• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףמאמרים - מע"מעדכוני מיסוי מקרקעין ומע מ אוקטובר 2012

עדכוני מיסוי מקרקעין ומע"מ - אוקטובר 2012

22.10.2012

עדכוני מיסוי מקרקעין ומע"מ - אוקטובר 2012

מאיר מזרחי עו"ד , יוני כהן עו"ד , שי ברגר עו"ד

עדכונים במיסוי מקרקעין - פסיקה

ע"א 3901/11 מחקשווילי נ' רשות המיסים (7.8.12)

טענה נגד חוב מס יש להעלות במסגרת הליכי השגה; טענה כי החוב נפרע ניתן להעלות במסגרת הליכי הוצל"פ; טענה בדבר עצם קיומו של חוב מס ניתן להעלות בתביעה אזרחית, תוך הצגת ראיות לכאורה לסתירת חזקת תקינות המינהל, ולאחר פנייה ראשונית לבירור מול רשויות המס.

ע"א 3703/12 פיננסיטק בע"מ נ' מנהל מיסוי מקרקעין (22.8.12)

בית המשפט העליון קיבל בחלקה בקשה לעיכוב ביצוע פסק דין לפיו על המערערת לשלם מס, שהוגשה לאחר הגשת ערעור על ידי המערערת. תוקף הצו הותנה בהפקדת ערבות בנקאית על ידי המערערת בסכום של כמחצית מקרן המס השנויה במחלוקת. ההחלטה ניתנה מבלי להכריע בסוגיה, האם חל בנסיבות סעיף 91 כנוסחו לפני תיקון 70 (עיכוב ביצוע אוטומטי) או כנוסחו לאחר תיקון 70.

ו"ע (מחוזי י-ם) 34462-03-12 שיף נ' מנהל מיסוי מקרקעין ירושלים (5.8.12)

בעלי מניות באיגוד מקרקעין המקבלים דירות האיגוד אגב פירוקו, אשר נרכשו בידיו לאחר 27.7.83, חייבים במס רכישה. שווי הדירות לצורך מס רכישה יקבע לפי מועד פירוק האיגוד ולא לפי מועד רכישת המקרקעין על ידו (בניגוד לפסק הדין בעניין מנדל – ו"ע 1249/0 מיום 20.6.11).

ו"ע (מחוזי חי') 18232-05 ברמן נ' מנהל מיסוי מקרקעין חדרה (6.8.12)

לא ניתן לנכות מיתרת שווי הרכישה פחת שהמוכר יכול היה לנכות מהכנסתו החייבת, אך לא ניכה בפועל. הנטל על המוכר לשכנע כי הפחת לא נוכה בפועל. בנסיבות המקרה נקבע, כי עדות רואה החשבון של החברה בעניין אי ניכוי הפחת בפועל, הינה מספקת לצורך עמידה בנטל זה.

ו"ע (מחוזי ת"א) 1019/09 איצקוביץ נ' מנהל מיסוי מקרקעין נתניה (15.8.12)

לא ניתנה הנחה במס רכישה לנכה בגין רכישת דירת נופש, למרות התקיימות המבחנים הפסיקתיים לקיומה של דירת מגורים, וזאת בשל שימוש קבוע למגורים שעשה הרוכש בדירה בניגוד להלכת אי התכלת, ובשל התעלמותו מההגבלה שנקבעה בחוזה הרכישה בעניין זה.

ע"ש (מחוזי ב"ש) 41220-03-12 אלוניאל בע"מ נ' מנהל מס שבח מקרקעין ב"ש (5.9.12)

למרות הלכת בזק, בה נקבע, כי אי מימוש אופציה מזכה בהחזר מס הרכישה ששולם, שכן ללא תקופת האופציה אין מדובר בזכות במקרקעין, נקבע בנסיבות דומות, כי העוררת אינה זכאית להחזר מס הרכישה, שכן בין אי מימוש האופציה להגשת הבקשה להחזר, חלפה תקופת ההתיישנות.

חקיקה, הוראות ביצוע והחלטות מיסוי

חוק לצמצום הגירעון ולשינוי נטל המס (תיקוני חקיקה), התשע"ב-2012

עדכון מדרגות מס הכנסה ושיעור המס לפי הפקודה ליחיד, ליחיד שמלאו לו 60 ועל הכנסה מיגיעה אישית; הוספת מדרגת מס נוספת בשיעור 2% ליחיד על הכנסה העולה על 800,000 ₪. במסגרת הכנסה חייבת לעניין זה ייכלל גם שבח ממכירת זכות במקרקעין, ואם מדובר בדירת מגורים, ייכלל השבח בהכנסה החייבת בתנאי ששווי המכירה עלה על 4 מיליון ₪ והמכירה אינה פטורה ממס.

הצעת חוק מיסוי מקרקעין שבח ורכישה) (תיקון מס' ...), התשע"ב - 2012

מוצע לקבוע מס בשל עיכוב בנייה למגורים על ידי איגוד שהוא לבד או ביחד עם קרובו (חברה בה האיגוד מחזיק זכויות בשיעור 25%), בעלים של זכויות בקרקע או בקרקעות שהתכניות החלות עליהן מאפשרות בניית 200 דירות מגורים במצטבר, נכון ליום 10.9.12. המס יוטל בשיעור משווי הזכות הנמכרת, וינוע בין 0% ל-10%, כאשר השיעור משתנה בהתאם למועד שחלף מתחילת החוק המוצע ועד למכירת המקרקעין.

הצעת חוק העמקת גביית המסים והגברת האכיפה (תיקוני חקיקה), התשע"ב-2012

מוצע לאפשר קיזוז של מס שנוכה במקור מכוח הפקודה והתקנות לפיה, מחבות מס השבח לפי חוק מיסוי מקרקעין בעסקת מקרקעין שערך הנישום (סעיף 94ד לחוק); מוצע לקבוע כי בנסיבות בהן אדם העביר לבן זוגו נכס ללא תמורה או בתמורה חלקית, ולא נותרו אמצעים לגביית חוב מס ממנו בארץ, ניתן יהיה לגבות את המס מבן הזוג שקיבל את הנכס, כל עוד לא חלפו 5 שנים מתום השנה בה הועבר הנכס, או מתום השנה בה היה החוב לסופי, לפי המאוחר (סעיף 95א לחוק).

החלטת מיסוי 5825/12 חישוב המס - פריסת השבח הריאלי במכירה ע"י יורש - זכאות היורשים לפריסה על תקופת הבעלות של המוריש במקרה של "כניסה בנעלי המוריש"

יורשים מוכרים נכס שקיבלו בירושה מהוריהם, אשר אחד מהם נפטר ב-2012. בנסיבות העניין העוררים נכנסים בנעלי המורישים מבחינת קביעת יום הרכישה, ולכן תחושב תקופת בעלותם בנכס לצורך הפריסה החל מיום רכישת המקרקעין על ידי המורישים (ולא על ידי היורשים), כך שהם יוכלו ליהנות מפריסה על פני ארבע שנות מס (ר' ו"ע 1290-09 - פריסה בנסיבות של הענקת נכס במתנה).

עדכונים במס ערך מוסף

ע"א 6181/08 וינוקור נ' מנהל מע"מ עכו (28.8.12)

בית המשפט העליון קבע, כי כלל ההשתק השיפוטי אינו חל, הואיל והוצאתן של שומות סותרות היא פעמים רבות צעד חיוני להבטחת האינטרס הציבורי של רשות המס, הואיל ואם לא תוציא שומה חלופית וטענותיה בשומה העיקרית תדחנה – היא עלולה למצוא את עצמה ללא יכולת גבייה כלל, וזאת כל עוד הביאה לידיעת הגורמים הרלוונטיים, כי מדובר בשומה חלופית. יחד עם זאת נקבע, כי הזכות המגולמת בתיקי הוצאה לפועל מרגע שנפתח תיק הוצאה לפועל אינה בבחינת זכות במסמכים סחירים, ולכן אינה מוחרגת מהגדרת טובין.

ע"א 1919-10 מנהל המכס והמע"מ נ' עיריית אשקלון (27.9.12)

לשם סיווג פעילות מסוימת של מלכ"ר, יש לבחון גם את המטרה הזמנית שעומדת בבסיס אותה פעילות. אם מטרה זו היא הפקת רווחים, יש בה, בצירוף המבחנים שנקבעו בפרשת בשערייך ירושלים, כדי להצדיק שינוי הסיווג לגבי אותה פעילות כ"עוסק", ולכן מכירת מקרקעין בידי העיריה לידי יחידים תהא חייבת במס.

ע"מ (מחוזי מרכז) 48311-03-11 רוני שובל בע"מ נ' מנהל מע"מ פתח תקווה (10.6.12)

הנטל להוכחת הזכות לרישום כ"עוסק" מוטל על המערערות, אשר לא הרימו נטל זה. לשם בחינת קיומו של "עסק" יישמו המבחנים שהותוו בפסיקת בתי המשפט, ונקבע, כי בקיאות שכולה מבוססת על חברת ניהול אינה מקיימת את מבחן הבקיאות, וכי כאשר כל הפעילות מתבצעת באמצעות חברת ניהול, הרי שפעילותה האקטיבית של החברה היא מזערית ולכן אינה עולה כדי עסק. כמו כן, העובדה שמדובר בחברה של אדם אחד, הרוכש נכס או שניים, מעידה על היות העסקה הונית ואף פרטית במהותה, בין היתר, לאור העובדה שהמערערות מצפות להכנסה פסיבית שוטפת ללא מנגנון תפעולי, וכי החזקת נכס לכשעצמה, גם אם נועדה על מנת להפיק רווח, אין די בה כדי להוות עסק.

ע"מ (מחוזי ת"א) 1136/04 יגדל נ' מע"מ ת"א 3 (13.6.12)

הלכה פסוקה היא שעל הרשות למסור לנישום את המידע ששימש יסוד בידה להוצאת שומה לפי מיטב השפיטה, על מנת שהנישום יוכל לכלכל את צעדיו, וכדי לאפשר לבימ"ש לערוך ביקורת שיפוטית. משהמשיב לא נהג כך, די בכך לכאורה כדי לקבל את הערעור ולהורות על החזרת ההליך לשלב ההשגה. הואיל ומידע זה נמסר במסגרת תצהירי עדות ראשית, בחן בימה"ש את הטענות לגופן וקבע, כי אין לקבל את שומת המנהל בשל תחשיבים לא מבוססים שהיו הבסיס לקביעתו, אך אין בכך כדי לאמץ את דוחות המערער.

ע"ש (מחוזי י-ם) 293-09 ועד ההקדשות הבוכרים נ' מנהל מע"מ (30.7.12)

נקבע כי תוצאות המס יגזרו על פי המהות הכלכלית האמיתית של העסקה, ולפיכך, על אף שהמערערת התחייבה לספק את שירותי הבניה, אין לראותה כמי שעשתה עסקת אקראי בעלת אופי מסחרי. כן נקבע, כי לא רק השאת הרווחים רלוונטית להגדרת העסקה, אלא לא פחות מכך מהות העיסוק שנוטל עליו הצד לעסקה.

הצעת חוק העמקת גביית המסים והגברת האכיפה (תיקוני חקיקה), התשע"ג-2012

עיכוב החזר מס לאדם שלא הגיש דו"ח במועד; הורדת הסכום שמעליו לא ישלם עוסק במזומן, ויהא חייב לדרוש חשבונית מס, לסך של 10,000 ₪. אם העוסק לא עשה כן, יוטל עליו קנס בשיעור של 15% מערך הנכסים או השירותים שרכש; הרחבת תחולתו של סעיף 106 כך שיהיה ניתן לגבות חוב מס ממי שהועברו לידיו לא רק נכסי החייב ללא תמורה אלא גם פעילותו. הרחבת התקופה בהעברה לבן זוג לחמש שנים, וכן הרחבת תחולת הסעיף על העברת פעילות שהוכח שאחת ממטרותיה היא הימנעות ממס; נכס שנוכה מס התשומות בגינו וחדל לשמש בעסק, דינו כדין נכס שנעשה בו שימוש לצורך עצמי, והוא חייב במס כאילו מכר אותו העוסק במועד שינוי השימוש.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי