• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהתכנוני מס מיוחדיםהגיע הזמן לרה אירגון של החברות שלך סיכויי וסיכוני מיסוי ברכישות מיזוגים ופיצולים

הגיע הזמן לרה-אירגון של החברות שלך סיכויי וסיכוני מיסוי ברכישות, מיזוגים ופיצולים

28.07.2013

הגיע הזמן לרה-אירגון של החברות שלך

סיכויי וסיכוני מיסוי ברכישות, מיזוגים ופיצולים

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

השקענו פה, השקענו שם, השקענו בישראל, בחו"ל, בהיי-טק, בטכנולוגיה, במסעדות ובעוד כמה תחומי עסקים. הקמנו חברת החזקות ועוד חברה לשירותי ניהול, וכמובן אנו משקיעים בנדל"ן, קצת באופן אישי וקצת באמצעות חברות. ההשקעות שלנו בחלקן רק שלנו, חלקן יחד עם שותפים, יזמים, בעלי מניות נוספים, כך שבכל השקעה יש לנו אחוזים מסוימים אחרים. בחלק מההשקעות יש רווחים, בחלקם הפסדים. הצילו !  איך עושים סדר בכל הבלגן הזה של ההשקעות והחברות ?

אכן, הגיע הזמן והצורך לבדיקה ולרה-ארגון של כל ההשקעות וההחזקות. רצוי כמובן על ידי מבט חיצוני שייבחן את הצרכים הכלכליים, העלויות ולא פחות חשוב את האפשרויות לתכנוני מס חכמים שיפחיתו מיסים על קבוצת החברות והעסקים, ולו באמצעות הכרה למס בהפסדים כלואים בתוך חברות, באמצעות ניצול הטבות מס בחוק לעידוד השקעות הון, במניעת כפל מס בינלאומי ועוד היבטים שונים שיחסכו מיסים גם על הרווחים הקיימים.

רה-ארגון כזה בדרך של מיזוג או פיצול עסקים, מותר לפי חוק החברות הן לחברות ציבוריות והן לחברות פרטיות, או שילוב בדרך של מיזוג ביניהן, הוא מותר גם לאגודות שיתופיות ואפילו לחברות לתועלת הציבור ולעמותות הרוצות להתאחד ולחסוך בהוצאות, תוך יצירת יתרון לגודל. הכול בכפוף להוראות חוק ההגבלים העסקיים. לעיתים רה-הארגון מחויב מציאות, ככל שיש צורך לפצל החזקות בשל חוק הריכוזיות, או לפצל פעילויות וסניפים תוך ארגון מחדש של הקבוצה, בין חברות שונות.

עד חקיקתו של חוק המיזוגים והפיצולים בפקודת מס הכנסה, היה רה- ארגון כזה של העברת נכסים ופעילות מיחיד לחברה או מחברה לחברה, או מחברה חזרה ליחיד, חשופה למיסוי כבד החל על מכירת אותם נכסים או פעילויות לפי שווים בשוק ליום המכירה. כך שלמרות שבפועל נעשו רק פעולות של רה-ארגון תאגידי והעברות ללא מימוש ממשי ותמורות, היה צורך, למעט במקרים מסוימים, לשלם מס כבד על רווח ההון שנוצר מעודף שווי הנכס או הפעילות מעבר לעלותה. מס שהיה צורך לשלם למרות שבפעולות אלו לא נוצר תזרים מזומנים של ממש.

אלא, שהמחוקק שראה ובצדק יתרון בעידוד רה-ארגון של עסקי יחידים ושל תאגידים, תיקן את חוקי המס והוסיף בפקודת מס הכנסה פרקים שלמים המעודדים רה-ארגון של קבוצות תאגידים בינם לבין עצמם ואף בינם לבין בעלי המניות בהן באופן אישי, על ידי מתן אפשרויות מגוונות לקבלת הטבות מס או דחיית מס מתמשכת על פעולות של רכישות, מיזוגים או פיצולים. אפילו לניצול הפסדים מחברה אחרת כנגד רווחים חייבים במס בחברה אחרת של אותם בעלי מניות בתנאים שנקבעו בפקודת מס הכנסה.

בחלק ה2 לפקודת מס הכנסה קיימים שלושה פרקים שלמים העוסקים בהטבות המס למיזוגים ופיצולים והתנאים להם. פרק אחד (סעיף 103 לפקודה) עוסק בתנאים למיזוג של חברות ואגודות שיתופיות, קליטת חברה אחת לתוך חברה אחות או לחברה האם, לרבות שילוב חברה פרטית בתוך חברה ציבורית, ואף החלפת מניות בין חברות או בעלי מניות. פרק שני (סעיף 104 לפקודה) עוסק בהעברת נכסים ופעילויות מיחיד או יחידים לחברות, מה שמאפשר לאחר ההעברה תשלום מס חברות בלבד על הרווחים, לעומת מס שולי מלא החל על היחידים, מכירת חברה, נכסים או פעילות לחברה זרה, העברת נכס בין חברות אחיות, העברת נכס מחברה בת לחברה אם והחלפת מניות בין בעלי מניות לחברות שונות. פרק שלישי (סעיף 105 לפקודה) עוסק בפיצולי חברות, אגודות שיתופיות ועמותות קיימות לתאגידים נפרדים.

באמצעות שימוש נבון בפרקים אלו, אפשר כיום להימנע ממס לחלוטין בעת העברת נכסים ופעילויות מיחידים לחברות בשליטתם, לאחד ולמזג חברות כדי ליצור יתרון לגודל, או כדי למחוק חברות שאין כדאיות יותר להפעילן באופן עצמאי, לאחד חברות כדי לקזז הפסדים קיימים בחברה אחת כנגד רווחים צפויים בחברה אחרת. אפשר עוד לבצע עסקאות של החלפת מניות בין בעלי מניות או בין חברות, לצרף בעל מניות בחברה אחת כשותף בעל מניות בחברות המוחזקות על ידי אחרים, לפצל פעילויות בתוך תאגיד אחד לתאגידים נפרדים ועוד ועוד. 

יתרונות מיסוי אלו חלים גם לגבי העברת נדל"ן מיחיד לחברה, או מחברה לחברה, בתשלום מס רכישה נמוך בשיעור של 0.5% בלבד. תכנון מס נכון יאפשר אפילו יצירת עסקת קומבינציה בין בעלי קרקע למשקיעים או קבלנים, בדרך של יצירת חברה משותפת במיסוי מינימאלי החוסך מיסים או לפחות דוחה אותם עד גמר הבנייה והמכירות.

אלא, שלצד כל הטוב הזה, יש גם סיכון. כמות התנאים והסייגים שהוכנסו בפקודת מס הכנסה לביצוע פעולות אלו, היא כל כך גדולה, שיש לבחון היטב את העמידה בהם לפני שמבצעים כל מהלך. אי עמידה בתנאים עלולה ליצור חבות מס גדולה לפי שווי הנכסים והפעילויות שהועברו.

הסיכון מופחת היות והליכי המיזוג והפיצול דורשים הודעה מראש לרשות המיסים ובמקרים מסוימים גם אישור מראש פרה-רולינג. היות והחיים המעשיים מורכבים בדרך כלל יותר מאשר אלו שחזה המחוקק מראש, הרי במקרים רבים, יש ליצור את הרה-ארגון בשלבים, כגון מיזוג ולאחר מכן פיצול. היות ואין מענה בפקודה לכל פעולה כזו, נדרש לבוא בגילוי נאות ומלא לרשות המיסים ולנהל את ההתדיינויות הדרושות כדי להביא למיצוי מלא של הטבות המס שאפשר המחוקק, באמצעות חוק המיזוגים והפיצולים, הדורש בהחלט התמחות מיוחדת לעניין.

  

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני