• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true

לעיתים כדאי דווקא להקדים

03.11.2011

 

 

לעיתים כדאי דווקא להקדים

זיו שרון, עו"ד  ,  זיו הורנשטיין, עו"ד

העברת המקדמה (ניכוי במקור) ע"י הרוכש בעסקאות מקרקעין עוד בטרם חל המועד החוקי להעברתה עשויה לעיתים להיות משתלמת.

ביום 31.3 השנה נכנסה לתוקפה הרפורמה בהליכי שומה וגביה בעסקאות מקרקעין, ובכלל זה חובתו של הרוכש בעסקאות מקרקעין להעביר חלק מתמורת המכר ישירות לרשויות מיסוי מקרקעין על חשבון מס השבח של המוכר. ניכוי המס במקור ע"י הקונה, המכונה בחוק "מקדמה", הינו בשיעור של 15% מהתמורה, ביחס לזכות במקרקעין שנרכשה קודם ליום 7.11.2001 ו - 7.5% מהתמורה ביחס לזכות במקרקעין שנרכשה לאחר 7.11.2001 (המועד בו שיעור מס השבח ליחידים ירד ל – 20%).

נושא המקדמה זכה לביקורת לא מעטה במספר מישורים, ואולם לא בה נתמקד הפעם, אלא בסוגיית עיתוי החובה להעביר את המקדמה. בהתאם לחוק, המועד בו חלה החובה על הרוכש להעביר את המקדמה לרשויות המס הוא לאחר ששולם למוכר חלק של 40% מהתמורה. מטעם זה, נקבעות לעיתים בהסכמי המכר הוראות המסדירות את התשלומים בין הרוכש והמוכר כך שישולם תחילה חלק שאינו עולה על 40%. מטרה נוספת שהוראה מעין זו עשויה לשרת, הינה דחיית מועד תשלום מס השבח ע"י המוכר, שכן בהתאם להוראות (המתוקנות) של סעיף 51 לחוק מיסוי מקרקעין, ניתן לדחות את מועד תשלום מס השבח ע"י המוכר, אם טרם שולם חלק של 40% מהתמורה (ובלבד שלא הועברה החזקה ולא התקיימו נסיבות המאפשרות רישום בטאבו ע"ש הרוכש).

עם זאת, לעיתים דווקא העברת המקדמה מוקדם מן המועד הקבוע בחוק עשויה לשרת את אינטרס הצדדים. ניטול לדוגמה עסקה בה שיעור מס השבח המשוקלל הינו 18% מהתמורה. ככל שיקדים הרוכש וישלם את המקדמה (נניח 15%) לפני המועד לתשלום השומה העצמית, ניתן יהיה להקטין את תשלום השומה העצמית בגובה המקדמה, וכך ישלים המוכר רק 3%. זאת, כיוון שקיימת הוראה מפורשת הקובעת כי יראו את תשלום המקדמה כאילו שולמה ע"י המוכר ע"ח המס שהוא חייב בו. במקביל, כנגד תשלום המקדמה יוכל הרוכש לקבל כבר במועד זה אישור מס שבח לרישום לטאבו (דבר העשוי להקים את זכאות המוכר לתמורה נוספת בהתאם להסכם). כלומר תוצאת האמור לעיל הינה שתשלום המס על פי השומה העצמית (בהנחה שהוא שווה או גדול לסכום המקדמה) יניב אישור מס שבח לרוכש לרישום לטאבו.

לעומת זאת, אם וככל שהמקדמה (15%) תשולם לאחר מועד תשלום השומה העצמית (18%), עשוי לכאורה להתעורר מצב של תשלום יתר מס (סה"כ 33% מהתמורה). ניתן אמנם להתמודד עם סיטואציה מעין זו בדרך של בקשה לביטול המקדמה, ולטעמנו, אכן יש מקום לבטלה מקום בו המס לפי השומה העצמית עולה על סכום המקדמה. עם זאת, הנושא אינו מוסדר במפורש בחוק, ועל כן כפוף לשיקול דעת, וזאת בשונה מן ההפחתה המפורשת העולה מהחוק מקום בו המקדמה שולמה קודם למועד תשלום השומה העצמית.

הכותבים הינם ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין  ממשרד אלתר עורכי דין

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי