• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי פליליהמלחמה בהון השחור וקו הצדק המלשינון

המלחמה בהון השחור, וקו-הצדק - המלשינון

18.02.2013

המלחמה בהון השחור, וקו-הצדק - המלשינון

רמי אריה עו"ד רו"ח

מנהל רשות המיסים הנוכחי מר דורון ארבלי, חרט על דיגלו תנופה של מלחמה בהון השחור. הון שנעלם מתקציב ההכנסות של המדינה בסכומים אדירים של מיליארדי שקלים וחסרונו, במיוחד בימים כלכליים קשים אלו, יגרום לקיצוצים תקציביים קשים ואולי גם להעלאת מיסים. דומה שאין חולק על צדקת המלחמה בהון השחור, הפוגע, מקומם, ונותן תנופה לפשע המאורגן.

אך השאלה היא האם באמת "המלשינון" הוא שייתן את הפיתרון ואת ההתקפה הנכונה על ההון השחור במדינת ישראל ? או שהוא רק כסות מצוינת של יחסי ציבור שממנו ייפגעו אלפי עצמאים וחברות קטנות שייאלצו לשלם תוספות מס חסרות משמעות תקציבית ברמה של המדינה, רק כדי להתגונן מהלשנה זו או אחרת, רק כדי לא לשכור רואי חשבון ועורכי דין יקרים ולא להסתכן בכתב אישום פלילי. כסות נהדרת שאותה אוהב האזרח שעתה יוכל לאיים על נותן השירות כי ילשין עליו אם לא ....

מסע הפרסום המסיבי של רשות המיסים הקושר מלחמה בהון השחור בשינויי מיסוי, בהלשנות ובמלחמה במייצגים הנותנים חוות דעת מקצועיות בנושאי מיסוי, הינו מקומם ואף מהווה ניסיון לפגוע בזכויות יסוד של אזרחים לשלם מס אמת, שהוא לאו דווקא המס שרשות המיסים חושבת שצריך לשלם.

על כך כבר אמר כבוד הנשיא שמגר, בהיותו נשיא ביהמ"ש העליון, בעניין חזון, כי זכותם ואף חובתם של מייצגי משלמי המס לשמור על זכויות האזרחים מול רשות המיסים, לרבות בדרך של תכנוני מס שימצו ויתנו לאזרחים את יתרונות המיסוי המקסימאליים בגבולות הלגיטימיים שמאפשר זאת המחוקק. לא פעם ולא פעמיים נקבע בבהמ"ש כי דווקא פרשנות המייצגים כנגד רשות המיסים עדיפה על פני הוראות הביצוע של רשות המיסים.

אלו גם אלו הן פרשנויות מס לגיטימיות שההכרעה ביניהם היא בתחום סמכותו ותפקידו של בהמ"ש.

בהמ"ש העליון בעניין תנובה ובעניין תגר, קבע כי זכותם של משלמי המס להצטייד בחוות דעת מקצועיות של מומחים לדבר, והצטיידות בחוות דעת כאלו, אף מהווה הגנה מין הצדק, כנגד תביעה פלילית כנגד משלמי המס. ברור כי חוות דעת אלו נותנות פעמים רבות פרשנות אחרת מזו שנותנת רשות המיסים. רק בהמ"ש הוא זה שיכריע בדין איזו היא הפרשנות הנכונה.

לאור מורכבות דיני המס והחיים הכלכליים, חובה לאפשר דווקא את הגנת משלמי המס, עצמאים, חברות ואף שכירים, כנגד פרשנויות מחמירות קיצוניות של רשות המיסים. כדאי לחזור ולשנן את דברי כב' הנשיא א. ברק בעניין רובנר, לפיהם: "האדם הוא ייצור מורכב. לא פעם הוא מוצא עצמו בסכסוך אמיתי או מדומה עם זולתו. ברבים מהמקרים ניתן לפתור את הסכסוך בהסכמה. בין דרישות הצדדים קיימות נקודת השקה מספיקות, אשר בראיה כוללת, מאפשרות פתרון מוסכם של הסכסוך. פתרון זה אינו מבוסס על אלטרואיזם. הוא אינו מבוסס על תפיסה של "אדם לאדם - מלאך". הפתרון גם אינו מבוסס על כניעה של האחד לרצונות של השני, בבחינת "אדם לאדם -זאב". הפתרון המוסכם מבוסס על התנהגות אנושית רציונאלית, בבחינת "אדםלאדם-אדם". זו הסיבה שמרביתם של מחלוקות המס המהותיות מסתיימות סוף דבר בהסדרי פשרה לשביעות רצון משלמי המס ורשות המיסים גם יחד.

יורשה לי לאחר כל הדברים לעיל, להציע מספר הצעות שיביאו באמת למלחמה שתישא פרי בהון השחור, כגון: הפעלת מערכת המחשוב הקיימת של רשות המיסים, באופן שתדע לעשות הצלבות של המידע והנתונים הקיימים כבר במערכות המס ובמערכות הצמודות. למה שרשות המיסים לא תעשה בדיקה אוטומטית של כל אזרח הרוכש רכב יקר חדש שערכו מעל 500,000 ₪ או בדיקה אוטומטית של כל הרוכש נדל"ן שאינו דירת מגורים ראשונה בסכום העולה על 5 מיליון ₪ ושאין לו תיק במערכת המס או שהכנסותיו המדווחות בחמש השנים האחרונות היו נמוכות ?

למה אין מלחמה אמיתית בפשע המאורגן באמצעות חיבור מערכת המחשוב של רשות המיסים עם כל מאגר משפטי מצוי, באופן שלאחר נתינת פסק דין פלילי, בגינו הורשע אדם בפלילים שיצרו לו הכנסות גבוהות, כגון, מסחר בסמים, סחר בנשים, פריצות או שוד, יוצאו לאותו עבריין שומות מס לפי ממצאי פסק הדין, או לבני משפחתו וחבריו אם השלל הועבר אליהם ?

למה לא ניתנת הנחייה ברורה וגלויה לשופטי בתי המשפט, כי בכל מקרה שבו נטענים טענות במהלך הליכים משפטיים ונמצאו ראיות להעלמת הכנסות, יועבר מידע מלא בעניין לרשות המיסים ?

למה כל כך קשה לקבוע כי כל אדם שנוסע באופן תכוף לחו"ל ויותר מ- 10 פעמים בשנה, ואין לו תיק במרשמי המס או יש לו הכנסות נמוכות, ידווח על הכנסותיו ונכסיו לרשות המיסים ?

למה כל כך קשה לעקוב אחרי דיווחי החברות הציבוריות ודיווחי בעלי השליטה שלהם, למה קשה לקבל מידע מרשויות מס אחרות בחו"ל, בדבר תושבי ישראל שיש להם הכנסות בחו"ל, חשבונות או נכסים משמעותיים בחו"ל. למה קשה לפעול, אפילו לפי דיני המס הקיימים לגביית מס מלאה מכל אזרח שהונו העצמי צמח לפתע באופן משמעותי, בלא שיש לכך הסבר סביר ?

לא נשאר אלא לחשוב בקוריוז כי בעקבות ההצלחה המסחררת של ה-"מלשינון" הנקרא "קו הצדק" של רשות המיסים, יחליטו גם משרדי ממשלה אחרים לאמץ את הרעיון המבריק. משרד התחבורה למשל יפתח "מלשינון" משלו שבו יוכל כל אזרח לדווח על כל עברת תנועה של נהג או הולך רגל. כל דיווח כזה יביא להוצאת הודעת קנס אוטומטית לעבריין התנועה. משרד הבריאות יפתח "מלשינון" דומה שבו יוכל לדווח כל אזרח על כל רופא או אחות שהתרשלו בתפקידם. למשרד החינוך יש כבר מזמן מוקד דומה שנקרא "קו החינוך" לתלונות על מורים.

למה שלאחר תקופת ההרצה, לא יוקם מוקד הלשנה לאומי שבו כל אזרח יוכל לדווח על כל עברה של אזרח אחר. שכן יוכל להתלונן על שכן אחר שעושה רעש בניגוד לחוק, חבר לעבודה על חברו שלוקח הפסקות מעל המותר לפי ההסכם הקיבוצי. למה לא לפתוח גם בצה"ל מוקד הלשנות של חיילים על חבריהם שישנו בשמירה או איחרו לבסיס או סתם התנהגו התנהגות שאינה הולמת חייל בצה"ל, ועוד רעיונות פופוליסטיים כאלו שיתרמו למדינה ולאזרחיה רבות, כגון: לחבר את המצלמות שממילא כבר נמצאות ברוב רחובות הערים ובחנויות, למערכת אוטומטית במוקד המשטרה שתדע לפענח ולהוציא מייד קנס או כתב אישום לעבריין. דומה כי הציבור הרחב בהחלט כבר משוכנע כי הדבר נכון, צודק והכרחי.

אלא, דקה לפני שנרוץ לחיקו של ה-"אח הגדול", כפי שנחזה בספר 1984 של ג'ורג' אורוול, כדאי שנזכור שוב את דברי החוכמה של כב' נשיא בהמ"ש העליון לשעבר א. ברק, לפיהם: הפתרון המוסכם צריך להיות מבוסס על התנהגות אנושית רציונאלית, בבחינת "אדם לאדם-אדם".

ועוד מילה אחרונה, לאותם אלו הנמצאים במעגל מעלימי ההכנסה. נצלו את זכותכם להגיש בקשה לגילוי מרצון של הכנסות שלא דווחו, תוך תשלום מס על הכנסות אלו, אך ללא נקיטת הליכים פליליים תוך סיכון למאסר בפועל בשל העלמות מס. הגילוי מרצון מראש, יאפשר אולי גם קבלת הקלות מסוימות בהפחתת הצמדה וריבית, זאת לפני שרשויות המס יגיעו אליכם. כך תעשו טובה לעצמכם ולכל ציבור משלמי המס המשלמים את מיסיהם כדין.

רמי אריה עו"ד ורו"ח - הינו בעל משרד לייעוץ בדיני המס.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי