• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהפסילת ספרי חשבונות אינה מצדיקה שומה מופרזת

פסילת ספרי חשבונות אינה מצדיקה שומה מופרזת

26.12.2011

פסילת ספרי חשבונות אינה מצדיקה שומה מופרזת

רמי אריה, עו"ד רו"ח

בית המשפט העליון כבר נתן את דעתו יותר מפעם אחת, כיצד תעשה שומה לפי מיטב השפיטה כאשר ספרי החשבונות של הנישום נפסלו בדין. בעניין זה ניתן לאחרונה פסק הדין בעניין סובחי שעבאו שניתן ביום 5.12.2011 (בע"א 4779/09 סובחי שעבאן נ' פקיד שומה רמלה). בהמ"ש העליון מקבל את עיקר הערעור של הנישום וקובע כי אף אם לא נוהל יומן עבודה, לא הוצאו חשבוניות מס מפורטות, ולמרות שניתן לקבוע כי אופן ניהול הספרים הינו בסטייה מהותית מהוראות ניהול פנקסים, לא די בכך כדי להצדיק שומת מס מופרזת לנישום.

המערער, פתח בשנת 1994 "מוסך מדרכה" לטיפול בציוד כבד על המדרכה הסמוכה לביתו. בשנת 1998 החל המערער לבנות סככה בחלקת קרקע הסמוכה לביתו, ומשנת 1999 ואילך החל המוסך לפעול בצורה מוסדרת.

ספרי החשבונות של המערער נפסלו ופסילה זו אושרה על ידי הוועדה לקבילות פנקסים. ביהמ"ש העליון לא התערב בעצם פסילת הספרים, אולם, פסילה זו אינה מצדיקה לדעתו הוצאת שומה לפי מיטב השפיטה מופרזת למערער. מבלי להתערב בממצאי העובדה והמהימנות של בית המשפט המחוזי, החליט בהמ"ש העליון כי יש מקום להתערבות מהותית בגובה השומות שהוצאו למערער ודין הערעור להתקבל בעיקרו.

בית משפט קיבל את גרסת המערער כי היה מדובר בשרותי מוסך נייד שנתן ללקוחות מזדמנים. המערער היה "מוסכניק" שהעניק שירותי טיפול לרכב כבד בשטח פתוח, כשהוא נודד באזור מגוריו בקרב אוכלוסיה סוציו-אקונומית קשת-יום, מוזעק אד-הוק על פי קריאות מזדמנות של לקוחות מזדמנים, כאשר לעיתים הובאו אליו הכלים הכבדים לתיקון במדרכה סמוך למקום מגוריו. בנסיבות אלה, לא היה מקום להשוות את המערער למוסך רגיל החבר באיגוד המוסכים.

קיים קושי להעריך את הכנסתו של המערער בשנים 1999-1994 ואין למערער אלא להלין על עצמו על כך שלא ניהל יומן עבודה כדת וכדין ועל החשבוניות המרושלות שהנפיק. מנגד, וכפי שציין בית משפט המחוזי בצדק, שומה לפי מיטב השפיטה צריכה להיות סבירה ובהתחשב בנתוני העסק הספציפי ובאופי העסק, על מנת שלא תהפוך שומה לפי "מיטב השפיטה" לשומה לפי "מיטב השחיטה" כמאמר ליצים.

ביהמ"ש העליון קבע כי אין מקום להתערב כלל במחזור המוצהר על ידי המשיב בשנת 1994, עת החל בצעדיו הראשונים בתחום. בשנים 1998-1995, כאשר עדיין רוב עיסוקו היה כ"מוסך נודד", יש להוסיף על דרך האומדנה תוספת של 25% על המחזור המוצהר ובהתאם לכך יש לערוך את החישוב המתוקן על פי הטבלה שערך המשיב. לא יתווספו לסכום הקרן קנסות וריביות פיגורים.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי