• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמיסוי פליליהאחריות לנכונות הדוחות הכספיים המוגשים לרשויות המס

האחריות לנכונות הדוחות הכספיים המוגשים לרשויות המס

21.02.2013

האחריות לנכונות הדוחות הכספיים המוגשים לרשויות המס

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

לאחרונה נעצר איש הקולנוע, יורם גלובוס, על ידי רשות המיסים בחשד כי משך בחברות שבבעלותו 27,000,000 ₪ ולא דיווח על הכנסות מריבית רעיונית בסך של כ- 15,000,000 ₪. טענתו הייתה כי אינו יודע דבר בדבר העלמת המס הנטענת, היות וכל הטיפול בעניין נמצא אצל רואה החשבון שלו.

נדרשנו להשיב על השאלה ולהסביר על מי מוטלת האחריות לתת את הדין על עברות מס הנעשות בחברה בראיון שנערך לתכניתו של גבי גזית ב- FM103.

הכלל הוא כי האחריות הראשונית על נכונות הדוחות הכספיים היא של מנהלי החברה מגישת הדוחות. הם אלו המכירים ממקור ראשון את ההתנהלות הכספית העסקית של החברה. האם היו משיכות בעלים ממנה כשכר או כדיבידנד, או כהלוואות ?

בכלל, נושא משיכות בעלים נידון בעשרות פסקי דין במישור האזרחי כולל בבית המשפט העליון ועל כן לא מובן מדוע סוגיה זו הגיעה עתה למישור הפלילי. ידוע כי משיכת דיבידנד מחברה כרוכה בתשלום מס, אך אם מדובר בהלוואה המוחזרת בתנאים מקובלים, אין מקום לגבות מס בגין המשיכות של ההלוואה.

לפני כשנתיים נדונה סוגיה דומה בפרשת פיקסל, בה העמידו לדין את רואי החשבון של החברה בטענה כי סייעו לתכנון מס אגרסיבי והעלמות מס בשווי של עשרות מיליוני שקלים. בית המשפט קבע כי יש לזכות את רואי החשבון מכל אשמה, היות ובעלי החברה לא הועמדו לדין יחד עם רואי החשבון. זאת לפי העיקרון כי האחריות הראשונית לנכונות הדוחות הכספיים מוטלת על מנהלי החברות.

כך היה גם בפרשת פרומדיקו, בה הועמד לדין פלילי יו"ר החברה מר אלי הורוביץ, ולא רואי החשבון או עורכי הדין אשר ייעצו לו. בהמ"ש העליון זיכה אותו מהאישום הפלילי, לאחר שקיבל את טענתו כי קיבל ייעוץ באותו עיניין מרואי החשבון מועורכי הדין שלו.

אין זה אומר שרואי החשבון פטורים מחובת הזהירות או מחובת הנאמנות ללקוח שלהם. בהחלט מוטלת עליהם החובה לנקוט בכל האמצעים הסבירים לבדיקת הנתונים ולהשתמש בכל הידע המקצועי שלהם על מנת שהדוחות יוגשו בצורה הנכונה והטובה ביותר.

כדי להימנע מחקירות והעמדה לדין במישור הפלילי, רצוי לקבל את הפרשנות המקצועית לעניין מסוים, כחוות דעת בכתב כשהיא מפורטת וכוללת את העובדות הרלבנטיות לעניין.

לשמיעת הראיון המלא בעניין זה של עו"ד ורו"ח רמי אריה, בתכניתו של גבי גזית ב- FM103.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי