• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתקטגוריותחשיבות עדכון הכנסות לצורך קבלת דמי פגיעה בעבודה

חשיבות עדכון הכנסות לצורך קבלת דמי פגיעה בעבודה

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  03.12.2019

חשיבות עדכון הכנסות בביטוח לאומי

לצורך קבלת דמי פגיעה בעבודה

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

ההכנסה הקובעת לצורך תשלום דמי פגיעה לעובדים עצמאים, היא ההכנסה שדווחה ובגינה שולמו דמי הביטוח טרם מועד הפגיעה. זאת, אפילו אם יתברר מאוחר יותר כי ההכנסה בפועל טרם הפגיעה הייתה גבוהה יותר, ואפילו אם ההכנסה הגבוהה יותר אושרה בדיעבד על ידי פקיד השומה.

בעניין בסטוני (עב"ל 34322-10-18, חסאן בסטוני – המוסד לביטוח לאומי, ניתן ביום 27.10.2019), דן בית הדין לעבודה בתביעת עורך-דין לקבלת דמי פגיעה בעבודה.

בסטוני נפגע ביום 25.11.2013 בעין ימין והפגיעה הוכרה כפגיעה בעבודה.

ביטוח לאומי פעל בהתאם להוראת תקנה 11 לתקנות הביטוח הלאומי (מקדמות), ודמי הפגיעה חושבו לפי ההכנסה הנגזרת מהמקדמות ששילם בסטוני בשנת 2013.

ביום 29.12.15 נערך בין בסטוני לבין רשויות המס, הסכם בעניין שומת מס הכנסה ומע"מ לשנים 2010 ו- 2011. לפי ההסכם הוגדלה שומתו הסופית של בסטוני בגין שנת 2011 בסכום של כ-100,000 ש''ח.

המוסד לביטוח לאומי סרב להגדיל את דמי הפגיעה שקיבל בסטוני, בהתאם לשומה הסופית של מס הכנסה.

בסטוני הגיש ערעור לבית הדין האזורי וטען, כי ההכנסה אשר צריכה לשמש בסיס לתשלום דמי הפגיעה היא זו הקבועה בשומה הסופית לשנת 2011, כפי שנקבעה בהסכם השומות, ולא ההכנסה שעל פיה שולמו המקדמות בשנת 2013, ערב הפגיעה.

אמנם, על פי הוראות סעיפים 97, 98 ו-345 לחוק הביטוח הלאומי, דמי הפגיעה צריכים להיות משולמים על פי השומה הסופית של השנה השוטפת (עב''ל 32864-10-14, יורי דורושקביץ - המוסד לביטוח לאומי, ניתן ביום 25.2.2016).

אולם, תקנה 11 לתקנות ביטוח לאומי, סוטה מהכלל של תשלום הגמלאות לפי ההכנסה הסופית בשנה השוטפת והיא קובעת כי במקרה שעצמאי נפגע בשנת מס פלונית, הכנסתו הסופית בגין השנה השוטפת תיקבע לפי ההכנסה על פיה שולמו המקדמות, וזאת גם אם ההכנסות על פי השומה הסופית בגין השנה השוטפת היו גבוהות או נמוכות מההכנסות לפיהן שולמו המקדמות.

בעניין סדיק (עב''ל 20/99, יעקב סדיק - המוסד לביטוח לאומי, ניתן ביום 18.2.2002), נקבע כי מקום בו המבוטח הגיע להסדר עם פקיד השומה על תיקון השומה, אין לראות בו כמי שידו לא הייתה בקביעת השומה הסופית (ב''ל 1264/02, יעקב סדיק - המוסד לביטוח לאומי, ניתן ביום 3.6.2013).

בית הדין קבע, כי אמנם בעבר הוכרו מקרים בפסיקה אשר אפשרו סטייה מתקנה 11, אך רק כאשר המבוטח דיווח על תיקון הכנסתו טרם הפגיעה, ומטעמים אלה או אחרים, דיווח זה טרם הגיע לידי המוסד, ואם הגיע טרם "תורגם" לתיקון המקדמות ערב הפגיעה.

כך שהכלל הוא כי גמלאות יגזרו מההכנסה העדכנית ביותר שדווחה טרם הפגיעה בעבודה.

אי עדכון המוסד לביטוח לאומי על השינויים בהכנסות בזמן אמת, יגרום לקבלת דמי פגיעה לא יחסיים לסכומי ההכנסות בפועל שהיו למבוטח עובר לפגיעה. העדכון חשוב במיוחד כאשר יש גידול בהכנסות, כדי להבטיח קבלת דמי פגיעה תואמים לגובה ההכנסות ככל שיהיה צורך בכך חס וחלילה.

 

 


הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני