק בעת קבלת התקבולים בפועל על ידם ולא לפי מועד מתן השירות. כעת מוצע לעגן את ההוראה האמורה כהוראה של קבע במסגרת חוק מע"מ.

2. הטלת קנס עד 1% מהמחזור והקפאת תשלומו

מוצע לתקן את סעיף 95 (א) לחוק המע"מ ולקבוע בו, בהתאם לפרשנות שניתנה לסעיף בפסיקה, כי הסמכות הינה להטלת קנס בשיעור של עד 1% מסך כל מחיר העסקאות של החייב במס או מסך כל השכר והרווח, לפי העניין, לאותה שנת מס. כלומר, למנהל מע"מ תהיה סמכות לקבוע קנס בשיעור נמוך יותר בהתאם לנסיבות או לא להטילו כלל.

מוצע לתקן את סעיף 95(ג) לחוק מע"מ ולקבוע בו כי הגשת ערעור או ערר על קנס שהוטל מכוח הסעיף תעכב את תשלום הקנס. זו במקום חובת תשלום הקנס היום אף אם הוגש עליו ערעור.

3. הרחבת תקופת ההכרה בחשבוניות תשומות עד חמש שנים

לפי סעיף 38 לחוק מע"מ עוסק רשאי לנכות את מס התשומות הכלול בחשבונית מס שהוצאה כדין, או ברשימון יבוא או במסמך אחר, בתוך שישה חודשים מיום הוצאתם. סעיף 116(א1) לחוק מע"מ מקנה סמכות להארכת המועד בשמונה עשר חודשים נוספים. אם הוכח להנחת דעתו של המנהל כי אי הניכוי לא נבע מרשלנות של העוסק, רשאי המנהל, מטעמים מיוחדים שיירשמו, להאריך את המועד לניכוי מס תשומות לתקופה שלא תעלה על חמש שנים מהמועד המקורי. נציין כי לפי הפסיקה חייב מנהל מע"מ לאשר הארכה לקיזוז מס תשומות בהיותו רשות מינהלית שטובת הציבור לנגד עיניו. דהיינו, דה פקטו יותר לקזז מס תשומות עד חמש שנים מיום הוצאת החשבונית.

מוצע לבטל את סעיף 116(א1) לחוק ובכך לאפשר למנהל שיקול דעת באם להתיר ניכוי מס תשומות במועד המאוחר למועדים הקבועים בסעיף 38, אם לאו, ובלבד שסמכות הארכה כאמור תהא מוגבלת עד חמש שנים מהמועד המקורי לניכוי מס התשומות. תקופת החמש שנים נקבעת בהתאם לתקופה שבה יכול המנהל לשום שומת עסקאות.

4. הטלת קנס 30% ממס התשומות בשל אי ניהול פנקסים

מוצע להוסיף לסעיף 95 לחוק מע"מ הוראה לפיה יוטל קנס בשיעור של עד 30% ממס התשומות אשר לא נוכה במועד הקבוע בסעיף 38(א) לחוק, על ידי עוסק שלא ניהל פנקסי חשבונות או רשומות כפי שנקבע, או שניהלם בסטייה מהותית שעניינה אי רישום חשבונית מס, רשימון יבוא או מסמך אחר שאישר לעניין זה המנהל.

5. עברה פלילית למוביל טובין ללא תעודת משלוח או חשבונית מס

סעיף 129(א) לחוק מע"מ אוסר הובלת טובין בכלי הובלה לשימוש עסקי, אלא אם כן יש עמם חשבונית או תעודת משלוח. מוצע לקבוע, בצד העבירה הפלילית בגין הובלת טובין בניגוד להוראות סעיף 129 לחוק הקבועה בסעיף 117(10) לחוק מע"מ, גם עבירה בגין הובלת טובין בניגוד לסעיף 129א האמור.

6. תוספת פירוטים לדו"ח המקוון

על מנת שהדו"ח התקופתי שמגיש עוסק ישקף את כלל העסקאות שביצע בתקופת הדו"ח, מוצע לקבוע כי על עוסק לפרט בדו"ח התקופתי, נוסף על חשבוניות המס, גם את המספר הכולל של חשבוניות העסקה שהוציא בתקופת הדו"ח וסכומן הכולל, וכן את כל רשימוני הייצוא הנושאים את שמו של העוסק, שהותרו בתקופת הדו"ח, וסכומם הכולל. כמו כן, מוצע לקבוע כי על עוסק לפרט בדוח התקופתי גם כל מסמך אחר שאושר על ידי המנהל, בשל עסקת יצוא שביצע וסכומם הכולל, וכן כל מסמך אחר שאושר על ידי המנהל לעניין סעיף 38(א) לחוק מס ערך מוסף.

מוצע לקבוע כי מלכ"רים ומוסדות כספיים יהיו מחויבים בהגשת דוח מפורט לא רק על רכישת טובין וקבלת שירותים מעוסק, אלא גם על רכישת מקרקעין מעוסק.

מוצע לקבוע, כי על העוסקים הרשומים באיחודי עוסקים לפרט בדוח השנתי, נוסף על העסקאות, גם את תשומותיהם, לרבות תשומותיהם מהעוסקים הרשומים עימם כאחד. . עוד מוצע לקבוע כי על הדוח השנתי להיות מוגש תוך 90 ימים מתום שנת המס לגביה מוגש הדו"ח.

7. צמצום הדיווח המקוון בשנת 2011

סעיף 174 לחוק ההתייעלות קבע הוראת שעה לגבי שנת המס 2011 המחייבת בהגשת דוח מפורט. בהתאם להוראות שכבר פורסמו מוצע לצמצם את תחולתה של הוראת השעה האמורה והחילה רק על עוסק, אשר מחזור עסקאותיו בשנת 2010 עולה על 4 מיליון שקלים חדשים, או שמחויב לנהל את מערכת חשבונותיו לפי שיטת החשבונאות הכפולה.

8. מאסר שנה לחייב דיווח מקוון שלא מדווח במועד

סעיף 175 לחוק ההתייעלות קבע הוראה עונשית לפיה עוסק שלא פירט את הפירוט הנדרש לפי הוראות השעה שנקבעו לשנים 2010 ו-2011, דינו מאסר שנה. מוצע, לגבי דוחות מפורטים שיש להגיש לגבי שנת 2011 בלבד להרחיב , את ההוראה העונשית האמורה ולקבוע הוראה שעניינה אי הגשה במועד של הדוח המפורט, שדינו של המפר אותה הוא מאסר שנה

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי