• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true

גמישות פרשנית של תקנות שווי רכב צמוד

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  09.11.2014

פרשנות גמישה לקביעת שווי רכב צמוד בתקנות

רמי אריה עו"ד ורו"ח

מהנחייה חדשה שפורסמה ביום 21.10.2014 על ידי רשות המיסים, ניתן ללמוד שאפשר גם להיות גמישים בקביעת שווי רכב צמוד לעובד.

אנו העלינו בעבר, לא פעם אחת, את דעתנו, כי תקנות שווי רכב הצמוד לעובד כפופות לעיקרון הכללי המופיע בסעיף 17 לפקודת מס הכנסה, לפיו, כאשר טובת ההנאה העיקרית מהשימוש ברכב הינה של המעביד, יש לזקוף לעובד שווי רכב צמוד יחסי בלבד רק לפי השימוש הפרטי שלו בפועל, לעומת השימוש העסקי לטובת המעביד ברכב.

דעתה של רשות המיסים הייתה, לפחות עד פרסום ההנחיה הפוכה, והיא סירבה לכל גמישות פרשנית לגבי תקנות שווי רכב צמוד. אלא, שדעה זו לא עמדה במבחן כאשר הנושא הגיע לכותלי בית המשפט בעניין ארגון עובדי משרד הביטחון ורפאל (ה"פ 38987-07-12 ארגון סגל עובדי המחקר במשרד הביטחון, ברפא"ל ובמשרד ראש הממשלה נ' משרד האוצר – החשב בכללי ואח').

לאחר שבית המשפט קבע, כי יש בסיס לתביעת העובדים להוציא צו לרשות המיסים לתת אישור ניכוי במקור למעביד שלהם, לפיו המעביד לא יערוך חישוב שווי רכב צמוד לעובדים באופן אוטומטי, אלא בכפוף לשימוש ברכב על ידי העובד.

הסכם פשרה שנחתם בין הצדדים, בעקבות אותה תביעה נגד רשות המיסים, קבע הסדרים בדבר אי חישוב שווי רכב צמוד לעובדים, למרות שהעובדים החנו את רכבי העבודה שלהם ליד הבית.

כדאי להזכיר לעניין זה, שהתקנות קובעות במפורש כי "רכב עבודה" הפטור משווי רכב צמוד, הוא רק כזה החונה בחצרות המפעל לאחר גמר יום העבודה.

ההנחייה החדשה של רשות המיסים בישראל בנושא "מיסוי שווי שימוש ברכבי מאגר" קובעת כדלקמן :

1.      סוגית "שווי רכב צמוד" הובאה לדיון בבית משפט המחוזי בחיפה בנוגע לרכבי מאגר (ה"פ 38987-07-12 ארגון סגל עובדי המחקר במשרד הביטחון, ברפא"ל ובמשרד ראש הממשלה נ' משרד האוצר – החשב בכללי ואח').  ההנחיה להלן, נובעת מהסכם הפשרה בין רשות המיסים לבין עובדי סגל המחקר ברפא"ל בתביעה שהוגשה ע"י האחרונים, לא לחשב שווי רכב צמוד לעובדים בגין כלי רכב שהעובדים מקבלים לצורכי עבודתם וחונים ליד בית העובד לאחר גמר יום העבודה.

2.      ההסכם נוגע רק לרכב מאגר שהשימוש בו הוא לפעילויות שוטפות של המעביד ואינו מוקצה לעובד כלשהו, ובלבד שלא הוצמד רכב אחר כלשהו לאותו עובד, והכל בנסיבות מיוחדות של העמדת הרכב, הן באשר לחריגה משעות העבודה הרגילות והן באשר לפעילות מחוץ למקום בעבודה הקבוע, וכן בכפוף לאישורים של הדרג הבכיר, אצל המעביד ולניהול רשומים מפורשים לצרכי מעקב אצל המעביד ולניהול רישומים מפורטים לצרכי ביקורת המס.

3.      ההסכם אינו משליך על ההוראות באשר לקביעת שווי שימוש לעובד בשל רכב צמוד.  כאשר מדובר ברכב צמוד, יש לקבוע את השווי בהתאם ל"תקנות של  מס הכנסה" (שווי השימוש ברכב - התשמ"ז 1977).

4.      יובהר כי באופן עקרוני, באותם מקרים בהם יש שימוש פרטי ברכב או פוטנציאל שימוש כאמור, יש לזקוף שווי  לעובדים, גם אם לא מדובר ב- "רכב צמוד" במשמעות הרגילה של המושג (למשל- רכב הנותר  בחנית העובד). יחד עם זאת, רשות המיסים אישרה הקלה  לפיה אם הרכב נותר בידי העובד ללילה לצורך חניה בביתו באופן חד פעמי בחודש, ביום שבו עבד העובד לשעות הלילה, לא בסופי שבוע באופן אקראי ולא שיטתי- אין צורך לחייב שווי רכב לעובד.

5.      במקרים של שימוש ברכב מאגר לנסיעות לבית העובד יותר מפעם אחת בחודש נקבע, כי אם לא מדובר ברכב הנותר בידי העובד לסופי שבוע, יש לזקוף  שווי יחסי, על פי היחס שבין מספר הימים בחודש (30 יום) ובלבד שנתקיימו כל התנאים הבאים:

  1. הועמד לרשות העובד רכב/י מאגר (לרבות חנית לילה בחניית העובד) במהלך חודש  קלנדרי מספר ימים שאינו עולה על עשרה ימים, וכן במספר ימים מוגבל במהלך שנה קלנדרית שאינו עולה על 100 ימים.
  2. לא הועמד לרשותו של העובד, רכב אחר באותו חודש (אין לו רכב  צמוד).
  3. לא מדובר ברכב המוצמד לעובד אלא ברכב מאגר המיועד לפעילויות שוטפות.
  4. הרכב נותר בידי העובד למשך הלילה בלבד (החל מתום יום העבודה המלא של העובד בתום פעילות מחוץ למקום העבודה הקבוע והסתיים לאחר שעות העבודה הרגילות או לקראת פעילות מחוץ למקום העבודה הקבוע ביום המחרת הדורשת יציאה לעבודה לפני שעות העבודה הרגילות). הרכב יוחזר למחרת בבוקר למקום העבודה הקבוע למעט אם נדרש לפעילות כאמור לעיל ביום המחרת.
  5. הרכב מועמד לשימוש העובד באופן אקראי ולא שיטתי בשל צרכי העבודה ועל פי אישור של הגורם המוסמך במקום העבודה.
  6. הרכב לא נמצא בידי העובד החל מסוף יום ה' ועד יום א', בחגים, בשבתון, ימי חופשה, ימי מחלה או בכל יום היעדרות אחר מהעבודה.

 

 

רשות המיסים מדגיש, כי בכל מקרה שאינו עומד בכללים אלו, יש לזקוף שווי שימוש חודשי מלא. עם זאת, נקבע כי בגין רכב מאגר אחר לא ייזקף יותר משווי שימוש חודשי מלא אחד. עוד נקבע כי המעביד חייב  לקיים רישום ותיעוד כאשר לקיום התנאים המפורשים בהנחיה זו.

 

לדעתנו , עצם ההנחיה מעידה על גמישות בכל הנוגע לפרשנות תקנות מס הכנסה בעניין "שווי רכב צמוד". גמישות שבנסיבות של עובדי משרד הביטחון ורפאל התאימה לתנאי העבודה שלהם. כך שבהחלט ייתכן כי בנסיבות אחרות תינתן גם גמישות שונה, כך קורה גם כאשר הדברים עומדים לביקורת שיפוטית, בדיוק כפי שקרה בעניין עובדי משרד הביטחון ורפאל.

 

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני