• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףמאמרים - מע"מסמכות המנהל לעכב החזר מע מ

סמכות המנהל לעכב החזר מע"מ

29.11.2011

סמכות המנהל לעכב החזר מע"מ

רמי אריה, עו"ד רו"ח

ע"מ 4916-04-10 ברכת הזהב בע"מ נ' רשות המיסים, התייחס להחלטת המשיב שלא להשיב למערערת עודף מס תשומות אשר נדרש על ידה כדין בדוחות התקופתיים לחודשים ספטמבר‑דצמבר 2009. המערערת טענה כי ההחלטה ניתנה לכאורה על פי הוראת סעיף 39(ב) לחוק מס ערך מוסף תשל"ו‑1976 (להלן: "החוק"). כדלקמן:

1. בית המשפט התבקש להורות על ביטול החלטת מנהל מע"מ לא להחזיר לעוררת החזר מע"מ אשר הגיע לסכום העולה על 6.8 מיליון ₪. מנהל המע"מ עיכב את החזר המע"מ עקב הוצאתה של שומת עסקאות למערערת יחד עם הודעה לפי סעיף 95 לחוק לפיה ניהלה את ספרי חשבונותיה בסטייה מהותית מהוראות החוק.

2. המערערת טענה כי לא עומדת למשיב הסמכות לעכב את עודף התשומות מכח סעיף 39(ב) לחוק לאחר שלב הוצאת השומה.

3. בהמ"ש קובע כי לפי סעיף 74 לחוק, נוצר עיקרון הקבלה. כמן שכאשר מנהל מע"מ מוציא שומה לעוסק הוא מנוע מלפעול לגביית המס כל עוד השומה עומדת בהליכי השגה וערעור לרבות בהליכים משפטיים, כך גם כאשר מגיע לכאורה החזר מס תשומות לעוסק אין הוא יכול לקבלו כל עוד ערעורו על השומה עומד ותלוי בהשגה או בערעור בפני בית המשפט.

4. בהמ"ש סובר כי לפי הוראת סעיף 39 לחוק, די בהודעה על פסילת הספרים בהתאם לסעיף 95 לחוק, כדי לאפשר למנהל מע"מ לעכב את החזר מס התשומות על פי הוראת סעיף 39(ב) לחוק.

5. בהמ"ש אינו מקבל את טענת המערערת כי בעניינה הליכי הערעור עוסקים בשומת עסקאות ולכן אין מקום לעכב את החזר מס התשומות המגיע לה שאינו בערעור. שכן, לא הוצאה לה שומת תשומות. לדעתו, מדובר בעיכוב מס הדומה לאי גביית מס ולכן אין פגיעה בעיקרון ההקבלה.

6. סעיף 91 לחוק קובע מפורשות כי משהוגשו השגה או ערעור רשאי המשיג או המערער שלא לשלם את המס השנוי במחלוקת. המנהל רשאי שלא להחזיר את עודף המס או מס התשומות השנוי במחלוקת "וכן לעכב כל סכום המגיע למשיג או למערער, לפי העניין, לפי הוראות חוק זה".

7. עם זאת משאיר בהמ"ש פתח מילוט מסויים להחזר מס תשומות. בהמ "ש קובע כי רשאי היה העוסק לטעון כי אין להחיל את העיכוב בהחזר מס התשומות על כל הסכום המעוכב אלא רק על חלקו ולבהמ"ש יש שיקול להחזיר חלק ממס התשומות המעוכב. אלא שבמקרה דנן לא טענה העוררת ולא הוכח כי יש הצדקה שלא לעכב את מלוא המס השנוי במחלוקת.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי