• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהטיפים למשקיעים וסוחרים בניירות ערך 2011 2012

טיפים למשקיעים וסוחרים בניירות ערך 2011-2012

27.11.2011

טיפים למשקיעים וסוחרים בניירות ערך 2011-2012

רמי אריה עו"ד רו"ח

הזדמנות אחרונה לקיזוז הפסדי הון כנגד דיבידנדים לבעלי שליטה

הוראות פקודת מס הכנסה מאפשרות כיום, קיזוז הפסדים מניירות ערך כנגד הכנסות מדיבידנדים ומריבית מניירות ערך. הוראה זו היא חריג להוראות הקיזוז הרגילות לפיהם לא ניתן לקזז הפסדי הון אלא רק כנגד רווחי הון ושבח מקרקעין. מדובר בהוראה שמאפשרת "לכבס" מס. שכן, ניתן לקזז הפסדי הון שאם ינוצלו בעתיד ייחסך רק 20% מס, כנגד דיבידנדים שהמס בגינם הוא 25%. כלומר יצירת חיסכון מס של 5%.

בתזכיר החוק ליישום המלצות ועדת טרכטנברג, מוצע להגדיל את שיעור המס על דיבידנדים לבעל שליטה לשיעור של 30% ובכך תימנע האפשרות לקזז את ההפסדים משוק ההון כנגד דיבידנדים שימשוך "בעל מניות מהותי" החל משנת 2012 ואילך. לכן, ככל שנוצרו הפסדי הון מניירות ערך בשנת המס 2011 כדאי להקדים ולנצלם כנגד משיכת דיבידנדים (בפועל) עד ליום 31.12.2011.

כדי למקסם את חיסכון המס בשיעור של 5%, כדאי לנצל את העובדה כי סדר קיזוז ההפסדים אינו מפורט בפקודה, ולמשוך דיבידנדים מקסימאליים במלוא סך ההפסדים מניירות ערך שנוצרו בשנת המס, תוך תשלום המס על הרווחים מניירות הערך שנוצרו.

פס"ד דרור ליאת – משקיע או סוחר בניירות ערך

לשאלה האם אדם, יחיד או חברה, הוא משקיע או סוחר בניירות ערך יש משמעות מיסויית רבה. יחיד שהוא משקיע ישלם רק 20% מס על רווחיו מניירות ערך, אך לא יוכל לקזז את הפסדיו מהכנסות אחרות שוטפות שיש לו ממשכורת, עסק או שכירות. הפסדיו יוכלו להתקזז רק כנגד רווחי הון לרבות מניירות ערך או שבח מקרקעין שיהיו לו באותה שנה או בשנים הבאות. חברה שהיא משקיעה תשלם מס חברות מלא בגין רווחיה, אך לא תוכל להתקזז בשל ההפסדים מניירות הערך אלא כנגד רווחי הון או שבח מקרקעין בלבד. לעומת זאת, יחיד או חברה שיוגדרו כסוחר בניירות ערך, ישלמו מס מלא על רווחיהם מניירות ערך, אך גם יוכלו להתקזז באופן מלא בשל ההפסדים מכל הכנסה שיש להם.

לשאלה זו רלבנטי פס"ד דרור ליאת שניתן ביום 29.3.2011, בו קבע בהמ"ש כי למרות שכל הפעילות בניירות ערך בוצעה במסגרת חברה על ידי אחד מבעליה שהינו מומחה לניירות ערך, הרי היות ובוצעו רק כ- 150 פעולות בלבד בכל השנה, ורוב הפעילות בוצעה מבית הבעלים, תיחשב החברה כמשקיע בלבד ולא כסוחר. באותו עניין נמנע קיזוז ההפסדים מניירות הערך כנגד רווחיה השוטפים של החברה.

לפיכך, ככל שליחיד או לחברה יש הפסדים בשנת המס 2011 שאותם הוא רוצה לקזז כנגד הכנסותיו האחרות השנה או בשנה הבאה, כדאי לו השנה לעשות הרבה פעולות בניירות ערך ובתדירות גבוהה על מנת שיחשב כסוחר ולא כמשקיע. היות ושיטת המס בישראל מבוססת על שנת מס, אין מניעה כי בכל שנת מס תיבחן מחדש השאלה האם העוסק בנייר הוא משקיע או סוחר לפי המבחנים שנקבעו בפסיקה. נזכיר כי לשיטתנו, ככל שהפעילות היא בנוסטרו בלבד לא תקום גם חבות במע"מ כמס שכר ורווח בגין הרווחים. פעולות נכונות כעת יכולות לאפשר את קיזוז ההפסדים מניירות ערך כנגד הכנסות שוטפות אחרות.

קיזוז הפסדים כנגד רווחים מניירות ערך באותה שנת מס

ביום 31.8.2011 פורסם תיקון לתקנה 9 לתקנות מס הכנסה בעניין ניכוי במקור מרווחי מניירות ערך, לפיו יבצע הבנק קיזוז מלא בין הפסדים לרווחים מניירות ערך באותה שנת מס, ללא קשר לעיתוי שבו נוצרו במהלך שנת המס. זאת, לעומת המצב הקודם שבו בוצע קיזוז הפסדים מניירות ערך רק כנגד רווחים שנוצרו באותו חודש או בחודשים מאוחרים יותר. התיקון יחול רק משנת המס 2012 ואילך.

דהיינו: עד שנת 2011 ואילך יש להמשיך ולבצע קיזוזי הפסדים בדרך של הגשת דוחות שנתיים להחזר מס. יתרה מזו גם משנת 2012 ואילך למרות התיקון, לא יבוצע קיזוז אנכי של מס בגין רווחים כנגד הפסדים מועברים משנים קודמות, לא יבוצע קיזוז בין בנקים שונים ולא יותרו הוצאות לרבות הוצאות מימון, לגביהם יהיה צורך להמשיך ולדרוש את הקיזוז על ידי הגשת דוחות שנתיים להחזר.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי