• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהמבקר המדינה 95 מהעסקים בישראל מדווחים כחוק

מבקר המדינה: 95% מהעסקים בישראל מדווחים כחוק

06.11.2013

מבקר המדינה: 95% מהעסקים בישראל מדווחים כחוק
רמי אריה, עו"ד ורו"ח

מספיק ודי עם העליהום על בעלי העסקים בישראל. מסתבר כי הדעה הקדומה לפיה מרבית בעלי עסקים בישראל אינם רושמים תקבולים ואינם מדווחים כחוק, אינה נכונה בעליל.

מנתוני רשות המיסים בישראל, כפי שפורסמו בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2013, אשר פורסם ביום 15.10.2013, עולה כי 95% מבעלי העסקים בישראל נוהגים לרשום את כל התקבולים שהם מקבלים במהלך העסקים שלהם כחוק.

בהתאם לנתונים שנמסרו למבקר המדינה על ידי רשות המיסים בישראל, בשנת 2011 עשתה הרשות כ-30,000 ביקורות שטח אקראיות של ניהול פנקסי חשבונות בעסקים. בכ-8% מהביקורות בלבד נמצא ליקוי של אי רישום תקבול. יותר משליש מהעסקים בהם נמצא אי רישום תקבול הם עסקים זעירים שמחזורם השנתי אינו עולה על 100,000 ₪ לשנה, כך שממילא הם נמצאים מתחת לסף המס.

המסקנה היא כי 95% מהעסקים בישראל נוהגים לרשום את התקבולים שהם מקבלים כדין.

יש להניח כי לו היה נעשה פילוח של אותם עסקים אשר בהם לא נרשמו תקבולים כדין, אפשר היה לאתר באילו ענפים יש אפיון של העלמות מס ואי רישום תקבול, אך אין בכך כדי למנוע את המסקנה כי רוב בעלי העסקים בישראל הם ישרים ונורמטיביים ומדווחים אמת למס הכנסה ולמע"מ. מסקנה הנובעת כאמור מהממצא של לא פחות מ-30,000 ביקורות שטח אקראיות שנעשו במהלך שנת 2011.

בהתחשב בעובדה כי יש בישראל כ-450,000 עצמאים (כולל העסקים הזעירים) וכ-200,000 חברות, אזי מספר מעלימי ההכנסה שנתפסו עומד על 52,000 עסקים. מספר לא מבוטל בהחלט שיש לטפל בו. חבל שבגלל מספר זה המהווה 5% בלבד מהעסקים חייבי המס בישראל, נוצרת סטיגמה שלילית ליתרת 95% בעלי העסקים המדווחים כחוק לרשות המיסים.

אין לשכוח כי ממחקר שפרסם הבנק העולמי בשנת 2010 עולה כי ממדי "הכלכלה השחורה" בישראל הם כ-23% מהתוצר המקומי הגולמי וחלק נכבד מכלכלה זו הוא פעילות שאינה חוקית ואינה מדווחת. כלכלה שחורה זו אינה נמצאת בכלל במעגל בעלי העסקים הרשומים במרשמי רשות המיסים, אלא היא נמצאת מחוץ למעגל זה, בעסקים סמויים, שידה של רשות המיסים כלל אינה מגיעה אליהם ולמעשה מניחה להם לעשות כרצונם. זאת על חשבון בעלי העסקים הנורמטיביים הרשומים ומדווחים כדין, הכורעים תחת נטל המס.

אישוש למסקנות אלו, ניתן למצוא בדוח מבקר המדינה המציין כי על פי נתוני הרשות, בשנת 2008 נעשו 28,313 ביקורות על ניהול פנקסי חשבונות לנישומים, ובהן נתפסו 1,233 (כ-4%) נישומים (עצמאים) באי רישום תקבול או אי ניהול פנקסי חשבונות. ל-315 מ-933 הנישומים שנתפסו באי רישום תקבול (כ-34%) היה מחזור הכנסות של פחות מ-100,000 ₪ בשנה ורובם אינם חייבים במס. כך שהנתון כי 95% מבעלי העסקים מישראל מדווחים כדין על הכנסותיהם, הוא נתון גם במבחן הממצאים והביקורות האקראיות וגם בממוצע רב שנתי.

מבקר המדינה מציין כי לביצוע הביקורות יש אפקט הרתעתי, אולם הוא אינו מוסיף הכנסות של ממש לקופת המדינה. לכל היותר הוא מוסיף הכנסות לעובדי רשות המיסים המבצעים את הביקורות ואשר אחד ממרכיבי שכר העידוד שלהם הוא מספר הביקורות אשר בוצע על ידי העובד.

לדעת משרד מבקר המדינה, מן הראוי שתכנית העבודה השנתית של הרשות תתמקד בביקורות בעסקים בענפים כלכליים מהותיים, תוך מתן עדיפות לכאלה הצפויים להיכלל בתוכניות עבודת השומה בשנים הבאות. כך או כך, ממליץ המבקר כי הרשות תבדוק את השפעת הנוסחה לקביעת שכר העידוד לעובדי רשות המיסים בגין הביקורות על תוצאותיהם.

לדעתנו, ראוי כי רשות המיסים תאמץ את המלצות מבקר המדינה ובכלל זה תתמקד בענפים ספציפיים ומהותיים שבהם נמצאת הכלכלה השחורה המשמעותית, ותניח לבעלי העסקים הקטנים והבינוניים בשאר הענפים אשר 95% מהם מדווחים כדין.

הגיע הזמן לתת יחס של אמון לדיווחים של בעלי העסקים, ולעודד דיווחי אמת על ידי אישור חלק גדול מהדוחות המוגשים לרשות המיסים כשומות סופיות לפי הדיווח, ובכך לאפשר מיקוד של פקידי השומה, בעיקר באותם ענפים שכלל אינם רשומים, מדווחים או שדיווחיהם אינם סבירים באופן קיצוני בלבד.

מספיק ודי לדעה הקדומה השלילית על בעלי העסקים בישראל, אשר מהווים את השדרה העיקרית של המעסיקים ושל משלמי המס בישראל. ראוי כי בעלי העסקים, העובדים רובם ככולם שעות ללא חשבון, תוך סיכון הון והשקעות וללא ביטחון סוציאלי, יזכו להערכת האמון המגיע להם.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי