• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהחישוב נפרד לבני זוגעדיין אפשר חישוב נפרד לבני זוג העובדים יחד

עדיין אפשר חישוב נפרד לבני זוג העובדים יחד

17.02.2004

עדיין אפשר חישוב נפרד

רמי אריה עו"ד , רו"ח

למרות ההוראה החדשה שבחוק המדיניות הכלכלית לשנת 2004, עדיין אפשר במרבית המקרים לערוך חישוב מס נפרד לבני זוג העובדים יחד בעסק משותף

לכאורה, נראה כי בחוק המדיניות הכלכלית לשנת 2004, לא הקל המחוקק באופן ממשי, עם בני זוג שעובדים יחד בעסק או חברה שבבעלותם. שכן, ההכנסה של בן הזוג, שתהא זכאית לחישוב מס נפרד, לא תעלה על תקרה של 23,040 ₪ לשנה. אולם, לעניות דעתי עדיין קיימת הקלה ממשית בחישוב המס לבני הזוג העובדים יחד, כפי שאבהיר להלן.

האפשרות לחישוב נפרד עד התקרה השנתית האמורה, עושה לצנינים, את הפחתת המס שתתקבל בפועל, כתוצאה מחישוב המס הנפרד לפי סעיף 66 (ה) לפקודה, שניכנס לתוקף החל בינואר 2004. שהרי, מדובר בסכום הכנסה הנמוך מ- 2,000 ₪ לחודש. ממש לעג לרש. גם זו, ללא זכות לנקודות זיכוי מס בגין אישה לא עובדת ואישה עוזרת.

אולם, יש לזכור כי המצב היה יכול להיות גרוע יותר. המחוקק לא תיקן את סעיף 66 (ד) לפקודה, ולא קבע כי החזקות הקבועות בסעיף בדבר התלות בהכנסות, הינן חזקות מוחלטות שאינן ניתנות לסתירה. עולה מכך, כי לבני זוג המסוגלים להרים את נטל ההוכחה בדבר עבודתם בפועל, יותר חישוב מס נפרד, ללא הגבלת תקרת הכנסה שנתית.

מכאן, כי הוראות הפסיקה שנקבעו בעניין קלס (ע"א 900/01 רון קלס נ' פקיד השומה ת"א 4 ) עדיין שרירות וקיימות. משמע, בני זוג שיכולים להוכיח כי הם עובדים בפועל בעסק המשותף, או בחברה שבה מחזיק אחד מהם 10% ויותר בבעלות, ימשיכו ויהיו זכאים לחישוב מס נפרד. שהרי סעיף 66 (ה) לפקודה החדש הינו על אף האמור בסעיף 66 (ד) לפקודה, הקובע את חזקות התלות. במילים אחרות, סעיף 66 (ה) לפקודה קובע חזקות מקלות, שיש צורך בשימוש בהם, רק כאשר נתקלים בקושי בהפרכת חזקות התלות בהכנסות, שבסעיף 66 (ד) לפקודה. מכאן, שסעיף 66 (ה) לפקודה מהווה הקלה רק לגבי בני זוג, שאינם יכולים להרים את נטל ההוכחה הנדרש להפרכת החזקות שבסעיף 66 (ד) לפקודה.

המסקנה הינה, כי באם הצליחו בני הזוג, להפריך את חזקות התלות בהכנסה הקבועות בסעיף 66 (ד) לפקודה, הרי אין צורך לעבור לחזקות ההקלה שבסעיף 66 (ה) לפקודה. במקרה זה, הם זכאים לחישוב מס נפרד, ללא ההגבלות של הכנסה שנתית והתנאים הנוספים הקבועים בסעיף 66 (ה) לפקודה.

לפיכך, אין מניעה כי בני הזוג ימשיכו לקבל שכר ראוי מהעסק המשותף, וידרשו חישוב נפרד על הכנסתם זו, גם בעתיד. הוראות ההקלה לחישוב נפרד שנקבעו בסעיף 66(ה) לפקודה יכולות לעזור להרמת נטל ההוכחה לזכאות לחישוב מס נפרד, אולם, לפי פס"ד קלס, אינן מהוות תנאי הכרחי, לזכאות לחישוב נפרד.

כך שגם בשנת 2004, לאחר חקיקת חוק המדיניות הכלכלית לשנת 2004, יכולים בני זוג העובדים יחד, להמשיך ולדרוש חישוב נפרד לגבי הכנסתם ממקור משותף שבשליטתם ובלבד שירימו נטל ההוכחה לעניין עבודתם בפועל כאמור. לבני זוג כאלו, כדאי גם לדרוש החזרי מס רטרואקטיבית, בגין חישוב נפרד המגיע להם לפי פס"ד קלס.

קביעת שכר ראוי לכל אחד מבני הזוג, חשובה גם לעניין הזכאות לגמלאות לפי חוק הביטוח הלאומי, ואין לזלזל גם בזאת. בכדי להסיר ספק, כדאי להזכיר כי לעניין בני זוג העובדים יחד, קיימת תקנה מיוחדת בתקנות הביטוח הלאומי, המאפשרת חלוקת ההכנסה בין בני הזוג, אפילו באם לעניין מס הכנסה, נערך להם חישוב מאוחד.



[1] המחבר הינו עו"ד ורו"ח המתמחה בדיני מיסים. דאר אלקטרוני: [email protected]

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני