• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהתוספת משמרות לעניין פיצויי פיטורים

תוספת משמרות לעניין פיצויי פיטורים

08.09.2013

תוספת משמרות לעניין פיצויי פיטורים

הילה פורת, עו"ד

 

דני הועסק כמפעיל מכונות בחברה לעבודות מתכת, במשמרות, וקיבל שכר על בסיס חודשי. האם תוספת השכר המשתלמת לו בגין המשמרות תובא בחשבון כאשר מחשבים לו את דמי החופשה השנתית, את פיצויי הפיטורים ותמורת ההודעה המוקדמת שיגיעו לו במקרה של פיטורים?

באשר לפיצויי פיטורים

בע"ב 912684/99 בלקין דמיטרי נ. נ.י.א. עבודות מתכת בע"מ, (ניתן ע"י כבוד השופטת לאה גליקסמן), נפסק כי:

בהתאם לתקנה 1(א) לתקנות פיצויי פיטורים (חישוב פיצויי פיטורים והתפטרות שרואים אותה כפיטורים), התשכ"ד-1964, פיצויי פיטורים משולמים על מרכיבי שכר אלה: שכר יסוד; תוספת וותק; תוספת יוקר המחיה; תוספת משפחה. בחישוב פיצויי הפיטורים יש להביא בחשבון את השכר ששולם לתובע בעד שעות העבודה במשמרת לילה, אולם יש להעמיד את השכר בעד אותן שעות על גובה שכר העבודה הרגיל, בנטרול התוספת ששולמה לתובע בעד עבודה במשמרת לילה.

כמו כן, בע"ע 701/07, 738/07 חברת החשמל לישראל בע"מ נ' שלומי תורג'מן, ניתן ביום 3.3.2009, קבע בית הדין הארצי לעבודה כי תוספת משמרות אשר שולמה לעובד מדי חודש בחודשו עבור משמרות שביצע בפועל, כאשר התשלום השתנה מחודש לחודש בהתאם למספר המשמרות שבוצעו, הינה תוספת אמיתית. בית הדין קבע כי התמורה ששולמה לעובד עבור תוספת המשמרות היתה תשלום המותנה בביצוע בפועל. לפיכך, על אף שביצוע המשמרות הינו חלק מהתפקיד, אין מקום לראות את "תוספת המשמרות" כחלק משכרו הרגיל הקבוע של העובד לעניין הפרשת זכויות למבטחים.

באשר לדמי חופשה

סעיף 10(א) ו-(ב) לחוק חופשה שנתית, קובע כי "השכר הרגיל" במקרה של עובד שמקבל את שכרו על בסיס חודשי הוא - שכר העבודה שהעובד היה מקבל בעד אותו פרק זמן אילו לא יצא לחופשה והוסיף לעבוד. "תוספת משמרות" היא תמורה הניתנת לעובד ע"י מעבידו בעד עבודה ולא בעד כל דבר חיצוני לעבודה. לגבי עובד שעבד כל שנות עבודתו במקום העבודה במשמרות באופן סדיר ולפי תכנון קבוע אין ספק ש"תוספת משמרות" הייתה משתלמת לו "אילולא יצא לחופשה והוסיף לעבוד". במקרה כזה, אם כך, תוספת המשמרות תובא בחשבון לעניין דמי חופשה.

באשר לתמורת הודעה מוקדמת

כיוון שתמורת ההודעה המוקדמת נועדה לפצות את העובד על הפסד השכר שנגרם לו עקב אי מתן הודעה מוקדמת, יש להביא בחשבון את שעות המשמרת של העובד על בסיס השכר המלא, דהיינו לרבות תוספת משמרות, ולא רק על בסיס השכר הרגיל (ע"ב 912684/99 בלקין דמיטרי נ. נ.י.א עבודות מתכת בע"מ).

 

 

 

 

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי