• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי מקרקעיןכללים ומאמרים במיסוי מקרקעיןעדכוני חקיקה ופסיקה במיסוי מקרקעין ומעמ אוגוסט וספטמבר 2011

עדכוני חקיקה ופסיקה במיסוי מקרקעין ומעמ - אוגוסט וספטמבר 2011

23.10.2011

עדכוני חקיקה ופסיקה לחודש אוקטובר 2011

מאיר מזרחי, עו"ד

עדכונים במיסוי מקרקעין – פסיקה

ו"ע 615-03-10 (מחוזי חי') אספן בניה ופיתוח בע"מ נ' מנהל מס שבח חיפה (24.8.11)

רכישת זכויותיו של שותף בשותפות שהקימה מקבץ דיור, לאחר זכייה במכרז של משרד הבינוי והשיכון למתן שירותי השכרה למגורים, אינה חייבת במס רכישה, שכן השותפות אינה מהווה "איגוד מקרקעין". הסיבות לכך הן היותו של ההסכם למתן שירותי השכרה נכס משמעותי של השותפות הנפרד מהמקרקעין שלה ואשר אינו טפל למטרותיה, וקיומו של מוניטין, אשר חלקו בנכסי השותפות עולה על 10%.

ו"ע 1573-08 (מחוזי ת"א) קופת חולים כללית נ' מנהל מיסוי מקרקעין אזור תל אביב (6.9.11)

מוסד ציבורי המוכר את זכויות הבנייה הצמודות למגרש שבהחזקתו, וממשיך לעשות שימוש במגרש לאחר מכירת זכויות הבנייה, זכאי לפטור מלא ממס שבח לפי סעיף 61(ב) לחוק, למרות שלא עשה שימוש בזכויות הבנייה למטרותיו, שכן המקרקעין שהזכויות בהם נמכרו שימשו אותו במישרין במשך תקופה של לפחות 80% מתקופת ההחזקה של הזכויות במקרקעין.

ו"ע (מחוזי ת"א) 1341-08 שמשון זליג ושות' - חברה קבלנית בע"מ נ' המנהל לפי חוק מיסוי מקרקעין רחובות (6.9.11)

הסכם מתקן לעסקת תמורות, במסגרתו שונו שיעורי התמורות ומחיר המינימום עבור כל יחידה, מהווה שינוי מהותי של העסקה המקורית, המחייב דיווח. מאחר שהתמורות בפועל שנקבעו בהסכם המתקן עלו על סכומי המינימום שנקבעו בהסכמים, הרי שהמנהל הפעיל כדין את סמכותו לפי סעיף 82 לחוק כאשר תיקן את השומה.

ו"ע (מחוזי ת"א) 1195-04 קסנר נ' מס שבח רחובות (14.9.11)

יום הרכישה של מניות באיגוד מקרקעין שהתקבלו במתנה בשנת 1962, כתוצאה מפעולה של הקצאה והדחה, יקבע לפי סעיף 35 לחוק (יום הרכישה של נותן המתנה). סעיף 3(א)(3) לחוק מס עיזבון לא יחול, למרות שנותן המתנה נפטר כשנה לאחר נתינתה, שכן נכון למועד מתן המתנה, פעולה של הקצאה והדחה לא נחשבה להקניית נכס במתנה לעניין מס עזבון; פיצויי ירידת ערך מקרקעין (סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה), שנגרמה בעקבות אקט של הפקעה, חייבים במס שבח.

ו"ע 1221/07 (מחוזי ת"א) אבלס נ' מנהל מיסוי מקרקעין, מחוז המרכז (10.8.11)

פיצוי שקיבלו העוררים מהמינהל בגין נכס שהיו להם זכויות בו, אשר התגלו רק לאחר שהנכס כבר נמכר על ידי המינהל, אינו מהווה פיצוי בגין הפקעה. בנוסף, מאחר שלפיצוי יש זיקה לנכס מקרקעין, מדובר בעסקה החוסה תחת חוק מיסוי מקרקעין, החייבת במס שבח ומס מכירה, כאשר יום המכירה הוא יום החתימה על ההסכם עם המינהל לקבלת הפיצוי.

החלטות מיסוי והוראות ביצוע

החלטת מיסוי 1542/11

מכירת מגרשים בלתי רצופים, שנוצרו בעקבות תכנית איחוד וחלוקה, על ידי אותו רוכש, תיחשב למכירה של חטיבת קרקע אחת לצורך תחולת ההקלה במס שבח המוקנית בהוראת השעה לעניין הגדלת ההיצע של דירות מגורים, מאחר שבמועד רכישת המקרקעין על ידי המוכר היו החלקות גובלות ורצופות.

החלטת מיסוי 2553/11

מכירת מגרשים בלתי רצופים לאותו רוכש על ידי אותם בעלים, מהווה מכירה של חטיבת קרקע אחת לצורך הוראת השעה, שכן במועד רכישת המקרקעין על ידי המוכרים הם היוו חטיבת קרקע אחת; לפי תכנית איחוד וחלוקה, הקרקע הנמכרת מיועדת לבניית 8 יח"ד ויותר, ולכן תינתן ההקלה במס שבח, הגם שלושה מימי הרכישה של המקרקעין הם היסטוריים; ההקלה תחול למרות שבכל אחד מהמגרשים הנמכרים יש לקבלן זכויות לבניית פחות מ-8 יח"ד.

עדכונים במס ערך מוסף – פסיקה

ע"א 2147/09 להב אריזות בע"מ נ' מנהל מע"מ - אזור נצרת עלית (17.8.11)

לא ניתן לנכות מס תשומות מבלי שהוצאה חשבונית מס כדין ומבלי שהמס שולם. לאחר שישולם מס העסקה על ידי חברה, שהיא חלק מאגד החברות אליו משתייכות המערערות, בשל מתן שירותי כ"א למערערות, יוכלו המערערות לנכות את מס התשומות בגין העסקה. אין לראות בהוספת סכום "חשבונית הזיכוי" שהוצאה בגין רכישת שירותי כ"א לסך עסקאות המערערות כמס נוסף, שכן מטרת הוצאת החשבונית היתה להפחית שלא כדין את סך עסקאות המערערות המחויבות במס.

ע"מ (מחוזי חי') 21301-07-09 המפרק - פירוק בשר וניקיון בע"מ נ' מנהל מע"מ חדרה (17.8.11)

הנטל להוכחת הזכאות לניכוי מס תשומות מוטל על שכמי העוסק. המערערים לא הוכיחו כי חשבוניות המס הוצאו להם כדין ולכן יש לחייבם במלוא המס שניכו; אין להתערב בשיקול דעתו של המנהל, אשר פסל את ספרי המערערת 1 והטיל עליה קנס מכוח סעיף 95 לחוק מע"מ, נוסף על כפל המס מכוח סעיף 50, הואיל ובמקרה זה ברור כי העוסק פעל להקטנת חבותו במס באמצעות חשבוניות פיקטיביות (זאת על אף פסיקת בית המשפט העליון בע"א 1497/01 לפיה קנס מינהלי יוטל רק אם הטלתו עומדת במבחן המידה הראויה).

ע"מ (מחוזי ת"א) 1156-09 חב' נוף ים נ' מע"מ ת"א 1 (12.9.11)

סעיף 31(1) לחוק מע"מ, הקובע פטור על השכרה למטרת מגורים, לא יחול על השכרת מקבץ דיור על ידי המערערת לעמידר, הואיל ועמידר היא המשכיר המהותי למטרת מגורים.

ע"מ (מחוזי ב"ש) 51878-12-10 חב' ש.י. סימון אחזקה בע"מ נ' ממונה מע"מ אשדוד (15.9.11)

חברה שוכרת 35 דירות בבניין מבעליהן. לאחר מכן היא משכירה את אותן דירות באופן ישיר לדיירים שונים למטרת מגורים. נקבע, כי העסקה במסגרתה שוכרת החברה 35 דירות מהבעלים הינה עסקה הכרוכה והשלובה משמעותית בהשכרת אותן הדירות למגורים לדיירים בשלב השני, באופן המצדיק החלת הפטור הקבוע בסעיף 31(1) לחוק מע"מ בעסקה להשכרה למגורים, על שני מרכיבי עסקת ההשכרה למגורים.

ת"א (שלום י-ם) 13177-08 לאה נוטע נ' מינהל מקרקעי ישראל מחוז -ם (22.8.11)

תשלום דמי הסכמה נכנס בגדר תמורה בגין "מכר" כהגדרתו בחוק מע"מ; תשלום מע"מ בגין דמי הסכמה אינו בגדר "מס על מס"; תשלום דמי הסכמה אינו בגדר תשלום כפוי, שכן התובעת היתה חופשיה שלא למכור את זכויותיה ובכך להימנע מתשלום דמי הסכמה.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי