• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

דף הביתקטגוריותדו חודשי יכול להגיש תביעה לפיצויים כמו חד חודשי

דו-חודשי יכול להגיש תביעה לפיצויים כמו חד-חודשי

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  30.01.2024

דו-חודשי למע"מ יכול להגיש תביעה לפיצויים כמו חד-חודשי

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

עיון בפרוטוקולי ועדת הכספים של הכנסת מעלה כי רשות המיסים הסכימה כי עוסק המדווח למע"מ על בסיס דו-חודשי יוכל לתבוע את הפיצויים המגיעים לו עקב מלחמת חרבות ברזל, על בסיס חד-חודשי, של חודש אוקטובר 2023 בלבד לעומת אוקטובר 2022, בלי להביא בחשבון את חודש ספטמבר בשתי השנים.

בהתאם לתקנות מע"מ, עוסק שמחזור עסקאותיו אינו עולה על 1,615,000 ₪ בשנת 2023 חייב לדווח את דיווחיו למע"מ מידי חודשיים, בעוד שעוסק שמחזור עסקאותיו עולה על 1,615,000 ₪ חייב לדווח למע"מ על בסיס חד-חודשי.

בהוראות השעה לעניין פיצויים עקב מלחמת חרבות ברזל נקבע כי לגבי עוסק המדווח על בסיס דו-חודשי מדידת ירידת המחזורים תעשה לפי אופן הדיווח, כלומר לפי המחזורים שלו לחודשים ספטמבר – אוקטובר 2023, בעוד שעוסק המדווח על בסיס חד-חודשי מדידת ירידת המחזורים תעשה לפי אוקטובר 2023 בלבד.

נקבע שאפילו עוסק פטור יגיש תביעה לפיצויים רק על בסיס השוואתי של חודש אוקטובר 2023 לחודש המקביל בשנת 2022.

רק אצל עוסק המדווח על בסיס דו-חודשי נדרש בחוק הסיוע קיזוז של מחזורי העסקאות בין ספטמבר לבין אוקטובר, כך שאם בספטמבר היה לעסק מחזור גבוה מזה שהיה לו בספטמבר 2022, עליה זו במחזור תתקזז כנגר ירידת המחזור באוקטובר 2023 וסופו שייצא כאילו מחזור העסקאות המשולב לשני החודשים עלול להיות נמוך יותר, מירידת העסקאות בחודש אוקטובר בפועל עקב נזקי המלחמה.

ההשוואה הדו-חודשית גם יכולה להביא לכך שמחזורי העסקאות לחודשיים יחד לא ירדו בשיעור הנדרש של 25% או בכלל להפחתת סכום הפיצויים המגיע.

כך למשל אם העסקאות עלו בחודש 9/2023 בשיעור של 20% לעומת חודש 9/2022 אשתקד, ואילו המחזור ב – 10/2023 ירד בשיעור של 40% לעומת חודש 10/2022 – צפוי כי ירידת המחזורים המשולבת תהיה נמוכה מ – 25% ולא תהיה זכאות לפיצוי במסלול הוצאות מזכות או יהיה פיצוי מופחת משמעותית במסלול מחזורים לניזוקים באזור המיוחד.

זאת בעוד שאצל עוסק המדווח בשיטה החד-חודשית המדידה של ירידת המחזורים תהיה רק לגבי 10/2023 לעומת 10/2022 כך שיהיה שיקוף נכון יותר של הנזק שנגרם לעסק ב – 10/2023.

אף לגבי עסק המוגדר כעוסק פטור נקבע כי המדידה תהיה לפי סכום הכנסותיו בחודש 10/2023 לעומת 10/2022, כך שמדידת ירידת המחזורים אצלו תהיה מדויקת רק לגבי 10/2023 וללא קיזוז עם מחזור 9/2023.

אולם, עיון בפרוטוקולים של ישיבות ועדת הכספים של הכנסת מעלה כי אנשי רשות המיסים הסכימו כי תביעת הפיצויים עקב המלחמה של עוסק המדווח על בסיס דו-חודשי תהיה לפי השוואת מחזורי חודשי אוקטובר בלבד.

מסתבר כי יש פערים לא קטנים בין ההתחייבויות וההסברים שנתנו אנשי רשות המיסים במהלך הדיונים בחוקי ותקנות הפיצויים, לבין הנוסחים הסופיים של אלו אשר נוסחו לאחר סיום הדיונים בועדת הכספים ולא הובאו מחדש לאישור הועדה כנוסח מוגמר וסופי.

מפערים אלו עולה כי תביעות לפיצויים יכולות להיות מוגשות עקב נזקי המלחמה, גם כשנראה לכאורה שאין זכות תביעה עקב ירידה לא מספקת של 25% במחזורי העסק, או תחום העיסוק הוחרג כגון אצל יזמים וקבלנים ומסיבות נוספות. מוצע לא לוותר על זכות התביעה. כפי שרשות המיסים אישרה נימוקים לתביעה כפי שהוגשה ניתן להגיש כבר בשלב התביעה ו/או בשלב ההשגה.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני