• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהטיפים למלצרים אינם חייבים ברישום בקופת המסעדה

טיפים למלצרים אינם חייבים ברישום בקופת המסעדה

26.05.2013

טיפים למלצרים אינם חייבים ברישום בקופת המסעדה

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

מחלוקת רבת שנים יש בשאלה, האם יש לסווג את טיפים למלצרים כהכנסה של המסעדה המעסיקה אותם או שהם תקבולים פרטיים של המלצרים ? בעניין זה נתן בית המשפט העליון את דעתו לפני מספר חודשים (בג"ץ 2105/06 אסתר כהן נגד המוסד לביטוח לאומי) וקבע כי הכנסה מטיפים בענף המסעדנות היא הכנסת עבודה של המלצרים המשולמת להם על ידי הלקוחות ולא על ידי המעביד.

בעניין זה קיים בהמ"ש העליון דיון נוסף, בהרכב של שבעה שופטים (דנג"ץ 5967/10 המוסד לביטוח לאומי נגד כהן ואח'). בית המשפט העליון קבע בדעת רוב, כי כאשר תשלום התשר למלצר נעשה באופן וולונטרי ישירות על ידי הלקוח, אין מדובר בהכנסה של המסעדה אלא של המלצר בלבד (ראו: ע"א 476/87 ספארי הולדינגס בע"מ). זאת להבדיל ממצב בו מדובר בדמי שירות שהלקוח נדרש לשלמם, או מצב בו סכום הארוחה והתשר משולמים באמצעי תשלום אחד. ביחס לאותם מצבים נקבע כי התשר ייחשב כתקבול של בעל המסעדה ולא של המלצר.

המבחן המרכזי שאומץ בפסיקה, לשם הבחנה בין דמי שירות הנחשבים לתקבול של בעל העסק לבין דמי שירות הנחשבים כהכנסה של מלצר, הוא "מבחן הוולונטריות"- כאשר הלקוח מותיר את דמי השירות מתוך רצונו החופשי, ובלי שהופנתה אליו דרישה בעניין, לא ייחשבו דמי השירות כתקבול של בעל המסעדה (ע"א 9229/99 פקיד שומה תל אביב 1 נגד ליברמן).

ביום 20.5.2013 חזר וקבע בית המשפט המחוזי מרכז- לוד בע"מ 11572-07-10 נייט קופי בע"מ נגד פקיד שומה פתח תקווה, כי כאשר תשלום התשר למלצר נעשה באופן וולונטרי ישירות על ידי הלקוח, אין מדובר בהכנסה של המסעדה אלא של המלצר בלבד. זאת להבדיל ממצב בו מדובר בדמי שירות שהלקוח נדרש לשלמם, או מצב בו סכום הארוחה והתשר משולמים באמצעי תשלום אחד. ביחס לאותם מצבים נקבע כי התשר ייחשב כתקבול של בעל המסעדה ולא של המלצר.

כאשר התשר מופרד מהחשבון ולא ניתן לשלמם יחד. אי אפשר לכלול את התשר בכרטיס האשראי או בשיק במידה שמשתמשים באמצעי תשלום אלה. ניתן לשלם תשר רק במזומן. כשהמלצר מקבל תשר הוא שם אותו בקופה משותפת של כל המלצרים. המלצרים רושמים מי המלצר שעבד וכמה שעות ומנהלת המשמרת מחלקת את הטיפים לפי מספר השעות. כל אלו מעידים כי התשר הוא של המלצר ולא של בעל המסעדה.

הדיווח בקשר לטיפים דרוש לבעל המסעדה רק כדי לדעת שמלצר מסוים לא קיבל שכר הנופל משכר מינימום. במידה והשכר מתשרים נופל משכר מינימום, בעל המסעדה משלים אותו לשכר מינימום- עדיין מדובר בתשר השייך למלצרים.

לפיכך, קבע בית המשפט כי אין חובה על בעל המסעדה לרשום את הטיפים בקופת המסעדה, כאילו היו תקבולים של המסעדה, ואין מקום לפסול את ספרי החשבונות של מסעדה שאינה רושמת בקופתה את התשרים למלצרים.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי