• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהתקבול מביטוח חיים שקיבלה חברה הינו רווח הוני

תקבול מביטוח חיים שקיבלה חברה הינו רווח הוני

16.10.2013

תקבול מביטוח חיים שקיבלה חברה הינו רווח הוני
רמי אריה, עו"ד ורו"ח

ביום 9.10.2013 קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב בע"מ 1326-08 מדרך עוז בע"מ נ' פקיד שומה תל-אביב 4, כי הלוואה שלקחה חברה מבנק למשכנתאות לשם רכישת מקרקעין ובגינה ניתן החזר של כספי ביטוח חיים שקיבלה החברה, לאחר פטירת הערב להלוואה, אשר נפטר, והועברו לבנק לכיסוי המשכנתא, חייבים במס כרווח הון.

חברת מדרך עוז בע"מ נטלה מבנק הלוואת משכנתא לשם רכישת נכס מקרקעין. במסגרת הסדר המשכנתא נעשה ביטוח חיים לבנה של בעלת המניות של החברה, שאף ערב לתשלום ההלוואה. הבנק נקבע כמוטב בפוליסה. לאחר כארבע שנים הבן נפטר וכספי הביטוח הועברו לבנק לכיסוי כל יתרת ההלוואה.

פקיד השומה טען כי סכום הביטוח מהווה הכנסה חייבת במס לפי סעיפים 2(7) או 2(10) לפקודת מס הכנסה, או רווח הון לפי סעיף 88 לפקודה.

החברה טענה כי היא לא ניכתה בדוחותיה הכספיים את הפרמיה השנתית אשר שילמה בגין ביטוח החיים. כן טענה כי סכום הביטוח אינו יכול להיחשב כהכנסה לפי סעיף 2(7) לפקודה, משום שהוא נעדר מאפיינים של הכנסה פירותית ומשום שמדובר בתשלום חד פעמי.

בהמ"ש בחן את הגדרת "נכס" בסעיף 88 לפקודה: "כל רכוש, בין מקרקעין ובין מיטלטלין, וכן כל זכות או טובת הנאה ראויות או מוחזקות". לפי ההגדרה, כולל המונח "מכירה" גם קבלת פיצויים חוזיים, פיצויים מנזקי תכנית לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, ופעולה בלתי רצונית מצד המוכר, כגון הפקעת מקרקעין על ידי רשות ציבורית.

"הנכס" הוא הזכות שהייתה לחברה שסכום הביטוח שיועבר לבנק עם פטירתו של הערב ישמש לפירעון ההלוואה וסילוקה הגמור. זכות זו מומשה ו"נמכרה", כלומר, יצאה מרשותה של החברה, עם פטירתו והעברת סכום הביטוח לבנק, כש"התמורה" שהתקבלה כנגד כך היא פירעון ההלוואה וסילוקה. "רווח ההון" שנוצר הוא ההפרש בין סכום ההלוואה שנפרעה ובין כספי הפרמיה ששולמו על ידי החברה.

יש קשר ישיר בין ביטוח החיים שנעשה לערב, לבין רכישת הנכס ונטילת ההלוואה מהבנק על ידי החברה.

סעיף 9(19) לפקודה נותן פטור להכנסות שנתקבלו על פי פוליסה לביטוח חיים. לפי הסעיף תשלומי הביטוח יהיו פטורים ממס רק אם הנפטר ביטח את עצמו או בוטח על ידי "קרוב" כמשמעותו בסעיף 88 לפקודה, דהיינו הפטור לא יוענק כאשר ההכנסה נתקבלה מפוליסת ביטוח חיים ששולמה על ידי אדם אחר שאיננו קרובו של המבוטח.

אולם, הערב אינו "קרוב" של החברה כהגדרת מונח זה בסעף 88 לפקודה, ולכן אין תחולה לפטור זה.

המסקנה העולה מכל האמור לעיל היא, שסכום ביטוח החיים מהווה "רווח הון" אצל החברה וחייב במס המוטל על רווח הוני. כשהרווח הוא ההפרש המתקבל בין סכום הביטוח ובין הסכומים ששולמו על ידי החברה עבור פרמיית ביטוח החיים ונקבע כי יש למסותם בהתאם.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי