• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהזהירות שלילת אישורים על ניכוי מס במקור

זהירות: שלילת אישורים על ניכוי מס במקור

06.11.2013

זהירות: שלילת אישורים על ניכוי מס במקור
רמי אריה, עוד ורו"ח

רשות המיסים יוצאת בימים אלו למהלך של שלילת אישורים על פטור/הקטנה מניכוי מס במקור מנישומים בגין שימוש ו/או הפצה של חשבוניות פיקטיביות. כך בהתאם להודעה מיום 29.9.2013 של רו"ח מירי סביון, סמנכ"לית בכירה לשומה וביקורת ברשות המיסים, שנמסרה לעו"ד דורון ברזילי, נשיא לשכת עורכי הדין בישראל.

לדעתנו, מדובר במהלך שיפגע בעסקים רבים על לא עוול בכפם, כפי שעוד יובהר להלן.

יותר מכך, בעקבות מהלך זה, יידרש כל משלם החייב בניכוי במקור, לבדוק לפני כל תשלום ותשלום לספקים או לנותני השירותים שלו, האם אישור הניכוי במקור שלהם עדיין בתוקף. אחרת צפוי המשלם עצמו לשומות ניכויים שיוטלו עליו בגין אי העברת ניכוי במקור כדין ואולי גם לסנקציות פליליות.

לפי ההודעה, שלילת אישורי הניכויים במקור תיעשה לגבי מעסיקים העלולים להיות מעורבים בהפצת חשבוניות פיקטיביות או בשימוש בהן. זאת, כחלק מהמאבק בהון השחור בכלל, ובתופעת החשבוניות הפיקטיביות בפרט.

מדובר בהמלצה של ועדה שמונתה על ידי מנהל רשות המיסים כדי לבחון את תופעת החשבוניות הפיקטיביות ולהציע פתרונות, ניתחה את כלל הנתונים המצויים במאגרי רשות המיסים, והצליבה אותם עם נתוני העסקים בשטח. הועדה גיבשה קריטריונים לפיהם ניתן לזהות עסקים שקיימת סבירות גבוהה כי הם עושים שימוש בחשבוניות פיקטיביות. עוד מצאה הועדה כי השימוש בחשבוניות הפיקטיביות אינו כדאי במקרים בהם אין אישור על פטור מניכוי מס במקור, או אישור במקור בשיעור נמוך.

בעקבות עבודת הועדה הוחלט לבצע, כחלק משגרת ההרתעה של הרשות, מהלכים של שלילת אישורים מנישומים שקיימת סבירות גבוהה שהם משתמשים בחשבוניות פיקטיביות או מעורבים בהפצתן.

המהלך הראשון יבוצע כבר החודש. במהלך זה יבוטלו אישורים לנישומים בענפים מסוימים אשר תיקם סגור במע"מ. נישומים אלה, יקבלו מכתב המיידע אותם על שלילת האישורים בדיעבד.

רק נישומים בענפים מסוימים שאין להם תיק ניכויים שמתאים לעיסוקם כפי שהוא מדווח לרשות המיסים (תיק ניכויים סגור/ בלתי פעיל, או עסק ללא תיק ניכויים), יקבלו מכתב התראה שבו יינתן להם פרק זמן של כחודש ימים להסדיר את עניינם מול משרד השומה. במידה ולא יוסדרו החריגות שיפורטו במכתב ההתראה הם יקבלו מכתב על שלילת האישור.

הפקת אישורים חדשים, לאחר מהלך השלילה, תהא בסמכותו של פקיד השומה או סגנו. במועד ביצוע המהלך בשע"מ, יישלח שדר למייצגים.

לדעתנו, מדובר במהלך הפוגע בזכויות יסוד של האזרח בעמדו מול רשות מנהלתית. שכן, ביטול הפטור/הקטנה של אישור הניכוי במקור ייעשה לפי ההודעה לרוב הנישומים, בלי שתינתן לנישום זכות שימוע וזכות הוגנת לטעון את טענותיו בטרם יבוטל אישור הניכוי במקור שלו. ביטול האישור באותם מקרים, שלגביהם יתגלה בדיעבד כי לא הייתה הצדקה לביטול האישורים, עלול לגרום לקריסת אותם עסקים. זאת משום שביטול האישור על ניכוי במקור, יחייב ניכוי במקור למס הכנסה מכל תשלום לעסק, בשיעור של 30% (כולל המע"מ) והעסק יקבל רק 70% מהתשלום.

מדובר בשיעור מס העולה פי כמה וכמה משיעור המס הצפוי מעסק/חברה רגילים במדינת ישראל. עסק כזה שיבוטל לו אישור הניכוי במקור עלול למצוא עצמו בקריסה כלכלית תוך ימים. ראוי היה ונדרש, כי תינתן זכות שימוע לכל בעלי העסקים, לפני ביטול האישור, כפי שראוי ונכון בדין המנהלי.

עוד סוגיה קשה מעלה המהלך הנ"ל לגבי החייבים בניכוי במקור. מעתה הם יידרשו לבדוק, לפני כל תשלום לספקיהם או לנותני השירותים שלהם את תוקף האישור הניכוי במקור של אותו ספק או נותן שירותים, נכון ליום התשלום. אחרת הם עלולים להיות צפויים לשומות ניכויים ואף לאחריות פלילית בגין אי הניכוי.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי