• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהנטל הראייה על פקיד השומה גם בסיווג עסקה מחדש

נטל הראייה על פקיד השומה גם בסיווג עסקה מחדש

03.11.2013

נטל הראייה על פקיד השומה גם בסיווג עסקה מחדש
רמי אריה , עו"ד ורו"ח

הפסיקה אודות סעיף 86 קבעה לפני זמן רב כי כאשר נסמך פקיד השומה על טענת המלאכותיות יעבור נטל ההוכחה אל כתפיו וכן יפתח הוא בהבאת ראיותיו ולא הנישום. בעניין פנסטר נקבע לאחרונה כי כלל זה יחול אף אם פקיד השומה לא טען מפורשות לעסקה מלאכותית.

אף טענה של סיווג מחדש של העסקה על ידי פקיד השומה מחייבת כי הוא זה שיוכיח את טענתו.

כך נקבע ביום 27.10.2013 על ידי בית המשפט המחוזי מרכז-לוד בע"מ 43058-02-12 פאול פנסטר ואח' נ' פקיד שומה פתח תקוה כי כאשר פקיד השומה דוחה את גרסתו העובדתית של הנישום ומציב תחתיה גרסה עובדתית שונה, לפנינו עסקה מלאכותית כמשמעות היגד זה בסעיף 86 לפקודה. ולכן על פקיד השומה להתחיל בהבאת ראיות ורק לאחר מכן יוכל הנישום להביא ראיות מטעמו.

פקיד השומה קבע כי פאול ומאיר לא מכרו דבר לחברת ארליך, כי כל הנכסים שהועברו לחברת ארליך במסגרת ההסכם, המהווים, בעיקרם "מוניטין עסקי", היו בבעלות חברת פנסטר וכי יש לראות בחברת פנסטר כמי שקיבלה את מלוא התמורה ששולמה בגינם.

פנסטר טוענים שבמוקד השומות עומדת טענה סמויה ל"עסקה בדויה", המועלית במסווה של טענה ל"סיווג שונה". הטענה היא שפקיד השומה מסווה טענה של "עסקה מלאכותית" אותה הוא בוחר לכנות "סיווג מחדש".

פקיד השומה טען כי בערעור דנן רובץ נטל השכנוע, כמו גם נטל הבאת הראיות על כתפי פנסטר ואין כל צידוק לחרוג מן הכלל, לפיו הנישום הוא בגדר "המוציא מחברו" ולפיכך עליו נטל הראייה ונטל השכנוע.

בעניין עמ"ה 96/97 חברת וילגר בע"מ נ' פקיד שומה היחידה הארצית לשומה, נקבע כי הנטל להוכיח מלאכותיותה של עסקה מוטל על רשות המס ולא על הנישום. כאשר פקיד השומה מקבל את הגרסה העובדתית עליה הצהיר הנישום, אך נותן לה משמעות משפטית, ממנה נגזרת מציאות מסויית שונה, מתקיים מצב של "סיווג מחדש". כאשר פקיד השומה דוחה את גרסתו העובדתית של הנישום ומציב תחתיה גרסה עובדתית שונה, לפנינו עסקה מלאכותית.

בעניין דנן לא קיבל פקיד השומה את דיווח המערערים בדבר זהות הצדדים לעסקה ובדבר מהות הממכר. התוצאה היא שאין מדובר בסיווג מחדש, אלא בעסקה מלאכותית כמשמעות היגד זה בסעיף 86 לפקודה. על פקיד השומה להתחיל בהבאת ראיות ועליו נטל ההוכחה לטענותיו.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי